Föda efter 3 gradens bristning.
Hej,
måste få skriva av mig och förhoppningsvis höra massa solskenshistorier om att föda vaginalt efter en tredje gradens bristning 😅
Födde min fösta son helt vanligt men igångsättningen var helt brutal, tog en vecka före han ville kika ut, blev igångsatt av idiotiska skäl och i efterhand helt onödigt. Men iaf då så sprack jag ytterst lite men eftersom dom hade lagt ''stens'' i huvdet på barnet för att få puls osv. då han och jag under natten blev dåliga så tog den tag i kanten var modertappen sitter och rev upp en ränna hela vägen ut. Tyngdkänslan var nästan värst efter och hade ont flera månader efteråt.
Barn nr 2 kom igång helt av sig själv hemma, vi for in och jag födde honom 7 timmar senare. Dock hade jag då en 3 graders bristning, 2 mm kvar av ringmuskeln. Återhämtningen va helt okej, inga kvarstående men eller minns inte heller jag skulle ha haft mycket värk.
Nudå, är i v.15 med barn nr 3. Har fått grönt ljus att föda med snitt ifall jag så vill men skulle så vilja föda vaginalt. Men rädslan är helt lamslående ibland och undrar nu ifall det råkar finnas någon som fött vaginalt efter en sådan skada och det slutat bra/dåligt, har ni valt att klippa? För/nackdelar med att klippa?
Tacksam för alla svar :)