1. Han skiljer på kärlek och begär
En del män (och kvinnor) kan älska sin partner ? känna omsorg, ansvar, djup samhörighet ? men samtidigt söka spänning, bekräftelse eller sexuell kick utanför relationen. Det är en form av känslomässig separation: ?Jag älskar min fru, men detta betyder inget? ? även om det såklart betyder något.
Men för den som blir bedragen eller lurad känns det som ett brutalt svek, oavsett hans förklaring.
2. Han vill ha tryggheten och spänningen samtidigt; Vissa personer vill ha ?det bästa av två världar?: stabilitet, närhet och hem hos sin partner ? samtidigt som de söker spänning, flirt eller fantasier någon annanstans. Det kan bottna i rädsla för konflikt, mognadsbrist eller oförmåga att ta ansvar för sina känslor.
3. Han kanske inte är helt ärlig mot någon
En man som skriver ?älskling?, skickar hjärtan och säger ?vi måste vara diskreta för min fru är svartsjuk? är medveten om att han gör något fel. Att han nämner sin fru är ett sätt att rättfärdiga sig: att försöka få sympati eller skapa ett spelrum ? men han är inte ärlig mot någon.
4. Han kanske är rädd för att förlora ? men inte redo att sluta
Det är vanligt att personer i sådana dubbelliv säger saker som:
??Jag älskar min fru, men det är komplicerat.?
??Det är bara lite flirt, det betyder inget.?
??Jag vill inte såra någon.?
Men samtidigt sårar de båda ? och ofta sig själva också. Det handlar inte om kärlek, utan om brist på ansvar och respekt.
5. Det han gör är inte kärleksfullt ? det är själviskt
Att han säger att han älskar sin fru är inte förenligt med att han söker något i hemlighet med någon annan, skickar hjärtan, vill träffas, kallar någon annan ?älskling?. Det visar på gränslöshet, svek och dubbelspel ? oavsett hur han försöker förklara det.