• Anonym (Efterbliven tydligen)

För sent - bitter

Känner mig så arg på personer under min uppväxt, ungdomstid och tidig vuxen ålder som bara motarbetat allt med argumentet " det är försent nu" istället för att stötta framåt.

Det är inte vidare kul långt senare att själv upptäcka att det inte alls var försent utan att möjligheter fanns men försummades med ett felaktigt argument pga omgivningens ohjälpsamhet.

Bakgrund: jag föddes ganska mycket för tidigt och levde i en utsatt familj med problem.

Exempel:

Lärare i mellanstadiet: - Det är ingen idé att du är med på grammatikundervisningen. Läs i din bänkbok istället. 

Pappa: - Det är ingen idé att du går med i någon idrottsklubb. Alla andra har tränat mycket längre.
    Stödperson inom psykiatrin: - Det är ingen idé  att plugga upp några betyg när man är 25 år gammal.

Suck på detta.
    Jag har fått jobba igen så mycket på egen hand som ju kunde undvikits.

Någon mer som känner igen sig??

• Svar på tråden För sent - bitter
  • Anonym (Anonym)

Det är aldrig försent! Betyg kan du väl fortfarande läsa upp, om det fortfarande är aktuellt.

• Anonym (Anonym)

Och bitterhet tar mycket energi, det vet jag av egen erfarenhet, man får försöka byta fokus även om det är svårt.

• Freddie K

Jag har fått höra i hela mitt liv att det inte skulle bli något av mig. Det var ingen som trodde på mig. Det gjorde att jag jobbade ännu hårdare och idag har jag kommit en bit på vägen så för sent är det aldrig. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
    Freddie K skrev 2025-03-30 10:40:52 följande:

Jag har fått höra i hela mitt liv att det inte skulle bli något av mig. Det var ingen som trodde på mig. Det gjorde att jag jobbade ännu hårdare och idag har jag kommit en bit på vägen så för sent är det aldrig. 

Vad bra. Men klarade du vara så stark redan från början när ingen trodde på dig eller var det något du fick jobba upp senare??
    Jag önskar verkligen att jag trotsat andras övertygelser tidigare.
  • Freddie K
    Anonym (Efterbliven tydligen) skrev 2025-03-30 15:15:30 följande:
    Vad bra. Men klarade du vara så stark redan från början när ingen trodde på dig eller var det något du fick jobba upp senare??
    Jag önskar verkligen att jag trotsat andras övertygelser tidigare.
    Det har kommit senare, men jag har alltid på något sätt lyckats att kämpa emot det där ganska bra tidigare också. Det sporrade ju mig ännu mer till att bevisa att jag faktiskt kunde bli något.

Den enda som kan övertyga dig om att du faktiskt duger, det är du själv. Försök att inte lyssna så mycket på andra, utan lyssna mer på dig själv. Du klarar av mer än vad du tror. .
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Juni)

Vad dumt av stödpersonen att påstå att det inte är någon idé att läsa upp betygen vid 25 års ålder. Jag pluggar på universitet just nu och det är flera i klassen som är över fyrtio. Jag läste själv upp betygen vid 31-33 års ålder och kom in på universitetet hösten efter att jag pluggat klart på folkhögskola. Det är absolut inte för sent.

Freddie K skrev 2025-03-30 15:20:55 följande:
    Det har kommit senare, men jag har alltid på något sätt lyckats att kämpa emot det där ganska bra tidigare också. Det sporrade ju mig ännu mer till att bevisa att jag faktiskt kunde bli något.

Den enda som kan övertyga dig om att du faktiskt duger, det är du själv. Försök att inte lyssna så mycket på andra, utan lyssna mer på dig själv. Du klarar av mer än vad du tror. .
    Freddie K skrev 2025-03-30 15:20:55 följande:

Tack. Ska försöka!

• Anonym (Lita inte för mycket på andra)

Jag vet inte hur gammal du är, men jag minns att jag slutade skolan (hoppade av gymnasiet) och några år senare (detta var på 80 talet) så hade jag bestämt mig för att bli florist. Jag gick till syokonsulenten i kommunen och bad om vägledning hur jag skulle kunna plugga till det. Men hjälp vilken ohjälpsam människa. Nä, det fanns inga jobb osv. Helt negativ inställning. Så dåligt då jag vid flera flera tillfällen senare sett jobbannonser där dom söker florister. Men jag var ung och lättledd och litade för mycket på äldre med utbildning. Hur som helst, det dröjde väl 15 år eller så, men jag läste in alla ämnen som behövdes på komvux för att bli behörig till universitetet. Läste därefter på universitet i 3 år och tog en fil, kand. Så det är aldrig försent. Kör bara o lita på dig själv främst. 

Tack. Värdefullt att läsa era erfarenheter. 

Svar på tråden För sent - bitter