• Anonym (funderande)

Gravid under föräldraledighet..

Jag har en dotter på 8 månader och har precis upptäckt att jag blivit gravid igen. Min fundering är hur det blir med mitt jobb (fast anställd) då jag fick havandeskapspenning senast (tungt atbete) från vecka 32. Jag hade planerat vara tillbaka på jobbet i oktober men har bf i november. 
    Vad händer med SGI och ska jag ansöka på nytt om havandeskapspenning direkt efter första föräldraledigheten (luddigt men hoppas ni fattar vad jag menar)?

• Svar på tråden Gravid under föräldraledighet..
  • Anonym (qwerty)

Du behåller din SGI, men du bör meddela jobbet att du är gravid igen och avser fortsätta föräldraledigheten.

Grattis till graviditeten

• Anonym (funderande)

Vilken tur! jag var orolig för att bli nollad :)

• Anonym (qwerty)
    Anonym (funderande) skrev 2025-03-25 23:14:34 följande:

Vilken tur! jag var orolig för att bli nollad :)

Inget att oroa dig för.
  • Anonym (Tess)

Följ rutinen för  graviditetspenningen och sök den som du skulle gjort.
    Eventuellt kan du stöta på patrull så att du inte blir beviljad mer än för sista månaden, eftersom "du ändå skulle varit föräldraledig".
    FK är knepiga ibland men så här, ställer man din rätt till graviditetspenning mot ditt arbete så kan de anse att det vore för tungt.
    Men ställer man rätten att få penningen mot att du är föräldraledig så är du inte berättigad till den. För de anser att du ändå redan är hemma. 

Men testa, du har inget att förlora. Och viktigt att du söker en ny ledighet för det nya barnet när det blir dags, särskilt om ni har föräldralön eller föräldrapenningtillägg som betalas ut per barn/per födsel. 

• Anonym (X)

Om du inte klarar av att arbeta som gravid, hur ska du klara av ett litet barn som gravid?

Om du ska vara hemma med barnet tills förlossningen så blir det nog svårt att få graviditetspenning. Då anses det nog att du även orkar arbeta. Annars får ju mannen vara föräldraledig sista tiden innan förlossningen. 

Svar på tråden Gravid under föräldraledighet..