Klara sig från vattkoppor?
För 16 dagar sedan träffade jag och mina barn en kompis och hennes två söner. Dagen efter berättar mamman att en av hennes söner hade fått vattkoppor. Inga av mina tre barn har haft det så jag tänkte att det är väl lika bra att få det överstökat nu då. Där var också en till flicka och lekte. Barnen lekte inomhus i flera timmar, min yngsta delade även bulle och sugrör med pojken som fick vattkoppor och min dotter gav pojken en lång hejdåkram när vi skulle åka. Det som förvånar mig dock är att vi närmar oss dag 17 och INGEN har fått några symtom ännu, varken mina barn, pojkens egna lillebror eller flickan som också var där. Ingen av barnen har haft det innan och det är helt säkert att det var just vattkoppor - jag träffade pojken två dagar senare ensam och han var helt full med stora vätskande koppor. Hur i hela friden kan alla fem barn ha klarat sig från att bli smittade? Okej, inkubationstiden är upp till 21 dagar men allra vanligast är ju 14-16 och av fem barn borde väl ändå någon ha uppvisat symtom vid det här laget?