• Mrs Green

Stänga Facebook-sida för avliden

Är det någon som har lyckats få en avliden persons facebook-sida att stängas ner? Hur gjorde ni då? Jag försökte, och skickade in papper från Skatteverket som visar att personen är avliden, men det godkändes inte. Och svaret var inte till någon ledtråd, de bara hänvisade till informationsidan som jag inte tycker säger så mycket. Dödsattest är väl inget vi har i Sverige? Åtminstone inget man automatiskt får som anhörig. 

• Svar på tråden Stänga Facebook-sida för avliden
  • Anonym (A)

Det vi har i Sverige är väl i så fall dödsfallsintyg. Kan fås med släktutredning.

• Mrs Green

Ja, jag skickade dödsfallsintyget utan släktutredning. Men jag kan ju testa den med släktutredning också och se om det gör någon skillnad. 

• FillippaFL

Beklagar sorgen!

Gjorde det just för min pappa. Jag fyllde bara i uppgifterna på Facebook, angav hans mejladress kopplad till kontot och bifogade dödsfallsintyget. Någon minut senare var hans konto borttaget.

• Mrs Green

Ok. Kanske problemet är att jag inte vet vilken mailadress som kontot är skapat med. Jag chansade på ett (vet att det finns flera tänkbara), men det kanske var fel. 

• Anonym (Kanske)

Kanske problemet ligger i vad personen själv har fyllt i på sitt konto. Man kan ju fylla i vad man vill ska hända med kontot när FB får vetskap om att man har avlidit. Jag har fyllt i att kontot ska raderas men det fanns andra alternativ också och om man inte har valt alls vet jag inte hur det blir. 

• FillippaFL
    Mrs Green skrev 2025-04-09 20:46:32 följande:

Ok. Kanske problemet är att jag inte vet vilken mailadress som kontot är skapat med. Jag chansade på ett (vet att det finns flera tänkbara), men det kanske var fel. 

Mycket möjligt. Går det att prova igen?
  • Anonym (Vet)
    Mrs Green skrev 2025-04-08 18:22:28 följande:
    Stänga Facebook-sida för avliden

Är det någon som har lyckats få en avliden persons facebook-sida att stängas ner? Hur gjorde ni då? Jag försökte, och skickade in papper från Skatteverket som visar att personen är avliden, men det godkändes inte. Och svaret var inte till någon ledtråd, de bara hänvisade till informationsidan som jag inte tycker säger så mycket. Dödsattest är väl inget vi har i Sverige? Åtminstone inget man automatiskt får som anhörig. 

Vet att man kan göra om en död personens facebook-sida till en minnessida.
  • Anonym (Lotta)

Vet att det var lite struligt när jag skulle ta bort min pappas konto. 

Bifogade dödsannonsen där mitt namn också fanns med och min mamma (har också Facebook) som jag också hänvisade till. Tog nog ett par veckor innan det togs bort. Jag var även inlagd som närmast anhörig. 

För jämförelse med LinkedIn så gick det på någon dag att ta bort min fasters konto med samma hänvisning. 

• Mrs Green
    FillippaFL skrev 2025-04-09 21:20:06 följande:
    Mycket möjligt. Går det att prova igen?
    Ja jag testade med en annan mailadress nu när jag försökte igen och då även skickade in dödsfallsintyget med släktutredning. Så jag håller tummarna Skrattande
    Men det står vid rutan att man ska fylla i den mailadress som KAN ha använts för att skapa kontot. Så det låter inte som ett absolut krav att man kan den.
  • Mrs Green
    Anonym (Vet) skrev 2025-04-09 21:21:54 följande:
    Vet att man kan göra om en död personens facebook-sida till en minnessida.
    Ja tyvärr är det samma process som ska gå igenom då. 
  • FillippaFL
    Mrs Green skrev 2025-04-10 07:56:43 följande:
    Ja jag testade med en annan mailadress nu när jag försökte igen och då även skickade in dödsfallsintyget med släktutredning. Så jag håller tummarna Skrattande
    Men det står vid rutan att man ska fylla i den mailadress som KAN ha använts för att skapa kontot. Så det låter inte som ett absolut krav att man kan den.
    Håller tummarna {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Stänga Facebook-sida för avliden