• Anonym (50/50 eller 60/40)

Vad är en rimlig deal?

Rolf har en stor skivsamling som han inte längre behöver. Han lyssnar inte på vinylskivor och vill bli av med dem. 
    Han är inte i behov av pengarna och det är inget brådskande att få bort dem.

Rolfs kompis Claes-Christian är en erfaren säljare och erbjuder sig sälja Rolfs skivor på en auktionssajt.

Vad är en rimlig "deal" tycker du?

Rolf får 60 % och Claes-Christian får 40 % av pengarna som kommer in?

Eller är 50/50 mer rimligt?

Åsikter?

• Svar på tråden Vad är en rimlig deal?
  • MsM84

Jag tycker det beror på hur mycket pengar det kan ligga i skivorna. Finns det större värde blir det bra med pengar till C-C även om han får en mindre andel.

• Lynx123

Skulle säljaren ska ha en viss komission, typ 10-15%, beroende på hur mycket jobb.som krävs. Ungefär som en mäklare som säljer ens hus.

• Anonym

Båda förslag i ts är naturligtvis åt helvete. Jämför med vad det kostar att sälja på Tradera, sälja en bil, använda mäklare etc. 40-50% my ass ...

Det är skivor som det finns ett dokumenterat värde i, men svårt att säga hur mycket.

Låt oss säga 5-10 000 kronor.

C-G annonserar och tar hand om allt det administrativa. En hel del arbete, framför allt med att skicka skivorna på rätt sätt.

Lynx123 skrev 2025-03-23 15:36:18 följande:

Skulle säljaren ska ha en viss komission, typ 10-15%, beroende på hur mycket jobb.som krävs. Ungefär som en mäklare som säljer ens hus.

Ja, det är en hel del arbete med att sälja vinylskivor. Inte som att lägga ett mynt i en påse och sedan på brevlådan.

10-15 % är ju ingenting. Jag tänker att vännen får 40 % och jag 60 %.
  • Anonym (80/20)

Nej, 80/20 är rimligare.

Spelar ingen roll att Rolf inte har behov av pengarna, det är fortfarande hans o m äger skivorna och har rätt till övervägande delen av pengarna. Det är verkligen mer än tillräckligt med en provision på 20% för den "lilla" ansträngning som krävs av C-C för att lägga upp samlingen på en auktionssajt.

• Lynx123
    Anonym (50/50 eller 60/40) skrev 2025-03-23 15:40:45 följande:
    Ja, det är en hel del arbete med att sälja vinylskivor. Inte som att lägga ett mynt i en påse och sedan på brevlådan.

10-15 % är ju ingenting. Jag tänker att vännen får 40 % och jag 60 %.
    Fast det är ju Rolfs egendom. Tycker inte att vännen ska ha mer än så.
  • Anonym

Ingen annan försäljning av någonting alls kostar 40% av värdet. Det är helt orimligt.

Anonym (50/50 eller 60/40) skrev 2025-03-23 15:39:07 följande:

C-G annonserar ...

Gristian ...?
    Lynx123 skrev 2025-03-23 15:45:12 följande:
    Fast det är ju Rolfs egendom. Tycker inte att vännen ska ha mer än så.
    En fastighet kan gå för stort belopp och då behöver inte provisionen vara hög för att mäklaren ska göra en bra affär.

Om vännen får en bra andel så tänker jag det blir en extra motivation för honom, att han kanske anstränger sig mer än vanligt för att få bra betalt.
  • Anonym (H)

Varför är C-G så angelägen att göra det här? 

Svar på tråden Vad är en rimlig deal?