• Anonym (Anonym trådstartare)

Sjukskriven till gravid vecka 32

Hej var precis hos läkaren och fick sjukskrivning fram till vecka 32 då man sen måste ta föräldraledighe, jag vill ej använda mina dyrbara dagar till innan bebis är här vilket jag gjorde med sonen född 2023 och ångrar det så mycke, hur har ni andra gjort efter vecka 32 gick ni iallafall tillbaka till jobbet? Jag har grov Foglossning och trotts det får jag bara sjukskrivning till vecka 32 :/

• Svar på tråden Sjukskriven till gravid vecka 32
  • Anonym (Theresa)

Kan du få gravidpenning?
    Alternativt att du hittar en annan läkare. Det är inte förbjudet att sjukskriva fram till BF....

• Anonym (Hm)

Kan du ta tjänstledigt sista tiden för att plugga finns många distanskurser som ger CSN. så gjorde jag :) fick dessutom bra användning för mina nya kunskaper när jag gick tillbaka till jobbet

• Anonym (Anonym trådstartare)

Vad för distans utbildning gick du då? Det hade jag inte ens tänkt på, faktiskt väldigt bra tänkt ju både kunna va hemma och ändå förbättra ens kunskaper

• Anonym (Theresa)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-07 14:37:02 följande:

Kan du ta tjänstledigt sista tiden för att plugga finns många distanskurser som ger CSN. så gjorde jag :) fick dessutom bra användning för mina nya kunskaper när jag gick tillbaka till jobbet

Kan funka men kan också bli trixigt med tanke på vilka regler du har att förhålla dig till när det gäller studier kombinerat med föräldraledighet.
    När man ska söka, när man har rätt att bli beviljad etc.
    Men man kan alltid prova!
  • Fjäril kär

Prata med din barnmorska.  Självklart har du rätt att vara sjukskriven fram till BF om det är så pass illa .  Dock är det så att efter vecka 32 kan vara aktuellt att titta över andra alternativ,  det kan finnas skäl till typ kejsarsnitt,  du kanske behöver bli inlagd , blir igångsatt tidigare etc så du kan behöva nya bedömningar efter vecka 32. 
    Ha dialog med barnmorska och se till att du får ny läkartid när sjukskrivning går ut 

• Fjäril kär

Tillägg.... förutom mitt råd ovan så kan du fundera på om du har semester att plocka ut i värsta fall (eller sök graviditetspenning) ? 

Kolla med din chef vad du har för rättigheter och möjligheter den vägen om det skulle krisa 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Anonym trådstartare) skrev 2025-04-07 15:07:59 följande:

Vad för distans utbildning gick du då? Det hade jag inte ens tänkt på, faktiskt väldigt bra tänkt ju både kunna va hemma och ändå förbättra ens kunskaper

Olika kurser på Nti skolan som är helt på distans (förutom själva slutprovet som sker på lokal och tar Max en timme). kurserna är 5 veckor i taget på heltid eller 10 veckor på deltid. Du har rätt till studiebidrag även när bebisen kommit och i kombination med föräldraledighet om du skille vilja fortsätta in på den ett tag och spara ännu fler dagar 😌 då kan du dock inte ansöka om föräldrapenning samma dagar. 
Svar på tråden Sjukskriven till gravid vecka 32