• Anonym (Cash is king)

Vanligt att ljuga om sin lön?

Hej,

Jag undrar hur vanligt det är att folk ljuger om vad man tjänar? Själv är jag väldigt reserverad över att tala om min lön. Väldigt ofta i sociala sammanhang så finns det alltid några som ska börja prata om hur mycket pengar de tjänar. Och väldigt ofta låter det väldigt överdrivet när de nämner summan.

Jag börjar närma mig 30 och tar examen som högskoleingenjör till sommaren.
    Innan jag började studera arbetade jag i samma bransch vilket gett mig flera års arbetslivserfarenhet. Nu när folk i klassen börjar få jobb så har snacket om löner ökat.

Min närmsta polare har skrivit på för ett företag som enligt honom erbjöd 43 000 i månadslön. Detta är 6 000 kr mer än vad facket begär att man minst ska ha. Jag själv blev erbjuden 38 000 kr i månaden av ett annat företag. 

Kan det verkligen skilja så mycket i månadslön för två nyexamerade högskoleingenjörer? Vi kommer ha precis samma tjänst med liknande uppgifter på två olika bolag av samma storlek. 

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vanligt att ljuga om sin lön?
  • Anonym (C)

Det kan skilja mycket mellan bolag beroende på övriga vilkor, tjänst, tillgång/efterfrågan, kollektivavtal, branch mm

• Anonym (Ellen)
    Anonym (C) skrev 2025-04-02 17:01:59 följande:

Det kan skilja mycket mellan bolag beroende på övriga vilkor, tjänst, tillgång/efterfrågan, kollektivavtal, branch mm

Precis.
    Och tyvärr, det faktum att din klasskompis är kille kan också påverka.
    Han kanske drev på hårdare i förhandlingen om lön, du skriver att du "blev erbjuden". Gav du något motbud?

Nu vet jag inte hur arbetsmarknaden inom ditt område ser ut. Finns det gott om tjänster kanske det inte är jätteviktigt för du tänker inte att bli kvar så länge. Men är det inte så, så är det viktigt att få en bra ingångslön för det är den man kommer utgå ifrån sen. 
  • Anonym (Cash is king)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-04-02 17:52:22 följande:
    Precis.
    Och tyvärr, det faktum att din klasskompis är kille kan också påverka.
    Han kanske drev på hårdare i förhandlingen om lön, du skriver att du "blev erbjuden". Gav du något motbud?

Nu vet jag inte hur arbetsmarknaden inom ditt område ser ut. Finns det gott om tjänster kanske det inte är jätteviktigt för du tänker inte att bli kvar så länge. Men är det inte så, så är det viktigt att få en bra ingångslön för det är den man kommer utgå ifrån sen. 
    Min kompis har jag känt i snart 10 år, vi har både jobbat ihop och nu pluggat ihop. Han har en tendens att hela tiden försöka hävda sig själv och ?leka? duktig. Enligt han själv så va det företaget som la fram erbjudandet på 43 000. Jag tycker det känns överdrivet mycket, speciellt när jag vet hur han alltid försöker framföra sig själv.

I våran bransch är det väldigt dåligt med jobb, det är endast vi två som har jobb i klassen just nu. Företaget som jag har fått jobb på har klarat sig mycket bättre än min polares företag.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Cash is king) skrev 2025-04-02 19:45:56 följande:
    Min kompis har jag känt i snart 10 år, vi har både jobbat ihop och nu pluggat ihop. Han har en tendens att hela tiden försöka hävda sig själv och ?leka? duktig. Enligt han själv så va det företaget som la fram erbjudandet på 43 000. Jag tycker det känns överdrivet mycket, speciellt när jag vet hur han alltid försöker framföra sig själv.

I våran bransch är det väldigt dåligt med jobb, det är endast vi två som har jobb i klassen just nu. Företaget som jag har fått jobb på har klarat sig mycket bättre än min polares företag.
    Såna personer kan man ju tycka är dryga på ett sätt
    Nu är han din vän så tydligen gillar du honom ändå.
    Men det är förmodligen just det som gjort att han landat den lönen.

Jag skulle ta jobbet, smyga in att jag gärna ser en översyn av lönen när provanställningen går  ut (eller annan lämplig tidpunkt om du känner att den första lönerevisionen ligger långt bort) så att du får en möjlighet att tidigt få upp den. Eller så tänker du för nu, att lön inte är allt. Särskilt om det är få tjänster ute inom ditt område.
  • Studentpappa

Låter oavsett högt för er båda som högskoleingenjör. Vi anställde nyligt i sthlm och den Civ.ing vi anställde begärde och fick 40k, så jag antar ni verkar i en bransch med högt löneläge?

Ride it like you stole it
  • Anonym (C)
    Anonym (Cash is king) skrev 2025-04-02 19:45:56 följande:

Om det är viktigt för dig be att få se hans lönespec
  • Anonym (Ovan)

Jag skulle säga att det är extremt ovanligt att alls prata om sin lön. Jag upplever det som ett tabu. Men jag är 20 år äldre än dig så det är kanske en åldersskillnad. 

• Studentpappa
    Anonym (Ovan) skrev 2025-04-03 07:07:23 följande:

Jag skulle säga att det är extremt ovanligt att alls prata om sin lön. Jag upplever det som ett tabu. Men jag är 20 år äldre än dig så det är kanske en åldersskillnad. 

När man pluggade och fick sitt första jobb så diskuterade väl alla sin ingångslön?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Ovan)
    Studentpappa skrev 2025-04-03 07:15:40 följande:
    När man pluggade och fick sitt första jobb så diskuterade väl alla sin ingångslön?
    Ok. Vi gjorde inte det. Vi som gick ut det året slogs ju om samma tjänster. Är kanske för att vi är i en liten branch det blev så för oss. Det är sällan det kommer ut någon fast tjänst (typ varannat år), så konkurrensen är hård. 
  • PH76

Det kan skilja väldigt mycket mellan ingångslöner. Jag har vänner som fick 60k i ingångslön och det var ganska länge sedan. Allt beror på vilken bransch du får jobb i.

Svar på tråden Vanligt att ljuga om sin lön?