• Anonym (Alkoholism)

Varför är dold alkoholism mer ok än öppen?

De flesta ser väl ner på dem som dricker öppet, A-lagare och andra som går omkring påverkade mitt på dagen. Folk vill inte befatta sig med den för att de ofta är för gränslösa i sina beteenden och går fram och pratar med vem som helst om vad som helst. Men den som dricker i hemmet, i det fördolda tycker man mer synd om i de fall då deras drickande uppdagas. Hur skiljer sig din syn på öppna respl dolda alkoholister?

• Svar på tråden Varför är dold alkoholism mer ok än öppen?
  • Anonym (Komplext problem)

"Fungerande" alkoholism är på sätt och vis värre än "vanlig" alkoholism. Jag tror att eftersom min pappa fungerade så bra och var som han var så kunde han supa ihjäl sig helt ostört.

Pappa bråkade inte, var inte obehaglig. Tvärtom. Han var alltid rolig och snäll. Framgångsrik. Men han var full hela tiden. Inte plakatfull men han drack groggar på jobbet, stort kontor med barskåp, vin, drinkar, cognac, whisky... Alltid full.

Han dog 55 år gammal och hade nog vart packad 25 år i sträck utan att någon sa ifrån.

• Anonym (Pelle)

Till dig: Anonym (Kompl­ext proble­m)

Beklagar att det behövde gå så långt för dig och din pappa. 

• Anonym (Komplext problem)
    Anonym (Pelle) skrev 2025-03-22 08:25:04 följande:

Till dig: Anonym (Kompl­ext proble­m)

Beklagar att det behövde gå så långt för dig och din pappa. 

Tack. Det är även en skuld i det. Jag såg ju det här, mamma såg det här, massor av andra såg det här, hans problematik. men ingen av oss sa ifrån eller gjorde något...för att han inte var obehaglig eller besvärlig? För att han var rolig och charmig? För att han tjänade så mycket pengar?
  • Fjäril kär

Fungerande alkoholism är elefanten i rummet...alla ser den men ingen vill prata om den...för att den är skrämmande .. för att den är som Pandoras Box..har man öppnat den kommer konsekvenserna även drabba den som tittar på.

Den är inte accepterad men skrämmer till tystnad..pratar man inte om den så finns den inte...

• Anonym (Mamma)

Den som dricker för mkt men ändå kan sköta sitt jobb och bete sig som folk kan man väl inte jämföra med de som gett upp och ligger nerpissade på busstationen? ÄVEN om båda dricker sig till döds? Heter ju att alkoholism är en sjukdom och då måste man väl imponeras av de som kan bära den med stil?

• Anonym (Me)

Tycker det ska tyckas synd om för mycket till höger och vänster. Varenda jävel är ett offer nuförtiden och ingen kan hållas som ansvarig för deras egna ageranden.

A-lagarna är väl betydligt bättre på att inte vara offer. Har inget emot alkisar som inte bekymrar andra för den delen heller.

Svar på tråden Varför är dold alkoholism mer ok än öppen?