Starta bolag (med kompis)
Hej!
För ett år sedan började jag lite smått arbeta på en idé som jag i många år gått runt och funderat på. Mitt mål har varit att i slutändan få fram en slutlig produkt som går att sälja i butik.
Efter ca 6 månader lät jag en nära kompis vara med i utvecklingen av produkten. Jag fick honom att skriva på ett NDA där det står att vi ingår i ett samarbete där konfidentiell information inte får spridas vidare. Mitt namn står som uppförare av avtalet och min kompis står som undertäcknare.
Jag hade gjort mycket förarbeten och inlett samarbeten med andra företag som kom med idéer o förslag till mig innan min kompis kom in i bilden. Min kompis har bakgrund inom produktutveckling och därför ville jag ha med honom i detta (stort misstag av mig).
Jag presenterade min idé och sa dumt nog att vi kör 60-40 om vi i framtiden startar ett bolag ihop. Alltså 60% till mig och 40% till honom. Detta ligger jag sömnlös över på nätterna då det har visat sig att han inte är så engagerad.
Jag får tjata på honom hela tiden att slutföra sina uppgifter som vi kommit överens om att han ska ansvara för. Och jag får påminna att han ska betala fakturor. Jag själv har lagt ner oerhört mycket tid på kvällar o helger för att komma framåt. Så detta har börjat skava i mig. Den framgång som skett sen han kom in i bilden har endast varit för min förtjänst.
Vi har ju hittills kört allt som privatpersoner. Men nu är jag redo att starta ett AB för att komma vidare. Hur ska jag hantera denna situation? Jag vill ju inte längre ha med honom på detta.