• Anonym (TS)

Inte komma på tillställningar pga alkohol

Jag och min partner är oense angående alkohol på tillställningar. Min partner kommer från en väldigt alkoholiserad familj. 

Han tycker att vi ska åka på tillställningar med barnen och åka hem om folk blir för fulla. 

Jag tycker att det är orimligt att barnen ska sitta i bilen 1,5 timme för att åka till ett ställe där folk är berusade redan 10:30 på förmiddagen. 

Jag tycker att man ska säga att barnen gärna träffar sin farmor och farfar om dom inte druckit en droppe. Han tycker att vi se ge dom en chans?. Dom kan inte dricka, dom kan aldrig lära sig att dricka och barnen ska inte behöva sitta i bilen 1,5 timme för att direkt åka hem igen när vi är framme. 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Inte komma på tillställningar pga alkohol
  • Anonym (A)

Är det du igen som är gift med mannen som har en familj där alla dricker, men din man slutat?

• Anonym (Anja)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-25 09:16:44 följande:

Jag och min partner är oense angående alkohol på tillställningar. Min partner kommer från en väldigt alkoholiserad familj. 

Han tycker att vi ska åka på tillställningar med barnen och åka hem om folk blir för fulla. 

Jag tycker att det är orimligt att barnen ska sitta i bilen 1,5 timme för att åka till ett ställe där folk är berusade redan 10:30 på förmiddagen. 

Jag tycker att man ska säga att barnen gärna träffar sin farmor och farfar om dom inte druckit en droppe. Han tycker att vi se ge dom en chans?. Dom kan inte dricka, dom kan aldrig lära sig att dricka och barnen ska inte behöva sitta i bilen 1,5 timme för att direkt åka hem igen när vi är framme. 

Vad tycker ni? 

Jag kan i normala fall tycka att man absolut kan åka på tillställningar där det finns alkohol för vuxna (som kan bete sig). Blir det för stökigt kan man som han säger åka hem. Men det har jag aldrig upplevt som ett problem. De enstaka gånger jag upplevt något så har det handlat om enstaka person som inte kan hantera alkohol.

Däremot verkar din partners familj utifrån det du beskriver, vara i en helt annan liga. De verkar vara alkoholister. Om de är fulla redan 10.30 på förmiddagen och super dagen lång ja då hade jag också dragit mig från att åka dit med barn. Visst ni kan ge dem en chans men det låter som att du redan vet hur det ska sluta. Ge det en chans då? För din partners skull så får gan väl se själv att ni får vända hem ganska snart. Kan du prata med farföräldrarna och förklara hur du upplever det? Att det är tråkigt att barnen inte kan följa med pga alkoholen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2025-03-25 09:33:31 följande:

Är det du igen som är gift med mannen som har en familj där alla dricker, men din man slutat?

Min man och jag dricker ett glas vin ibland Men inte mer än så. Aldrig starksprit eller liknande. Men då är det ETT glas. Så vi är inte nykterister. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anja) skrev 2025-03-25 09:36:43 följande:
    Jag kan i normala fall tycka att man absolut kan åka på tillställningar där det finns alkohol för vuxna (som kan bete sig). Blir det för stökigt kan man som han säger åka hem. Men det har jag aldrig upplevt som ett problem. De enstaka gånger jag upplevt något så har det handlat om enstaka person som inte kan hantera alkohol.

Däremot verkar din partners familj utifrån det du beskriver, vara i en helt annan liga. De verkar vara alkoholister. Om de är fulla redan 10.30 på förmiddagen och super dagen lång ja då hade jag också dragit mig från att åka dit med barn. Visst ni kan ge dem en chans men det låter som att du redan vet hur det ska sluta. Ge det en chans då? För din partners skull så får gan väl se själv att ni får vända hem ganska snart. Kan du prata med farföräldrarna och förklara hur du upplever det? Att det är tråkigt att barnen inte kan följa med pga alkoholen.
    Farföräldrarna säger att dom inte kommer dricka så mycket? vi har provat detta gång på gång. Vi skulle komma till dom senast i julas och barnens farmor vingla omkring och ramla in i bokhyllan innan Kalle och svärfar låg och sov redan vid klockan 13:00 pga fylla. Det är inte roligt och det går inte att resonera med dessa personer. 

Mina egna föräldrar vet hur dom ska bete sig inför sina barnbarn. Dom kan få dricka 1-2 glas vin men jag behöver inte be dom att göra detta. Dom förstår liksom själva att man inte häller i sig. 
  • Anonym (Aldrig)

Jag har aldrig, och skulle aldrig, ta med mina barn till folk som super, släkt eller ej. Det är fruktansvärt obehagligt för barn med redlösa vuxna. Jag tycker verkligen att det är i sin ordning att helt bryta med den familjen. Din man är ju såklart medberoende så han ser ju inte klart på den här situationen. Du behöver stå på dig för barnens skull.

• Tow2Mater

Varför direkt åka hem direkt igen; var där så länge det går och sedan spenderar ni resten av dagen på någon rolig aktivitet i närheten.

• Virriga Vera
    Anonym (TS) skrev 2025-03-25 09:16:44 följande:

Vad tycker ni? 

Men varför i hela världen åker ni dit öht? Vet ni att det blir fylleslag redan 10:30 så stanna hemma. Jag hade aldrig åkt dit, inte ens utan barn.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2025-03-25 16:32:44 följande:

Varför direkt åka hem direkt igen; var där så länge det går och sedan spenderar ni resten av dagen på någon rolig aktivitet i närheten.

För att folk är aspackade redan när man kommer? ska vi sitta och titta på när farmor rasar omkring och slår sig? 
  • Anonym (TS)
    Virriga Vera skrev 2025-03-25 16:46:26 följande:
    Men varför i hela världen åker ni dit öht? Vet ni att det blir fylleslag redan 10:30 så stanna hemma. Jag hade aldrig åkt dit, inte ens utan barn.
    Det är ju det jag säger? Jag vill ju inte det.. min partner vill att jag är mer förstående. 
Svar på tråden Inte komma på tillställningar pga alkohol