• Anonym (Väninnan)

Finns någon fara?

Hej! Igår berättade en nära vän till mig (hon har ett barn på 8 år) att en gång när barnet var liten (hon berättade inte hur gammal men under 1 år) så låg bebisen på hennes mage och hon (mamman) hade råkat somna i sängen ( med bebisen på magen) och så hade mamman vaknat med ett ryck pch bebisen ramlade på golvet brevis sängen. Hon tog då upp barnet på en gång som grät. Bebisen verkade må bra och somnade om ganska snart. Hon tog aldrig barnet till akuten utan båda somnade om. Men den här gången lade hon barnet i spjälsängen. Hon har allt sedan dess haft dåligt samvete och ångrar att hon inte tog bebis till akuten för koll. Barnet är nu 8 och mår bra fysiskt och alltid gjort.  Hen står dock i kö för utredning på BUP då hen har humörsvängningar och eventuellt någon diagnos. Hen är smart och är inte sen i utvecklingen. Hon är orolig att barnet tagit skada av detta som skedde. Hon tror att hen kan ha fått en permanent hjärnskada. Jag sade att det låter osannolikt och att det troligtvis inte är någon fara.

• Svar på tråden Finns någon fara?
  • Anonym (Väninnan)

Hon tänker vidare att skallbenet kanske spruckit och att det fortfarande är skadat. Hon berättade allt detta för mig i förtroende. Jag sade att det låter osannolik och att hon ska sluta tänka på det. Tankar? 

• Anonym (Nina)

Ja, det låter osannolikt att det skulle ha skett och att det inte skulle upptäckas av bvc eller liknande... Eller att barnet levt så länge med spräckt skallben utan att dö... Dessutom är skallen inte ens sammanväxt hos bebisar.

• Anonym (Väninnan)

Hoppas du har rätt. Hon skulle vilja veta nu i efterhand att allt är bra med barnets huvud men hon vågar inte berätta för någon läkare om detta. Jag frågade faktiskt henne varför hon inte tog bebisen till akuten och hon svarade att hon var så trött och inte tänkte klart. Bebisen ramlade på magen om det har betydelse. 

• Anonym (Eh)
    Anonym (Väninnan) skrev 2025-03-24 22:36:41 följande:

Hoppas du har rätt. Hon skulle vilja veta nu i efterhand att allt är bra med barnets huvud men hon vågar inte berätta för någon läkare om detta. Jag frågade faktiskt henne varför hon inte tog bebisen till akuten och hon svarade att hon var så trött och inte tänkte klart. Bebisen ramlade på magen om det har betydelse. 

Om hon vill veta så måste hon ju ta upp det med läkare. Vadå vågar inte? Sätter hon inte barnet först?
  • Anonym (Väninnan)
    Anonym (Eh) skrev 2025-03-24 22:45:28 följande:
    Om hon vill veta så måste hon ju ta upp det med läkare. Vadå vågar inte? Sätter hon inte barnet först?
    Så du tror det finns risk för skallskada efter alla dessa år? 
  • Anonym (Väninnan)
    Anonym (Eh) skrev 2025-03-24 22:45:28 följande:
    Vet du hur en sådan undersökning går till? Röntgar man hjärnan? Om jag får bra info av er tänker jag länka denna tråd till henne.. 
  • Anonym (Väninnan)

Blir Soc indragen? Barnets väl och ve kommer ju naturligtvis först. Hon är annars en väldigt bra mamma. 

• Anonym (Eh)
    Anonym (Väninnan) skrev 2025-03-24 22:49:02 följande:
    Så du tror det finns risk för skallskada efter alla dessa år? 
    Om hon är orolig bör hon ta upp det med en läkare. Varför ska hon övertalas? Det är väl hon som har ansvaret? Och vem bryr sig om soc? Låter konstigt det här. Om man är orolig för sitt barns hälsa går man till läkare. Annars ska man inte ha barn.
  • Anonym (Väninnan)

Hon påstår att det på 1177 för åtta år sedan stod att man bara behöver åka in till akuten om barnet uppvisar symptom (avsvimmad, kräkning ex) men jag vet inte. Har själv inga barn. 

• Tow2Mater
    Anonym (Väninnan) skrev 2025-03-24 23:09:20 följande:

Hon påstår att det på 1177 för åtta år sedan stod att man bara behöver åka in till akuten om barnet uppvisar symptom (avsvimmad, kräkning ex) men jag vet inte. Har själv inga barn. 

Men läser ni inte t ex 1177 idag? Det står ganska klart och tydligt, ganska samma som då. Klart man inte åker till akuten bara for att barnet ramlar ur sängen. Sluta nojja.

www.1177.se/olyckor--skador/skador-pa-huvud-och-ogon/nar-barn-slar-i-huvudet/
  • Anonym (Väninnan)
    Tow2Mater skrev 2025-03-24 23:30:13 följande:
    Men läser ni inte t ex 1177 idag? Det står ganska klart och tydligt, ganska samma som då. Klart man inte åker till akuten bara for att barnet ramlar ur sängen. Sluta nojja.

www.1177.se/olyckor--skador/skador-pa-huvud-och-ogon/nar-barn-slar-i-huvudet/
    Ok. Nu läste jag. Det står att man ska ringa 1177 för bedömning. Hon ringde aldrig.  Enligt henne somnade hon om ganska kort tid efter detta skett så det är lite oklart vad gäller symptomen men hon vet att bebisen grät direkt och verkade må bra den korta stund bebis var vaken. Hen somnade också om efter en stund. Bebisen hade inte fått någon bula morgonen efter och det märktes inget annorlunda eller konstigt med hen. 

Jag tror hon nojar i onödan men hon har svårt att släppa detta. Hon berättade att hon vissa nätter ligger och tänker på detta och kan inte sova. Vi hade ett långt samtal om detta.
Svar på tråden Finns någon fara?