• Anonym (Mama)

Vilka orimliga saker har ni blivit socanmälda för?

Vi kan väl knappast vara ensamma om det?

För oss var det när skolan anmälde oss för att vårt barn med SÄ inte åt skolans mat. Då hade vi under lång tid försökt få skicka med matlåta, vilket förra rektorn godkänt, men nya vägrade. Nya rektorn anmälde oss för att barnet inte åt och pga det blev trött i skolan. De hade journalanteckningar och hela köret, ändå anmälde rektorn oss och påstod att vi inte gav vårt barn rätt hjälp. Det handlade alltså inte om att skolan anmälde sig själva för att få mer stöd, nej det var vi som anklagades för att inte ta hand om barnet.

• Svar på tråden Vilka orimliga saker har ni blivit socanmälda för?
  • Anonym (M)
    Anonym (Mama) skrev 2025-03-27 08:57:28 följande:
    Vilka orimliga saker har ni blivit socanmälda för?

Vi kan väl knappast vara ensamma om det?

För oss var det när skolan anmälde oss för att vårt barn med SÄ inte åt skolans mat. Då hade vi under lång tid försökt få skicka med matlåta, vilket förra rektorn godkänt, men nya vägrade. Nya rektorn anmälde oss för att barnet inte åt och pga det blev trött i skolan. De hade journalanteckningar och hela köret, ändå anmälde rektorn oss och påstod att vi inte gav vårt barn rätt hjälp. Det handlade alltså inte om att skolan anmälde sig själva för att få mer stöd, nej det var vi som anklagades för att inte ta hand om barnet.

Vad ledde det till, fick ert barn hjälp med maten i skolan efter anmälan? 
  • Anonym (Mama)
    Anonym (M) skrev 2025-03-27 10:26:01 följande:
    Vad ledde det till, fick ert barn hjälp med maten i skolan efter anmälan? 
    Ledde ingenstans tyvärr. Hon fortsatte nekas att ta med sig eget.
  • Anonym (Specialkost)

Förlåt att jag kapar tråden, men ni har inte fått erbjudande om specialkost/önskekost? Här får man inte heller ha med mat, men vi fick förfrågan om vi ville ha specialkost/önskekost ett tag. (Har det dock inte, för det skulle ju enligt vårt barn vara ännu mer pinsamt.)

• Anonym (Mama)
    Anonym (Specialkost) skrev 2025-03-27 11:06:34 följande:

Förlåt att jag kapar tråden, men ni har inte fått erbjudande om specialkost/önskekost? Här får man inte heller ha med mat, men vi fick förfrågan om vi ville ha specialkost/önskekost ett tag. (Har det dock inte, för det skulle ju enligt vårt barn vara ännu mer pinsamt.)

Den enda specialkost de kunde erbjuda följer ett fast schema och det var saker hon inte åt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mama) skrev 2025-03-27 10:42:34 följande:
    Ledde ingenstans tyvärr. Hon fortsatte nekas att ta med sig eget.
    OK, tänkte att om det ledde till att honfaktiskt fick ta med egen mat så var det ju ändå bra att de anmälde.

Så hur löser ni det nu, äter hon inget alls under skoldagen?
  • Anonym (Pga min bror)

Dummaste anledningen måste jag upplevt. Vad var den anledningen? Jo att min bror hade i vanlig ordning kn*llat runt. Men den gången med helt fel tjej. Hon försökte hämnas på honom på olika sätt så hon socanmälde mig.

Allvarliga anklagelser men det blev rätt fort utrett. Hon utsatte mig för väldigt mycket trakasserier under ett par månader, polisen var inblandad men det blev ingen påföljd mer än att polisen pratade med henne och sedan lade hon av.   

• Anonym (B)

Jag och min fru blev anmälda av sjuksköterskan som förlös henne. Eftersom att hon hade blivit sjuk under graviditeten, fick systor och propp. Så tyckte sköterskan att vi inte kommer kunna ta hand om barnet. 

Det är den anmälningen vi fått kanske är jätteroligt men jag tyckte det var idiotiskt och det tyckte hon som kom hem till oss också. 

• Anonym (Xana)
    Anonym (Mama) skrev 2025-03-27 11:07:39 följande:
    Den enda specialkost de kunde erbjuda följer ett fast schema och det var saker hon inte åt.
    Varför kan hon inte äta vissa maträtter? Allergisk? 
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Xana) skrev 2025-03-28 09:28:59 följande:
    Varför kan hon inte äta vissa maträtter? Allergisk? 
    Står i trådstarten. SÄ, alltså selektiv ätstörning. 
  • timeless

Fick en socanmälan om våld i hemmet mot barn samt av min make. Kan tillägga att det var paret ovanför oss som hade problem med våld i nära relationer (vi hade ringt polisen någon vecka innan socanmälan inkom). Angående våld mot barnet så var badrummet precis vid ytterdörren och min dotter gallskrek varje gång vi behövde duscha henne så jag antar de trodde vi slog sönder henne. Hon kan gallskrika även idag, 5 år gammal men det har blivit bättre. Att få en socanmälan var otroligt tufft och jag trodde på riktigt att det var en vän som drev med mig när de ringde från soc. Utredningen las ner efter första samtalet med oss.

Svar på tråden Vilka orimliga saker har ni blivit socanmälda för?