• Anonym (I)

Normal fog?

Är denna fog normal för en lgh som byggdes 2024? Eller är den onormalt porös? 

• Svar på tråden Normal fog?
  • Anonym (Hm)

Extremt porös skulle jag säga. Min fastighet byggdes på 60 talet. Badrummet förnyades 2009 men toaletten är original I kakel och fogar. Inte ens mina ser ut sådär :/

• Anonym (I)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-04 06:31:21 följande:

Extremt porös skulle jag säga. Min fastighet byggdes på 60 talet. Badrummet förnyades 2009 men toaletten är original I kakel och fogar. Inte ens mina ser ut sådär :/

jag skulle säga detsamma. Extremt irriterande att det blev godkänt vid besiktningen av bygget. En person har bott där innan mig men jag tror ej att detta är hon som slitit ut det utan jag tror att det är extremt slarvigt fogat. 

Såg ej detta vid visningen då man ju ej tänker att det ska vara några problem med fogarna i en ny lgh. Det fanns heller ingen el vid visningen så det var mörkt. 

• MammaTillDansband

Är det hyresrätt så är det inte ditt problem utan fastighetsägarens. Är det bostadsrätt får du kolla på YouTube hur man fogar klinkers!

• Anonym (I)
    MammaTillDansband skrev 2025-04-04 08:56:50 följande:

Är det hyresrätt så är det inte ditt problem utan fastighetsägarens. Är det bostadsrätt får du kolla på YouTube hur man fogar klinkers!

det är en hyresrätt. Grejen är att jag har väldigt dålig erfarenhet av byte av fog. De gjorde detta i en lgh jag bott i tidigare och fogen blev ful och färgade av sig, och då var det en byggfirma som gjorde det
  • MammaTillDansband
    Anonym (I) skrev 2025-04-04 09:12:53 följande:
    det är en hyresrätt. Grejen är att jag har väldigt dålig erfarenhet av byte av fog. De gjorde detta i en lgh jag bott i tidigare och fogen blev ful och färgade av sig, och då var det en byggfirma som gjorde det
    Då är det som sagt fastighetsägarens problem, eller ja, det är egentligen inget problem. Fogen fyller ingen praktisk funktion mer än att vara utfyllnad mellan klinkerplattorna.  
  • Anonym (I)
    MammaTillDansband skrev 2025-04-04 09:45:43 följande:
    Då är det som sagt fastighetsägarens problem, eller ja, det är egentligen inget problem. Fogen fyller ingen praktisk funktion mer än att vara utfyllnad mellan klinkerplattorna.  
    Fogen behöver ha en yta så att den går att rengöra. Porös fog drar även åt sig mer vatten vilket ökar risken för mögel. Så fog är fortfarande viktig även om den ej tätar. 
Svar på tråden Normal fog?