• Anonym (Skamsen)

Kan jag handla i affären mitt barn snattat i?

För ett år sen snattade min tonåring i butiken närmst oss. Han blev tagen och portad. Av ren skam har jag själv inte gått dit sedan dess men det är rätt irriterande att när jag glömt handla något litet behöva ta mig längre bort. Borde det vara okej för mig att handla i butiken? De vet att jag är hans mamma då jag fick komma och hämta honom. 
    Själva snattandet är hanterat med ett besök på socialförvaltningen och många samtal med barnet så det ämnet behöver inte röras vid. 

• Svar på tråden Kan jag handla i affären mitt barn snattat i?
  • Anonym (l)

Du hade kunnat handla där dagen efter. Du var inte den som snattade och troligtvis kommer de inte ens ihåg dig nu.

• Anonym (Skamsen)
    Anonym (l) skrev 2025-04-06 14:49:33 följande:

Du hade kunnat handla där dagen efter. Du var inte den som snattade och troligtvis kommer de inte ens ihåg dig nu.

Har varit där och handlat var och varannan dag och det är en liten butik så de känner absolut igen mig. 
    Men visst, det värsta som kan hända är kanske sura miner? Man portar inte anhöriga?

• Anonym (Plåster på såret)

Hm, jag hade nog gjort tvärtom- bett dem personligen om ursäkt för min ouppfostrade avkomma och handlat extra mycket där för att kompensera.

• Anonym (l)
    Anonym (Skamsen) skrev 2025-04-06 14:52:26 följande:

Har varit där och handlat var och varannan dag och det är en liten butik så de känner absolut igen mig. 
    Men visst, det värsta som kan hända är kanske sura miner? Man portar inte anhöriga?

Fast nu har det gått ett år. De hade även behövt minnas dig i kombination med en tonåring som de inte sett på ett år.

Sak samma för du har all rätt att handla där. Ingen kommer att höja ett ögonbryn.

• Dimisi

Jag handlar ofta i butiken mitt barn snattade i.

Jag åker särskilt gärna dit om jag har barnet med mig i bilen, för då får barnet sitta i bilen och vänta medan jag handlar. Det blir ett bra tillfälle att begrunda vad hen gjort. {#emotions_dlg.djavulsk}

• Anonym (Lse)
    Anonym (l) skrev 2025-04-06 15:03:27 följande:

Fast nu har det gått ett år. De hade även behövt minnas dig i kombination med en tonåring som de inte sett på ett år.

Sak samma för du har all rätt att handla där. Ingen kommer att höja ett ögonbryn.

Du har uppenbarligen aldrig bott i en mindre ort..
  • Anonym (Skamsen)
    Dimisi skrev 2025-04-06 15:03:38 följande:

Jag handlar ofta i butiken mitt barn snattade i.

Jag åker särskilt gärna dit om jag har barnet med mig i bilen, för då får barnet sitta i bilen och vänta medan jag handlar. Det blir ett bra tillfälle att begrunda vad hen gjort. {#emotions_dlg.djavulsk}

Du har inte upplevt missnöje bland personalen? 
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Lse) skrev 2025-04-06 15:16:45 följande:
    Du har uppenbarligen aldrig bott i en mindre ort..
    Eller hur! Är där en variation på max 5 kassörskor och en liten butik känner de självklart väldigt väl igen en. Hade det varit en stor Ica maxi hade jag inte tvekat. 
  • Anonym (Lse)
    Anonym (Skamsen) skrev 2025-04-06 15:18:14 följande:
    Eller hur! Är där en variation på max 5 kassörskor och en liten butik känner de självklart väldigt väl igen en. Hade det varit en stor Ica maxi hade jag inte tvekat. 
    Ja, de kommer garanterat ihåg. Men med det sagt så tycker jag absolut att du ska gå dit och handla om det är enklare för dig. Det är inte du som snattat.
  • Anonym (Eli)

Jag hade gjort som tidigare nämnt att gå dit och handla och tacka dem för att de tog mitt barn i örat och lärde hen att det är fel att stjäla 😁 jag skulle inte ta på mig skulden för något jag inte gjort. En tonåring är gammal nog att fatta egna beslut, det var väl knappast som om du tvingade honom att snatta.

När jag var nitton blev jag hemskickad i taxi från en krog när jag druckit för mycket. Mamma ringde dagen efter till krogen och tackade hjärtligt att de såg till att jag kom hem säkert och bokade in en middag för hela familjen veckan efteråt. Ja det var sjukt pinsamt för mig men jag kom över det och vi hade en trevlig middag trots allt.

Svar på tråden Kan jag handla i affären mitt barn snattat i?