• Anonym (Jobbigt)

Känner någon annan man igen sig?

Har skrivit ned följande text till min fru.
    Vi har två barn som är äldre tonåren. Av texten så hopp jag att ni förstår att jag försökt prata om problemet i vårat samliv.
    Någon man som känner igen sig i mina ord? 
    Skall man fortsätta behålla dessa känslor för sig själv. Skall jag sätta mig med henne och vara med när hon läser? 
    Energin är slut. Den tankas inte och jag har gett upp. 
    Jag skall se till att vi tar oss ut ur denna skit som främst jag har satt oss  i, men det är det som jag har energi till just nu.
    Vi har glidit ifrån varandra och jag vill inte ha mer pussar, jag vill inte kallas älskling för att det är bekvämt och enkelt. Vi är för olika när det gäller vad vi behöver.
    Att du har det tungt och inte vill ha närhet, det köper jag. Du skall vara precis så som du mår bäst av, det är du värd.
    Jag är så nedbruten just nu så jag orkar inte ens tjata om närhet längre. Det är konstigt att skriva det, men kanske var det detta som behövdes.
    Igår när vi pratade om flickan som blivit våldtagen i närheten av vårat hem så tog jag illa vid mig. 
    Jag kände mig träffad, det spelades upp massor med bilder i mitt huvud. 
    Förlåt, det har aldrig varit min mening att vara så påstridig som jag varit. Jag har nog helt enkelt inte tänkt tanken ens åt det hållet. Jag har typ våldtagit dig sedan 2010 känner jag.
    Jag vet att du kommer säga att det inte alls är så. Men jo, det är precis så det varit. Jag har inte alls lyssnat på dig eller de saker som du försökt säga.
    Att vara nere på botten och inte ens orka adressera detta hos sig själv är bedrövligt. Jag skäms något enormt för allt jag försökt få dig att göra mot din vilja.
    Om du vill att jag går redan nu så kommer jag göra det, jag kommer inte ta mitt liv eller göra mig illa. Det kommer bara vara tomt och jag kommer säkerligen må ännu sämre än nu. Men du har mått dåligt i 17 år, ställt upp för husfridens skull. Det finns en gräns där med.
    För första gången så måste vi tala klarspråk.
    Energin, glöden eller passionen har varit försvunnen sedan länge. Det har jag insett under senaste åren då din och min egentid har försakats av svepskäl. 
    Jag vill inte att vi separerar nu, jag hänger mer än gärna ihop tills vi är på grön kvist igen och barnen inte är beroende av oss.
    Så tom, så ledsen och så ångerfull för mitt sätt att vara.
    Förlåt
  • Svar på tråden Känner någon annan man igen sig?
  • Anonym (mannen då)

Nej, du ska inte sitta med när hon läser det. DU ska läsa det FÖR henne, om du inte kan prata fritt. Även om du har pappret i näven så ska det komma ur DIN mun.

Sen ska du knipa igen tills hon vill säga något. 

• Anonym (mannen då)
    Anonym (mannen då) skrev 2025-03-28 22:51:03 följande:

Nej, du ska inte sitta med när hon läser det. DU ska läsa det FÖR henne, om du inte kan prata fritt. Även om du har pappret i näven så ska det komma ur DIN mun.

Sen ska du knipa igen tills hon vill säga något. 

Sen ska du knipa igen tills hon vill att du ska säga något.
  • Anonym (Jobbigt)

Tack,

kände att det behövde få en feedback utan känslor, utan mer att någon kan se det med andra ögon. 

Uppskattar att du tog dig tid att hjälpa till.

• Anonym (Jobbigt)

Vill dock säga att jag har pratat flertalet gånger med henne om problem. Återgår dock snabbt till samma ensamhet igen efter bara några dagar. Men att läsa framför henne har kanske en större effekt tror jag. 

• Anonym (Vet inte)

Det är väldigt melodramatiskt. Är det verkligen så att du har tvingat dig på din fru så länge? Du förutsätter väldigt mycket i texten, är det bekräftande ord på vad hon har uttryckt tidigare? Jag hade nog känt mig illa till mods av att höra detta från min man. 

Det är sent så jag orkar inte skriva så långt här nu. Men du blandar så väldigt mycket olika saker att det omöjligt går att bemöta på samma gång för henne. 

För av texten att döma är ni inne i en riktig kris och då behöver man prata om lite åt gången . Eller åtminstone jag fungerar så. 

Mitt förslag är att du rensar i texten. Vad är kärnan i det du vill säga? Säg det? 

Håller med om att du inte ska lämna detta till henne att läsa. Hon kommer få en chock tror jag och må ännu sämre än hon verkar göra nu. 

• Faile

Oj, ok. 

Du är superkränkt för att hon haft mindre lust än dig och nu försöker du sätta passivt aggressiva ord på det. Jag kan förtydliga det åt dig. 

Ja, du har våldfört dig på henne i alla år, även om hon troligen inte håller med. Hon ställde ju upp för husfridens skull FÖR ATT DU INTE FATTADE SIGNALERNA. 

Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Känner någon annan man igen sig?