• Anonym (En vän)

Kompis som jag inte förstår mig på

Hej alla. 
    Jag måste fråga om det är vanligt att man bjuder hem folk på helgen på kaffe på dagen och samtidigt har fullt upp med tvätt, plock och trädgårdsarbete ?

Jag har en vännina som ibland frågar om jag vill komma och fika. När jag kommer har hon inget fika. Bara kaffe (duger gott) men hon grejar med sitt samtidigt?? Hänger tvätt, viker tvätt, krattar i trädgården mm. Är det vanligt ?? Jag fattar inte grejen alls. I början hjälpte jag till att greja för att vara snäll men nu det sista så har jag känt att det där är inte mitt jobb. Då blir jag sittande själv med min kaffekopp. Varför gör man så? Jag bjuder hit henne och då tar jag mig ju också tid att umgås. 

Säger inte att hon gör fel men det kan ju vara jag som är helt fel ute.?

• Svar på tråden Kompis som jag inte förstår mig på
  • Anonym (nja)

Häng inte så mkt med henne. 

Du ska ju tydligen bara vara hennes sällskapsdam, låter tråkigt.

• Anonym (En vän)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-02 22:37:32 följande:

Fråga henne.

Nu ville jag ju veta om det är vanligt i allmänhet. Inte vad hon tycker. 
  • Anonym (En vän)
    Anonym (nja) skrev 2025-04-02 22:35:32 följande:

Häng inte så mkt med henne. 

Du ska ju tydligen bara vara hennes sällskapsdam, låter tråkigt.

Ja lite den känslan får man ju. Tack för ditt svar
  • Anonym (beror på lite)

Det beror på. Jag har vänner, och familjemedlemmar, där vi har den relationen. Man hänger i vardagen så att säga, och hjälps gärna åt om det är något som behöver fixas, för, ju fortare det fixas desto mer hinner man umgås bara med kaffe och prata. Det är inte alls ovanligt att ha en tidig kväll med kören/träning/vad det nu är, sen åka hem till den ena och äta en helt vanlig vardagsmiddag, barnen läser läxor tillsammans medan vuxna diskar, fixar med tvätten och plockar undan, innan vi sätter oss med kaffe eller te och snackar strunt medan barnen ser på tv eller leker eller spelar tills typ kl 20-21. På våren påtar vi gemensamt i varandras trädgårdar tills det är "dags för kaffe".

Sen har jag också vänner och familjemedlemmar där det är helt uteslutet att göra sånt. 

• Anonym (Hhm)

Hon kanske känner sig ensam och fixar med saker undertiden för att slippa vara själv när hon gör det..?

• Anonym (Fika?)
    Anonym (En vän) skrev 2025-04-02 22:33:31 följande:
    Kompis som jag inte förstår mig på

Hej alla. 
    Jag måste fråga om det är vanligt att man bjuder hem folk på helgen på kaffe på dagen och samtidigt har fullt upp med tvätt, plock och trädgårdsarbete ?

Jag har en vännina som ibland frågar om jag vill komma och fika. När jag kommer har hon inget fika. Bara kaffe (duger gott) men hon grejar med sitt samtidigt?? Hänger tvätt, viker tvätt, krattar i trädgården mm. Är det vanligt ?? Jag fattar inte grejen alls. I början hjälpte jag till att greja för att vara snäll men nu det sista så har jag känt att det där är inte mitt jobb. Då blir jag sittande själv med min kaffekopp. Varför gör man så? Jag bjuder hit henne och då tar jag mig ju också tid att umgås. 

Säger inte att hon gör fel men det kan ju vara jag som är helt fel ute.?

Fika? För mig är kaffe lika med fika.
    Märkligt...
  • Anonym (Fika?)
    Anonym (Fika?) skrev 2025-04-03 04:55:57 följande:
    Fika? För mig är kaffe lika med fika.
    Märkligt...
    Uttrycket sägs ha myntats först runt år 1910. Det är en förvrängning av det dialektala ordet för kaffe ? kaffi. Det var populärt att medvetet kasta om bokstäverna i ett ord för att skapa nya uttryck, så kallat backslang. Kaffi blev alltså ordet fika.

smakasverige.se/nyheter/nyhetsarkiv/2022-08-18-den-svenska-fikakulturen
  • Dexter dot com

När jag och mina vänner umgås sitter vi sällan bara still med en kopp kaffe och pratar utan det stickas, putsas fönster, planteras om växter, rensas ogräs mm under tiden vi pratar. Jätteskönt att hinna både träffas och hinna med det som behöver göras. Vårt samtal är ju lika viktigt fast vi inte sitter still sysslolösa.

• Elis73

Låter som att hon är stressad och försöker multitaska. Alltså hinna umgås med dig, men samtidigt få hushållsarbete utfört. Eller så tycker hon sysslorna blir roligare om hon har någon att prata med samtidigt. 

Oavsett så tycker jag det låter lite trist (och ovanligt). Helt OK om man bjuder in på ett sådant sätt. Man skulle ju kunna träffas och stryka sin tvätt ihop, eller rensa varandras rabatter ihop varannan vecka. Men lite oförskämt att bjuda hem någon och sedan själv gå ut i trädgården

Svar på tråden Kompis som jag inte förstår mig på