• Anonym (Lina)

Stöld

Hej
     i har haft inbrott o de har stulit 2 elcyklar o två el kickar. cykeln har vi kvitto på men elsparkcyklarna har vi inte kvar dessa.

kan man få ut på försäkring ändå? 

Der har varit låst men sambon sa att våra barn går in o ut o att han inte var säker. 

kimmer det påverka? Usch så ledsen kan vi få ur pengar? 

• Svar på tråden Stöld
  • Anonym (Lise)

Har du inget kvitto så blir det svårt att hävda att du ägt dessa.
    Trist men sant.

• Anonym (A)

Om ni inte kan bevisa att ni köpt sakerna så får ni inget. Ganska självklart. 

Det syns väl om de brutit sig in? Om det inte syns då har det varit öppet. Och då är frågan om ni får något överhuvudtaget. 

• Anonym (Lina)
    Anonym (Lise) skrev 2025-04-04 08:44:28 följande:

Har du inget kvitto så blir det svårt att hävda att du ägt dessa.
    Trist men sant.

Då få man inte tillbaka pengar? Har inga ärenden tidigare o detta är ju verkligen sant . Hur kan man blir helt lottlös då när någon bryter sig in
  • Studentpappa

Det får du ju svar på om du ringer försäkringsbolaget. Cyklar har oftast ett pristak i hemförsäkringen och värdeminskningen är brant. Vi har IF och max är 35tkr för en cykel om du inte har försäkrat den separat.

Det syns väl om dörren är uppbruten? Har den inte spår av det så var ju dörren olåst.

Tråkigt med tjuvar, vi hade också besök häromnatten men allt var låst som tur var och han kände på dörrarna och gick vidare. Jag brukar också glömma garaget öppet rätt ofta så hade tur denna gång.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa

Finns det bilder kan det gå ändå antar jag. Du har ju inte kvitton på allt i ditt hem och brinner det ner kommer du ju ganska långt på bilder.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Lise)
    Anonym (Lina) skrev 2025-04-04 08:48:06 följande:
    Då få man inte tillbaka pengar? Har inga ärenden tidigare o detta är ju verkligen sant . Hur kan man blir helt lottlös då när någon bryter sig in
    Såklart inte. Det förstår du säkert om du tänker ett varv till.
    Om alla som hade inbrott började lägga till saker som man inte hade kvitton för så skulle försäkringsbolagen gå omkull. Sen är det förstås supertråkigt att ni haft inbrott men det är inte samma sak som att försäkringsbolaget kommer att ersätta saker vars värde och ägande du inte kan styrka.

Har du bilder så kan det vara en väg, men det är inte säkert. Bara för att du har bilder på dig eller dina barn när ni susar runt på dessa så garanterar de inte ägande. Ni kan ju ha varit ute och åkt på gården med er grannes saker och du har passat på att ta foton.

Du måste kunna intyga att du har köpt dessa.

Kan du vända dig till butiken där du köpte dem och få tag i kvitton den vägen?
  • Anonym (Lina)

Har en massa bilder o kan säkert se transaktioner från när de köptes om det kan hjälpa. Vi har absolut inte kvitt på allt i vårt förråd o ingen har rätt att gå in o ta våra saker. Är ju en omöjlighet att ha kvitto på allt .

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Jag har fått ersättning för stöld utan att visa kvitto, så den enda som kan svara på frågan är ert försäkringsbolag.

• Anonym (A)
    Anonym (Lina) skrev 2025-04-04 09:11:25 följande:

Har en massa bilder o kan säkert se transaktioner från när de köptes om det kan hjälpa. Vi har absolut inte kvitt på allt i vårt förråd o ingen har rätt att gå in o ta våra saker. Är ju en omöjlighet att ha kvitto på allt .

Fast dyra saker sparar man kvittot på. 

Ni får höra med försäkringsbolaget vad de kräver för underlag.
  • Anonym (f)
    Anonym (Lina) skrev 2025-04-04 09:11:25 följande:

Inte svårt att spara kvitton på allt dyrt som kan tänkas behövas. Soffkudden från HM, nej men prylar med elektriska komponenter ja.
  • Anonym (E)

För mig gick det utan kvitto med bilder, gällde en cykel, de brydde sig dock inte om vad jag hade betalat utan kollade upp modell och andrahandsvärde på typ blocket, så det var ju inte full ersättning. Bor ni i hus och har förråd utanför eller är det ett källarförråd i ett lägenhetshus? I det sistnämnda så tror jag inte ni kan få någon ersättning öht ifall det inte var låst, men kanske i det första. Som någon annan skrev så kan ni väl enkelt se om det var uppbrutet eller inte. Jag tror även ni måste göra en polisanmälan för att kunna få ut något från försäkringen, men bäst svar får du såklart om du ringer dem direkt istället för att fråga här

• Anonym (Lise)
    Anonym (E) skrev 2025-04-04 12:34:48 följande:

För mig gick det utan kvitto med bilder, gällde en cykel, de brydde sig dock inte om vad jag hade betalat utan kollade upp modell och andrahandsvärde på typ blocket, så det var ju inte full ersättning. Bor ni i hus och har förråd utanför eller är det ett källarförråd i ett lägenhetshus? I det sistnämnda så tror jag inte ni kan få någon ersättning öht ifall det inte var låst, men kanske i det första. Som någon annan skrev så kan ni väl enkelt se om det var uppbrutet eller inte. Jag tror även ni måste göra en polisanmälan för att kunna få ut något från försäkringen, men bäst svar får du såklart om du ringer dem direkt istället för att fråga här

Det brukar man behöva bifoga i sitt ärende så det tar jag för självklart. 
Svar på tråden Stöld