• Anonym (irriterad)

Köpare av lägenhet vill att vi swishar för en kvarlämnad garderob?

Hej. Vi sålde våran lägenhet till ett ung par och det kändes redan från start som att vi sålt till fel personer. 

Det började med att dom efter bestämt tillträdesdatum kontaktar oss och undrar om det finns möjlighet att flytta in tidigare. Vi svarar att vi letar ny bostadsrätt men att vi NÄR vi hittat nytt boende absolut kan tänka oss flytta ut tidigare. Ett tag är vi ganska säkra på att vi vunnit en budgivning och ska skriva på kontrakt så vi informerar köparna om detta men när vi ligger två dagar på sjukhuset med våran dotter så går dom vidare med andra budgivare som plötsligt lägger högre och säljarna för den bostadsrätten vill avsluta budgivningen snabbt till vår besvikelse så vi har ej möjlighet att lägga ytterligare bud.  Vi meddelar att vi tyvärr inte vunnit budgivningen varpå våra köpare blir irriterade och säger att nu kommer dom få problem med försäljningen av sin lägenhet (hänger ej med här då det endast gått två dagar samt inget är skrivet i sten) ber oss flytta ut tidigare ändå eftersom vi ändå förmodligen behöver mellanlanda och då ?kan vi väl lika bra göra det lite längre?. Jag svarar då att vi absolut inte tänker mellanlanda hos mina föräldrar mer än vi behöver då vi har två småbarn och inte vill flytta långt ifrån förskolan. Han har ingen förståelse alls utan blir märkbart tjurig. Fortsätter sedan stressa oss med att ett flertal gånger fråga hur det blir och vi svarar att vi letar för fullt vilket vi ju gör men inte hittat något men att vi ju faktiskt har ett avtalat tillträdesdatum sen innan. 

Säljarna frågade vid något tillfälle om vi kunde tänka oss lämna kvar en garderob som vi köpt till dom i samband med flytten varpå jag skrev att det kunde vi göra, detta var EFTER dom köpt lägenheten (vi skrev ej under något papper på att garderoben ska lämnas och min sambo sa ej ja till detta) men i samband med att jag tycker dom varit riktigt dryga mot oss så sålde vi garderoben istället för flera tusen.

Nu skriver säljarna dagligen meddelanden till oss kring allt möjligt. Portkod, internet, tvättmaskin, mått etc varpå jag tillslut skrev att ni får gärna kontakta oss men det finns även en förening som har svar på många frågor då min sambo ständigt fick nya frågor och meddelanden. Han blev då otroligt upprörd och skrev att han kommit fram till att vi ska swisha honom 5000 kr för extra kostnader som fått stå för vilket han beräknar är 15 000 annars kommer det bli ?komplikationer?. 

Kan han kräva att vi ska betala 5000 för att vi inte lämnar kvar garderoben som var våran från början och som vi ej skrivit avtal på? Kan tillägga att dom redan fick vår soffa för DEN stod däremot i avtalet vilken vi självklart lämnade kvar 

• Svar på tråden Köpare av lägenhet vill att vi swishar för en kvarlämnad garderob?
  • Anonym (irriterad)

Lite slarvigt skrivet så jag förtydligar: Garderoben köpte vi till oss när vi bodde där och dom undrade om vi kunde lämna kvar den varpå jag skrev ja det kan vi göra MEN med tanke på hans uppförande kommande månader valde vi att sälja den istället.

Det var kanske inte särskilt schysst men å andra sidan är det inget som funnits med i något avtal utan något dom efterfrågade i efterhand. Jag hade kunnat tänka mig lämna kvar den men det kändes helt enkelt inte aktuellt med tanke på att personen ringde mig på jobbet och trots att han är medveten om att vi har småbarn ber oss flytta ut tidigare för deras skull för att vi ju ?i vilket fall kommer behöva mellanlanda.?. Då kände jag att det är ingen person jag vill skänka en garderob värd 15 000 till. 

Nu är frågan om han kan kräva oss på pengar för att jag skrev att vi kan lämna kvar den i ett mejl? 

• Anonym (M)
    Anonym (irriterad) skrev 2025-03-24 20:40:20 följande:

Lite slarvigt skrivet så jag förtydligar: Garderoben köpte vi till oss när vi bodde där och dom undrade om vi kunde lämna kvar den varpå jag skrev ja det kan vi göra MEN med tanke på hans uppförande kommande månader valde vi att sälja den istället.

Det var kanske inte särskilt schysst men å andra sidan är det inget som funnits med i något avtal utan något dom efterfrågade i efterhand. Jag hade kunnat tänka mig lämna kvar den men det kändes helt enkelt inte aktuellt med tanke på att personen ringde mig på jobbet och trots att han är medveten om att vi har småbarn ber oss flytta ut tidigare för deras skull för att vi ju ?i vilket fall kommer behöva mellanlanda.?. Då kände jag att det är ingen person jag vill skänka en garderob värd 15 000 till. 

Nu är frågan om han kan kräva oss på pengar för att jag skrev att vi kan lämna kvar den i ett mejl? 

Ja, eftersom ni faktiskt har ingått ett skriftligt avtal att garderoben ska stå kvar så kan han kräva er för den summan ni fick gör garderoben när ni sålde den. 

Otroligt dumt av dig att säga ja skriftligen för att sedan sälja den till andra. 
  • Anonym (?)

Ang garderoben, har ni lovat att lämna den bör ni hålla det löftet

Sluta sen svara på deras frågor. Säg att ni tar allt vid tillträdet

• Anonym (irriterad)
    Anonym (M) skrev 2025-03-24 20:47:27 följande:
    Ja, eftersom ni faktiskt har ingått ett skriftligt avtal att garderoben ska stå kvar så kan han kräva er för den summan ni fick gör garderoben när ni sålde den. 

Otroligt dumt av dig att säga ja skriftligen för att sedan sälja den till andra. 
    Vi hade två garderober i lägenheten, ingenstans står det egentligen vilken garderob jag sagt att vi kan lämna kvar. Den ena sålde vi för 5000 och den andra för 500. Så det är ju inte framkommet vilken garderob jag i så fall sagt ja till att lämna kvar? 
  • Anonym (irriterad)
    Anonym (?) skrev 2025-03-24 20:47:28 följande:

Ang garderoben, har ni lovat att lämna den bör ni hålla det löftet

Sluta sen svara på deras frågor. Säg att ni tar allt vid tillträdet

Tillträdet har redan varit, dom fortsätter oss kontakta dagligen med frågor i efterhand. 
  • Anonym (?)
    Anonym (irriterad) skrev 2025-03-24 20:54:24 följande:
    Tillträdet har redan varit, dom fortsätter oss kontakta dagligen med frågor i efterhand. 
    Hänvisa till styrelsen
  • Anonym (?)
    Anonym (irriterad) skrev 2025-03-24 20:53:33 följande:
    Vi hade två garderober i lägenheten, ingenstans står det egentligen vilken garderob jag sagt att vi kan lämna kvar. Den ena sålde vi för 5000 och den andra för 500. Så det är ju inte framkommet vilken garderob jag i så fall sagt ja till att lämna kvar? 
    Har ni lovat att lämna en garderob och inte gjort det bör ni ersätta dem. Ta hjälp av mäklaren
  • Anonym (irriterad)
    Anonym (?) skrev 2025-03-24 20:56:05 följande:
    Hänvisa till styrelsen
    Precis vad jag till slut gjorde och då blev han otroligt irriterad och började då kräva oss på pengar för deras kostnader på 15000 (ingen aning vad det är?) annars skulle det bli värre komplikationer för oss. Är inte det utpressning?
  • Anonym (irriterad)
    Anonym (?) skrev 2025-03-24 20:56:56 följande:
    Har ni lovat att lämna en garderob och inte gjort det bör ni ersätta dem. Ta hjälp av mäklaren
    Jag skrev att vi kunde lämna kvar den. Min sambo höll inte med utan hade andra planer å andra sidan är det egentligen oklart vilken garderob dom menar då dom bara skrivit ?lämnar ni kvar garderoben? och vi har en garderob i varje rum med olika värden men ingen sitter fast i väggen. 
Svar på tråden Köpare av lägenhet vill att vi swishar för en kvarlämnad garderob?