• Emmi88

Anses vara sambo med min hyresgäst

Det är som så att jag äger ett hus som jag hyr ut till en god vän till mig. Han har försörjningsstöd från socialtjänsten och jag arbetar. Nu hamnade vi i säng med varann på fyllan vilket resulterade i att jag födde en dotter i december. Jag är ensam vårdnadshavare och dottern bor med mig i en egen lägenhet. Jag har egen ekonomi och sköter mitt hushåll själv och han sköter sitt själv. 
    Men nu anser socialtjänsten att vi är sambos och att jag nu ska betala för alla hans omkostnader. Dom grundar detta på att min bil (som är trasig) står på egendomen som han hyr och att vi fick barn. Han har överklagat beslutet och fick nu från förvaltningsrätten att även dom anser att vi är sambos. 
    Själv anser jag att detta är helt sjukt, att jag inte ska få skaffa barn med vem jag vill och att jag ska bli stämplad som sambo med någon fastän jag inte bor eller lever ihop med den personen. Att jag valde att behålla barnet var för att jag inte blir yngre och har haft problem med att bli gravid men alltid önskat att få bli det. Trodde dock inte att det skulle leda till att jag blir sambo med den jag hade sex med. Vad ska jag göra för att bevisa att vi inte är sambos?? Hyreskontrakt, personbevis, folkbokföring m.m. m.nallt sånt har Kickats in men ändock ner ze att vi är det. Snälla någon som har nån bra idé på hur man ska göra? Eller som vet av en billig å bra jurist??

• Svar på tråden Anses vara sambo med min hyresgäst
  • Anonym

Risken är stor att du får kicka ut honom för att de ska fatta. Det är naturligtvis helt åt helvete, men ofta är det tydligen så att de som har de fyrkantigaste reglerna dessutom är de trögaste. Man kan ju fundera på varför det måste vara så ...

• Yllop

Har förvaltningsrätten fattat beslutet att ni är sambo enbart pga att din bil står parkerad utanför huset?
    Eller finns det ytterligare skäl?

• Anonym (Sara)
    Anonym skrev 2025-03-22 22:55:16 följande:

Risken är stor att du får kicka ut honom för att de ska fatta. Det är naturligtvis helt åt helvete, men ofta är det tydligen så att de som har de fyrkantigaste reglerna dessutom är de trögaste. Man kan ju fundera på varför det måste vara så ...

Tror också det är det du måste göra.
    Jag har också barn med någon jag inte bor tillsammans med , vi har två gemensamma barn och är tillsammans men särbo, vi har inte gemensam ekonomi heller (han jobbar och jag är mammaledig) , han betalar ungefär motsvarande underhållsstöd. Var tvungen att skicka in en massa grejer för att bevisa att vi inte bor tillsammans för att få behålla bostadsbidrag

Men din situation blir det nog svårt om du forsätter hyra ut till honom 

• Anonym (Motet)

Så ni står skrivna på samma adress? Har dessutom sex och barn tillsammans.
    Då är ni ju sambos.

• Anonym (Kvittera ut bostadsbidrag)
    Anonym (Motet) skrev 2025-03-23 02:35:28 följande:

Så ni står skrivna på samma adress? Har dessutom sex och barn tillsammans.
    Då är ni ju sambos.

Det där blir svårt att bevisa, att ni inte är sambos. Vissa tider har ni ju varit väldigt sams efter vad jag kan förstå. Delad ekonomi? Det har de flesta sambos. Den som bedömer behovet av bostadstillägg har som uppgift av sålla bort försök att fuska, det är skattebetalarna som pröjsar. Har du tur finns en lämplig frågeställning på www.lawline.se bland deras tusentals frågor.  Finns ingen liknande, detta är ju en rätt konstig fråga, kan man få svar av dem för en ringa penning. Vore jag handläggare skulle jag betrakta er som sambos. Han är ju dessutom far till ditt barn! Var glad om du inte blir återbetalningsskyldig.
  • Anonym (Kompis)

Ett möte hos jurist kan täckas av hemförsäkringen. Kolla det! 

Har bvc gjort hembesök hos dig? I så fall framkommer det kanske i journalen var du och barnet bor? Om inte så be dem förtydliga. Kanske står något i mvc:s eller bvc:s journaler om att du är ensamstående? Var någon med dig under förlossningen? Om det inte var pappan och att det finns antecknat i journalen är det en pusselbit till. 

Fotar du mycket med mobilen? I bildfilen loggas var du befinner dig när fotot tas. Om du har en massa foton på bebisen (särskilt tidig morgon och sen kväll) i ditt hem tagna med din mobil borde det styrka att ni talar sanning. 

Använder ni samma mataffär? Om inte, visa kontoutdrag där det syns att du handlar i butiken nära ditt hem och han i butiken nära hans. Bussbiljetter och taxikvitton kanske också kan hjälpa till. 

• ht1

Ganska självklart så tycker socialtjänstem att ni är sambos.

Hur hade du själv tänkt om du suttit på deras stol och fatta beslut i frågan?

Du äger huset han bor i
    Du har din bil parkerad hos han
    Du lät han göra dig gravid och föda erat gemensamma barn.

Det låter som om ni är sambos då kan jag också tycka.
    Varför ska vi skattebetalare stå för era kostnader är min nästa fråga?

• Anonym (Kompis)
    ht1 skrev 2025-03-23 07:54:41 följande:

Ganska självklart så tycker socialtjänstem att ni är sambos.

Hur hade du själv tänkt om du suttit på deras stol och fatta beslut i frågan?

Du äger huset han bor i
    Du har din bil parkerad hos han
    Du lät han göra dig gravid och föda erat gemensamma barn.

Det låter som om ni är sambos då kan jag också tycka.
    Varför ska vi skattebetalare stå för era kostnader är min nästa fråga?

Min hyresvärd äger huset jag bor i. Vi är VERKLIGEN INTE sambos. Vad jag läser ut av trådstarten bor TS inte ens i huset i fråga. 
  • Anonym (K)

Finns det fler personer skrivna på lägenheten där TS bor? 

• Anonym (Kim)

Deklarerar du för privatuthyrningen och betalar skatt för den?
    Hur stort är huset och vad betalar han i hyra?
    Syns hyresinbetalningarna på era respektive konton?
    Finns det andra transaktioner på era respektive konton, Swish eller liknande som kan föranleda misstanke om att det föreligger en hushållsgemenskap?
    Hur ser det ut med umgänge för barnet, finns avtal?
    Betalar pappan underhåll eller har du sökt underhållsstöd?
    Är du den ende vuxne som är folkbokförd i din lägenhet och är det ett förstahandskontrakt?
    Varför bor du i en lägenhet om du har ett hus, är det olämpligt för en liten barnfamilj på något sätt, för litet, nedgånget osv?

Finns många frågor som behöver svar för att kunna hjälpa dig med ditt problem.

Svar på tråden Anses vara sambo med min hyresgäst