• Anonym (Poly)

Att undersöka poly när man har barn

Min man och jag har varit gifta i 10 år och tillsammans i 13. Vi har gått igenom mycket och äger hus, hund, katt samt har två barn. Barnen är i dagsläget 11 och 9 år.

För ett tag sen tog min man upp ämnet om poly. Detta är inte något jag är främmande för men har så mycket frågor. Jag har googlat och läst och är väl mest undrande över tiden som ska spenderas. Vi tänker oss att vår relation är den primära och vi vill inte bo tillsammans med andra som det ser ut nu. Med tanke på att vi har två barn och vardagen ska pusslas så är jag orolig att jag ska lämnas ?ensam? och få ta mycket själv om han vill träffa sin andra relation. Förstår ni hur jag menar? Hur fungerar det rent praktiskt och vilka krav och regler borde man fundera över?

Tacksam för råd och kloka tankar!
  • Svar på tråden Att undersöka poly när man har barn
  • Anonym (Fundering)

Folk har haft älskare och älskarinnor i alla tider, knappast något nytt.
    Sköt det snyggt bara och låt det inte gå ut över familjelivet så går det bra. 

Sedan kan ni fundera på om det är en lösning att han kan gå till en prostituerad istället, det blir lättare på så sätt att ni inte behöver oroa er att den tredje parten ska få fel förhoppningar eller utveckla känslor eller på annat sätt komma emellan er två. Samt att med den lösningen är tidsramarna tydliga och det kommer inte att ta tid från familjelivet. 

Om han inte är väldigt snygg och attraktiv kan det nog dessutom bli svårt för honom att träffa någon som vill vara älskarinna om det inte finns en förhoppning om mer så småningom, även om det inte är omöjligt förstås.

• Anonym (Fundering)

Sedan kan ni fundera på om det är en lösning att han kan gå till en prostituerad istället, det blir lättare på så sätt att ni inte behöver oroa er att den tredje parten ska få fel förhoppningar eller utveckla känslor eller på annat sätt komma emellan er två. Samt att med den lösningen är tidsramarna tydliga och det kommer inte att ta tid från familjelivet. 

Om han inte är väldigt snygg och attraktiv kan det nog dessutom bli svårt för honom att träffa någon som vill vara älskarinna om det inte finns en förhoppning om mer så småningom, även om det inte är omöjligt förstås.

• Anonym (Poly)
    Anonym (Fundering) skrev 2025-04-08 13:59:28 följande:

Jag tror att han även är ute efter relationsbiten, inte bara intimitet. Vet inte alls vilken överenskommelse man ska göra till en början. Kan tänka mig att det kan förändras över tid när man känner sig mer trygg.
  • Xenia

Prostitution är olagligt.  

Ska bara han vara i polyrelation eller bägge två?

Jag personligen tycker det är ansvarslöst och egoistiskt att leva i polyrelation när man har barn. Tiden räcker inte till hur mycket som helst, någon blir lidande, troligen barnen.

Skulle min man föreslagit poly skulle jag velat skiljas.

• Anonym (A)

Framgår inte av din trådstart om du menar att ni ska vara flera i er relation eller om ni ska ligga med andra? Det sistnämnda är väl mer ett öppet förhållande.

Känns ju märkligt att det är bara han som ska leva som poly med någon annan hemma hos denne medan du är kvar ensam hemma med ansvaret för barnen. Känns mer som att han vill ha en älskarinna. 

• Anonym (Poly)

Någon som själv är poly och har samma typ av scenario? Jag behöver inte svar på vad som känns rätt eller fel utan mer råd genom en liknande situation?

• Anonym (Fundering)
    Anonym (Poly) skrev 2025-04-08 14:09:13 följande:
    Jag tror att han även är ute efter relationsbiten, inte bara intimitet. Vet inte alls vilken överenskommelse man ska göra till en början. Kan tänka mig att det kan förändras över tid när man känner sig mer trygg.

Ja då är nog älskarinna the way to go.

Dock tror jag han kan behöva lite av en reality check för att komma ner på jorden, utbudet är inte enormt av kvinnor som vill ta rollen som älskarinna OM det inte finns en förhoppning om mer någonstans och/eller känslor är inblandade. 

• Anonym (nåväl)
    Anonym (Poly) skrev 2025-04-08 15:02:09 följande:

Någon som själv är poly och har samma typ av scenario? Jag behöver inte svar på vad som känns rätt eller fel utan mer råd genom en liknande situation?

Jag är poly, lever i ett polyförhållande, men det verkar inte vara det ni är ute efter, utan snarare en öppen relation.

En av oss hade barn sedan innan, men relationen med barnens mamma var slut sedan länge. 
Svar på tråden Att undersöka poly när man har barn