• Agdaa

Lösa upp salt i vasken

Fick stopp i vasken o provade knepet med salt, bikarbonat o ättika men råkade hälla i väldigt grovt salt o ganska mycket med :( så det löser sig inte. Antagligen har det gjort att saltet ligger i vägen o stoppar upp allt nu istället så nu undrar jag om nån vet hur man löser upp grovkornigt salt?

• Svar på tråden Lösa upp salt i vasken
  • Anonym (Bibbi)

Kan du skruva isär vattenlåset och få ut det den vägen?

Eller, om det rinner ner men långsamt, låt kranen stå och strila länge tills saltet spolats bort. Det finns nog inget bättre lösningsmedel att ta till än vatten.

• Hjälm

Låter som att det grova saltet har klumpat ihop sig och orsakat mer stopp istället för att lösa upp det 😬 Jag skulle börja med att hälla kokande vatten i omgångar (typ 1?2 liter åt gången, sakta) för att försöka lösa upp saltet. Vänta gärna någon minut mellan varje omgång så det hinner verka.

När det mesta verkar ha löst sig, kan du köra på med bikarbonat + ättika-tricket igen: häll i 0,5 dl bikarbonat, sen 1 dl ättika. Låt bubbla i 15?30 min, och skölj sen med mer kokande vatten.

Om det fortfarande är stopp kan du testa med en sugpropp eller lossa vattenlåset om du är bekväm med det ? saltet kanske fastnat där.

Lycka till! 👊

• Spucks

Om det är riktigt stopp, hjälper det inte längre med bikarbonat och ättika. Det hjälper bara om det flytter lite trögare.
    Du behöver skruva upp rören och putse dem. Luktar äkligt, men väldigt tilfredställande när man sedan ser hur mycket skit man tagit bort ;)

Svar på tråden Lösa upp salt i vasken