• Anonym (Oliven)

Göra en mamma hemlös?

Jag orkar verkligen inte ha människan här längre. Hon och barnen skulle vara här tilllfälligt medan hon väntade på ny lägenhet, men sen blev hon inte beviljad den ändå. Det är slut med maken, där hon bodde innan.
    Jag har sagt att det inte går längre, men då blir hon hysterisk och säger att jag sätter henne och barnen på gatan osv, det trots att jag varit en snäll vän som låtit dem bo här i flera månader nu, men jag har fått nog. Det senaste är att hon påstår att jag bryter mot lagen om jag gör en mamma hemlös, vilket jag inte hittar något stöd för.

Tips tack. Känns såklart inte bra att hon blir hemlös, men det är faktiskt inte mitt ansvar. Hon borde ha gjort mer för att fixa annat boende.

• Svar på tråden Göra en mamma hemlös?
  • Anonym (sa)

Har hon varit inneboende så kanske det krävs att du formellt vräker henne skriftligt. Då får hon tre månader på sig. Det har inget med att göra om hon är ensamstående mor eller inte. 

• Anonym (du)
    Anonym (Oliven) skrev 2025-03-25 15:11:47 följande:
    Göra en mamma hemlös?

Jag orkar verkligen inte ha människan här längre. Hon och barnen skulle vara här tilllfälligt medan hon väntade på ny lägenhet, men sen blev hon inte beviljad den ändå. Det är slut med maken, där hon bodde innan.
    Jag har sagt att det inte går längre, men då blir hon hysterisk och säger att jag sätter henne och barnen på gatan osv, det trots att jag varit en snäll vän som låtit dem bo här i flera månader nu, men jag har fått nog. Det senaste är att hon påstår att jag bryter mot lagen om jag gör en mamma hemlös, vilket jag inte hittar något stöd för.

Tips tack. Känns såklart inte bra att hon blir hemlös, men det är faktiskt inte mitt ansvar. Hon borde ha gjort mer för att fixa annat boende.

Jag tror att det finns regler om vräkning just när det gäller barnfamiljer. Tror att man måste kontakta socialtjänsten om det är aktuellt. 

Det innebär inte att du inte får vräka henne, men du måste kontakta socialtjänsten så att de kan gå in och skydda barnen från hemlöshet. Antingen genom ett tillfälligt boende till mamma + barn, eller att barnen får bo med sin pappa. 

Om du ger henne en uppsägningstid så är du fri sen att vräka henne om hon inte flyttat innan den tiden passerat. Och att du kontaktar socialtjänsten.

Här finns lite mer info.
    Vräkning av barnfamilj

När hyresgästen riskerar att bli vräkt från sin bostad är hyresvärden enligt lag skyldig att anmäla detta till Socialtjänsten. Socialtjänsten spelar en viktig roll för hyresgästen när hot om vräkning uppstår.
    Regler, vräkningsprocessen och skäl för vräkning - Boupplysningen
    Boupplysningen
  • Anonym (qwerty)

Det är inte olagligt att göra en mamma hemlös, däremot finns det regler kring barn.
    Har ni något skriftligt kontrakt avseende boendet?
    Annars kontaktar du Kronofogden och säger att du behöver hjälp med avhysning.

Bara som en fråga, vilket län är det? För i vissa län är det enormt svårt att få bostad... Hur har hon det med jobb?

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Vad är det hon gör som är så jobbigt? Tycker det är hemskt att kasta ut en ensamstående mamma som är en VÄN till dig.

Du är bara en kompis och behöver såklart inte kontakta soc, detta gäller för hyresvärdar och oavsett om personen har barn eller ej.

Hjälp henne hitta bostad i andra hand. Bor du väldigt litet? Hur gamla är barnen?

• Anonym (Z)

Bor hon där som gäst eller har ni något slags hyreskontrakt, betalar hon något för att bo där? 

• Anonym (Skillnad)
    Anonym (du) skrev 2025-03-25 15:18:38 följande:
    Jag tror att det finns regler om vräkning just när det gäller barnfamiljer. Tror att man måste kontakta socialtjänsten om det är aktuellt. 

Det innebär inte att du inte får vräka henne, men du måste kontakta socialtjänsten så att de kan gå in och skydda barnen från hemlöshet. Antingen genom ett tillfälligt boende till mamma + barn, eller att barnen får bo med sin pappa. 

Om du ger henne en uppsägningstid så är du fri sen att vräka henne om hon inte flyttat innan den tiden passerat. Och att du kontaktar socialtjänsten.

Här finns lite mer info.
    Vräkning av barnfamilj

När hyresgästen riskerar att bli vräkt från sin bostad är hyresvärden enligt lag skyldig att anmäla detta till Socialtjänsten. Socialtjänsten spelar en viktig roll för hyresgästen när hot om vräkning uppstår.
    Regler, vräkningsprocessen och skäl för vräkning - Boupplysningen
    Boupplysningen
    Jag tror kanske att du glömde tänka för ett ögonblick och blandar ihop begreppen?
    En inneboende, någon som är inbjuden i ens hem, är självfallet inte en hyresgäst i någon juridisk mening och TS är givetvis inte hyresvärd.
  • Anonym (Skillnad)

TS, om du är osäker googla vad som formellt gör att någon är hyresgäst
    (till skillnad mot en inbjuden gäst i mitt hem = inneboende, där inbjudan har förfallit och personen inte längre är inbjuden).

Jag tror att det är bara se till att hon på ett eller annat sätt befinner sig utanför din bostad och sedan låsa din bostadsdörr. Den som bor i sin egen bostad har extremt starkt skydd gentemot en inträngande eller mot någon som objuden befinner sig i bostaden och vägrar lämna.

Om du inte förmår att få tillbaka nyckeln som hon har fått låna så kan det vara bäst att byta lås.

Du har varit mycket generös, enligt din egen beskrivning.
    Ta inte åt dig, få inte dåligt samvete, den generositet du har visat kan aldrig försvinna och bli till något negativt.
    Vad du än beslutar dig för att göra i framtiden så har du ändå varit generös.

Hon har utnyttjat dig och försöker skapa sig själv möjlighet att helt samvetslöst fortsätta utnyttja dig.
    Släng ut henne och lås dörren.
    Ring polisen om hon är/blir oresonlig.
    Att hon har barn är inte ditt ansvar.
    Vad du än gör, vilka åtgärder du än vidtar, så kan du känna gott samvete för inget tar bort den generositet du redan har visat.

• Anonym (Skillnad)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-03-25 16:28:02 följande:

Vad är det hon gör som är så jobbigt? Tycker det är hemskt att kasta ut en ensamstående mamma som är en VÄN till dig.

Du är bara en kompis och behöver såklart inte kontakta soc, detta gäller för hyresvärdar och oavsett om personen har barn eller ej.

Hjälp henne hitta bostad i andra hand. Bor du väldigt litet? Hur gamla är barnen?

Det som är hemskt i det här fallet är att en vän (hon) helt samvetslöst försöker skapa sig själv möjligheter för att fortsätta utnyttja en vän (TS).

TS har varit generös. Finns ingen anledning känna dåligt samvete bara för att den där kvinnan vägrar ta sitt eget ansvar.
    TS har både tagit ett stort ansvar och varit generös. Inget kan förändra detta.

Men det fina TS har gjort hittills skapar ju självfallet ingen som helst skyldighet att TS måste fortsätta vara lika generös.
    Snarare då tvärtom.

Vad kvinnan gör eller inte gör, hur TS känner för saken, har ingen som helst betydelse i sammanhanget. TS är inte skyldig att ens med ett ord förklara varför den bortre gränsen för generositeten nu har kommit.

TS har varit generös. Att den fina generositeten har en bortre gräns är absolut inte något hemskt och det gör inte den fina generositeten sämre.
  • Anonym (Oliven)

Nej hon har verkligen ingen rätt till någon uppsägningstid. Hon har lånat ett sovrum och på sin höjd bidragit med någon matkasse ibland.

• Anonym (Skillnad)
    Anonym (Oliven) skrev 2025-03-25 21:02:13 följande:

Nej hon har verkligen ingen rätt till någon uppsägningstid. Hon har lånat ett sovrum och på sin höjd bidragit med någon matkasse ibland.

Ja då är det ju ännu tydligare att Hon har utnyttjat dig och försöker skapa sig själv möjlighet att helt samvetslöst fortsätta utnyttja dig.
    Släng ut henne och lås dörren.
    Ring polisen om hon är/blir oresonlig.
    Att hon har barn är inte ditt ansvar.
    Vad du än gör, vilka åtgärder du än vidtar, så kan du känna gott samvete för inget tar bort den generositet du redan har visat.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Oliven) skrev 2025-03-25 21:02:13 följande:

Precis, om hon bara är en gäst så finns det ingen uppsägningstid. Skriv email eller text till henne att du vill att hon ska lämna din lägenhet senast i övermorgon kl. 14 eller liknande, bra att ha något tydligt, skriftligt.

Om hon inte är ute då kan du anmäla för hemfridsbrott. Ring och rådgör med polisen om de kan hjälpa med utkastning eller om du ska be KFM. 

• Anonym (Målarens ålarens)

Hade varit roligt att se vilket lagrum hon hänvisar till, där det framgår att det är olagligt att inte ha mödrar som gratis gäster.

• Goneril

Kolla på www.lawline.se, när en hyresvärd kan slänga ut en hyresgäst till exempel. Där finns situationer liknande din egen, frågebanken är gratis. 3-månaders regeln för vräkning är en allmän regel men i TS fall har det ju bara varit tal om att upplåta ett rum och då bör damen kunna slängas ut när som helst, det gäller förstås att ta ifrån henne nycklarna.                                                                                                                                                                Damen ifråga måste kontakta de sociala myndigheterna för ett nödboende, varför har hon inte gjort det redan? Det är väl förmodligen så att hennes inkomst är för låg för att hon ska få hyra i allmännyttan; de flesta husvärdar kräver att hyran inte uppgår till mer än en tredjedel av inkomsten, brutto tror jag. Lite olika det där, de stora bolagen i Göteborg kräver det oftast. Blir kanske knepigt för damen ifråga att få hyra men det är inte TS problem. 

• Anonym (du)
    Anonym (Skillnad) skrev 2025-03-25 17:22:29 följande:
    Jag tror kanske att du glömde tänka för ett ögonblick och blandar ihop begreppen?
    En inneboende, någon som är inbjuden i ens hem, är självfallet inte en hyresgäst i någon juridisk mening och TS är givetvis inte hyresvärd.
    Nä, då är det väl bara att slänga ut henne. Frågan blir väl hur man gör det rent praktiskt, polis, byta lås? Och om det kan bli frågor kring tex besittningsrätt om hon bott där ett tag. Då blir det ju på ett sätt som att TS är hyresvärd. 
  • Anonym (F)

Du har varit snäll och som tack får du en igel på halsen. Vill hon påvisa att något är olagligt är det upp till henne att bevisa det. 

• Anonym (Z)
    Anonym (du) skrev 2025-03-26 08:41:37 följande:
    Nä, då är det väl bara att slänga ut henne. Frågan blir väl hur man gör det rent praktiskt, polis, byta lås? Och om det kan bli frågor kring tex besittningsrätt om hon bott där ett tag. Då blir det ju på ett sätt som att TS är hyresvärd. 
    Gäster har ingen besittningsrätt. Man är inte hyresvärd om man inte får någon hyra. 
Svar på tråden Göra en mamma hemlös?