• Anonym (wiwy9w9w)

Kommer en polisanmälan läggas ner?

För kanske ett år sen köpte jag en grej på Tradera, för typ en hundring. Säljaren skickade aldrig och det började ramla in dåliga omdömen på hans sida. Sen försvann han. Jag har namn, adress, kontaktuppgifter sparade, som verkar stämma (jag har snokat). 

Jag är sugen på att polisanmäla honom men vill egentligen bara göra det för att han ska få reda på det. Har googlat att om förundersökningen läggs ner får den anmälda aldrig veta att den blivit anmäld. 

Finns det nån chans att en anmälan går igenom, när jag har så pass mycket uppgifter och även att många andra blivit utsatta? 

• Svar på tråden Kommer en polisanmälan läggas ner?
  • burleskburkläsk
    Anonym (wiwy9w9w) skrev 2025-04-06 12:59:24 följande:

För kanske ett år sen köpte jag en grej på Tradera, för typ en hundring. Säljaren skickade aldrig och det började ramla in dåliga omdömen på hans sida. Sen försvann han. Jag har namn, adress, kontaktuppgifter sparade, som verkar stämma (jag har snokat). 

Jag är sugen på att polisanmäla honom men vill egentligen bara göra det för att han ska få reda på det. Har googlat att om förundersökningen läggs ner får den anmälda aldrig veta att den blivit anmäld. 

Finns det nån chans att en anmälan går igenom, när jag har så pass mycket uppgifter och även att många andra blivit utsatta? 

Den kommer inte läggas ner om det är många som blivit drabbade och orsaken är att han kan ha kammat in en hög summa...han kan göra det igen...dock kan nån redan ha anmält honom.

Om du ny har rätt uppgifter, vad väntar du på?
  • Anonym (wiwy9w9w)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-07 06:18:46 följande:
    Den kommer inte läggas ner om det är många som blivit drabbade och orsaken är att han kan ha kammat in en hög summa...han kan göra det igen...dock kan nån redan ha anmält honom.

Om du ny har rätt uppgifter, vad väntar du på?
    Han har sålt för rätt små summor, jag såg nu att det jag köpte var för 45 kr, plus frakt då, så totalt ca 100. Men det kanske inte spelar någon roll, det viktiga kanske är att han lurat många? 

Ja du, dels för jag just fått mitt andra barn, det var till bebisen jag köpte en overall när hon var ett halvår. Efter det blev livet sjukt intensivt och jag har i perioder glömt bort det. Sen trodde jag att jag kunde anmäla på nätet men jag måste ringa, så då måste jag timea in det när ungarna sover osv. Kändes krångligt bara. Men jag kan ändå inte lägga det bakom mig. 
  • Anonym (Ola la la la...)

Ja, polisanmälan kommer läggas ner. För litet belopp.
    Och rekommenderar att inte göra det då har mycket att göra.

• Anonym (wiwy9w9w)
    Anonym (Ola la la la...) skrev 2025-04-07 19:54:45 följande:

Ja, polisanmälan kommer läggas ner. För litet belopp.
    Och rekommenderar att inte göra det då har mycket att göra.

Ja, det är ju ett riktigt eländigt belopp. Men många som drabbats! Tror du inte det väger upp? 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (wiwy9w9w) skrev 2025-04-06 12:59:24 följande:

Den svenska polisen har inte resurser att ta sig an våldtäkter, förnedringsrån, tonårsmördare och kriminella ligor... och du vill belasta dem med en pissak för 100k som du ältat i ett år. Är du på allvar??
  • BlondBimbo net
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-08 10:41:06 följande:
    Den svenska polisen har inte resurser att ta sig an våldtäkter, förnedringsrån, tonårsmördare och kriminella ligor... och du vill belasta dem med en pissak för 100k som du ältat i ett år. Är du på allvar??
    Jag misstänker att du har rätt... svensk polis år 2025. Gråter
  • Anonym (Jay)

Ingenting kommer att hända. Inte ens värt besväret.

Jag förstår den frustrerade känslan då du inte kan få upprättelse.

• Anonym (wiwy9w9w)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-08 10:41:06 följande:

100k betyder 100 000 kr så det hade nog varit ganska berättigat att anmäla... 

Det är ju inte pengarna, det är att han lurat så många och att jag har alla hans uppgifter så det känns som slöseri att inte använda det. 

• Anonym (Jag)

Risken är ganska stor att det blir så.

• Anonym (wiwy9w9w)
    Anonym (Jag) skrev 2025-04-08 21:23:49 följande:

Risken är ganska stor att det blir så.

Ja, misstänker det. Men det kanske är som med cykelstölder, man uppmuntras ju anmäla för statistikens skull. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (wiwy9w9w) skrev 2025-04-09 11:28:17 följande:
    Ja, misstänker det. Men det kanske är som med cykelstölder, man uppmuntras ju anmäla för statistikens skull. 
    Nej, är ingen som uppmuntras att anmäla för 45 kr.
  • Anonym (f)

Om det hade varit direkt och i samråd med Tradera så ja men nu känns det försent. Det handlar inte som många verkar tro om beloppet utan att det är systematisk bedragare.

• Anonym (Nej)
    Anonym (f) skrev 2025-04-09 11:41:48 följande:

Om det hade varit direkt och i samråd med Tradera så ja men nu känns det försent. Det handlar inte som många verkar tro om beloppet utan att det är systematisk bedragare.

Jag tror att alla förstår att hen lurat flera personer.
  • Anonym (f)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-09 11:51:27 följande:
    Jag tror att alla förstår att hen lurat flera personer.
    Så varför skulle det inte varit aktuellt med en polisanmälan vid bedrägeriet? En av då flera om man tänker att andra också anmält.
  • Anonym (wiwy9w9w)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-09 11:36:57 följande:
    Nej, är ingen som uppmuntras att anmäla för 45 kr.
    Du läste inte vad jag skrev. Jag skrev att tex cykelstölder uppmanas man anmäla pga att man ska se i statistiken hur många stölder som sker. Man anmäler inte för att få tillbaka sin cykel för det händer inte. 

Hur får man statistik kring nätbedrägerier? 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (wiwy9w9w) skrev 2025-04-09 20:43:05 följande:
    Du läste inte vad jag skrev. Jag skrev att tex cykelstölder uppmanas man anmäla pga att man ska se i statistiken hur många stölder som sker. Man anmäler inte för att få tillbaka sin cykel för det händer inte. 

Hur får man statistik kring nätbedrägerier? 
    Jo, jag läste vad du skrev.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (f) skrev 2025-04-09 11:53:11 följande:
    Så varför skulle det inte varit aktuellt med en polisanmälan vid bedrägeriet? En av då flera om man tänker att andra också anmält.
    Ska de börja jaga de andra köparna ett år senare? Absolut om hon gjort det för ett år sedan i samråd med Tradera, så att alla kan anmäla. Men ett år senare? För 45 kr? Nej, det är orimligt.
Svar på tråden Kommer en polisanmälan läggas ner?