• Anonym (Jobbaren)

Ska jag berätta?

Låt oss vara ärliga, jag är i grund och botten en ganska bekväm person. Vill bli utmanad och stimulerad men gillar att däremellan få krypa tillbaka till sköna comfortzonen. Tre saker hos oss mig går lite emot detta. 1) Jag är väldigt bra på mitt jobb (ej individuell bedömning utan får återkommande stark feedback, utses till talang etc. Jag har lätt för mig på jobbet). 2) Jag känner mig lätt kränkt när jag inte uppmärksammas för min kompetens och får massa okvalificerade uppgifter, vilket händer. 3. Jag vill bli rik. Jag tjänar bra idag, högt över medel för min roll-ålder-stad men mycket vill ha mer. Jag har det bra på jobbet idag oftast, men har ingen nyckelroll (än), dock lovord över att jag kommer kunna göra karriär här. Nu är jag i en situation där jag blev headhuntad av ett mycket större bolag och en mycket större roll. Det är ett fantastiskt erbjudande karriärmässigt så jag var tvungen att lyssna och nu är jag där att de tagit referenser och vill ge erbjudande. Och jag känner bara ?nej, detta är inte jobbet för mig?. Det är en bransch jag inte är intresserad av, det kräver extremt mycket resande och det är inte lika spännande som mitt nuvarande bolag. Jag är så sjukt smickrad över detta erbjudande men är rädd att jag kommer vantrivas eller till och med bli utbränd på sikt med detta jobb. Jag vågar helt enkelt inte lämna det på sätt och vis ?lagom? jobb jag har idag där det ändå lovas karriärmöjligheter. 
    Nu kommer frågan. Ska jag berätta för min chef om det andra erbjudandet trots att jag tänker tacka nej? Ska jag isf säga att jag tänker (nog?) tacka nej men vill gärna veta vad de mer konkret tänker kring min karriär framåt? Och kanske säga nåt att de borde skruva upp min lön lite? Det är lite ett sånt jobb som min chef kommer trilla av stolen när han hör om. Kanske säga att jag vill stanna på nuvarande bolag men vill veta att jag kommer ha möjlighet till karriärutveckling i så fall? Hm?
    Fördelar att berätta:
    Min chef kan förstå att jag är eftertraktad för en riktigt fet tjänst 
    Kan ev sätta press på dem att höja min lön och erbjuda en större roll
    Han upppskattar min uppriktighet och lojalitet att jag ändå valde dem 
    Nackdelar:
    Han kan säga ?jag skulle ta det andra jobbet!!? Och så verkar jag vara en looser som inte gör det 
    Han kan tycka att jag är illojal som var i process med andra
    Han kan känna att jag hotar honom att komma upp med något annars drar jag 
    Han ger mig mer ansvar och uppgifter men ingen/liten löneökning vilket får motsatt effekt 
    Han är mellanchef med begränsat mandat 
    Fråga 2
    Jag ska få erbjudande i veckan (de ska gå igenom kontraktet på möte). Ska hag avblåsa detta nu direkt eftersom jag helst vill stanna kvar på mitt nuvarande jobb eller ska jag rida ut det hela så jag faktiskt har ett konkret erbjudande när jag kommer till min chef? Att säga ?jag väntar på ett erbjudande? eller att tom redan tackat nej ger inte samma impact?
    Hjälp hjälp hjälp
    Ps är akademiker och bor i en av Sveriges större städer om det spelar roll 
  • Svar på tråden Ska jag berätta?
  • Anonym (Troja)

Jag skulle inte ta upp det med nuvarande chef.
    Du är smickrad, du vet att du är attraktiv på marknaden och du vet att du förmodligen inte skulle gå arbetslös om något hände på nuvarande arbetsplats.
    Jag tror att det kan skada relationen till din chef mer än det ger dig. I det långa loppet.

Men allt blir ju beroende av hur lockad du är och hur du ser på din karriär där du är nu.

Kan det komma att bli att du ångrar dig om ett halvår?
    Vad händer om du testar det nya jobbet och det visar sig om ett år att det inte var din grej, har du en god relation till nuvarande kanske du är välkommen tillbaka? Vem vet?

Jag hade inte haft detta som hävstång eller argument överhuvudtaget med nuvarande arbetsgivare om det inte var så att jag faktiskt hade tänkt lämna. Att om du tar upp detta och tar lönen som exempel och de inte kan matcha. Då är den sitsen svår att rädda, då får du stå för det och lämna in din uppsägning (och har bränt dina broar för framtiden). Du skriver själv om att vara illojal och detta kan sortera under det.

Allt annat som du nämner (framtid, utvecklingsmöjligheter mm) ska du kunna diskutera med din chef utan att dra in detta.

• Anonym (Jobbaren)

Tack för svar!

ja, jag borde inte byta heller om jag känner som jag gör. Eller?

• Anonym (Jobbaren)

Putt

• jlhm
    Anonym (Jobbaren) skrev 2025-03-31 20:26:27 följande:

Tack för svar!

Du skriver ?Det är en bransch jag inte är intresserad av?, det ser jag som en liten varningsflagga att du nog inte kommer att trivas.
    Min erfarenhet efter +40 år i arbetslivet är att om man inte är intresserad av sitt arbete blir det mycket krävande att göra ett bra jobb och resulterar i att man bli utbränd. 
  • Anonym (Troja)
    Anonym (Jobbaren) skrev 2025-03-31 20:26:27 följande:

Tack för svar!

Där håller jag med svaret ovan.
    Pengar är inte allt. Och man spenderar många timmar om dagen på sitt jobb.

Det beror på om du kan bita ihop och köra på för att du har ett sparmål du önskar nå tex?
    Eller om du ser att detta kan ge dig erfarenheter som kan ge dig en högre position eller utvecklas framåt där du är nu? Eller vad du tänker att du ska göra sen, om det visar sig att du inte trivs?
Svar på tråden Ska jag berätta?