• lillalina

Är det någon som har bolån på 2,5 miljoner eller mer?

Vad tjänar ni och hur hög månadskostnad har ni? Vi går nämligen i husbyggartankar och det är ju inte billigt direkt. Skulle därför vara intressant att höra hur andra har det. Hur stor andel av inkomsten som går till boende...

Hoppas på många spännande svar!

/lilla LINA

• Svar på tråden Är det någon som har bolån på 2,5 miljoner eller mer?
  • Pemman

Hej,

Vi har 2,9 miljoner i lån. När vi fick lånet hade jag en inkomst på 35 000 och min man på 28 000. Nu har jag 35 000 och han har 34 000. Vi har bara bottenlån och betalar 2,7 % i ränta och amorterar 3 500 kr varje månad. Detta ger oss en månadskostnad strax över 10 000. Inga problem alls att leva med den kostnaden tycker vi. Vi får ut ca 45 000 efter skatt. Hoppas att det hjälper dig lite.

/Pemman

• Man80

Pemman; amorteringstiden blir 70 år med den storleken på avbetalningar. Vad har banken sagt om det? Vill de att ni ska öka amorteringen eller ser de det som om huset alltid kommer vara belånat?

• Misen78

Vi har lån på 2,6 miljoner och jag tjänar ca 33000 kr/mån (men nu föräldraledig..) och min sambo ca 55 000 kr/mån.

• Carisma95

Det bästa är att boka tid hos banken (alt. fylla i deras kalkyler som finns på några hemsidor). De räknar ju med att man ska ha ett visst antal tusen över per vuxen/barn och månad. Samt att man ska klara av X % höjning av räntorna, eftersom de i dagsläget är väldigt låga.

Lycka till med byggandet.
    Vi har inte ångrat oss en sekund!

• Pemman

Man80: Eftersom vi bara har bottenlån sa de att vi inte behövde amortera alls om vi inte ville men vi kände att det var bra att göra det för att i alla fall betala av lite. Vi har en lägenhet på Östermalm i Stockholm så de räknar antagligen inte med att värdet på lägenheten ska sjunka så mycket att de inte får igen sina pengar vid en försäljning.

/Pemman

• lillalina

Hej igen allihopa!

Jag jobbar på bank så lånen och kalkylerna har jag koll på... tycker bara att det känns skönt att kolla runt lite för att vara beredd på hur det kommer att bli i verkligheten. Känns skönt att tänka efter före :)

Som vi har det nu så lever vi rätt gott och man kommer ju att få sänka "standarden" rejält, men å andra sidan så får man ju ett hus och det höjer ju upp!!

;)

Tack för alla goda råd!

/lilla LINA

Svar på tråden Är det någon som har bolån på 2,5 miljoner eller mer?