• Anonym (Trött)

Hur klarar man av livet med ADD?

Tröttheten tar kål på mig. Bokstavligt talat. Jag har alltid haft väldigt låg energi, även som barn. Under hela min skolgång kom jag hem och var helt dränerad på energi. Somnade alltid framför tv?n. Nu är jag 28 år och när jag kommer hem är jag slutkörd. Orkar knappt laga mat och duscha. Är det såhär livet ska vara? Jag VILL orka  göra saker efter jobbet, speciellt nu under vår och sommar när man faktiskt kan göra något efter kl 16 men jag måste lägga mig och vila för morgondagen. Har inte svårt att somna och somnar mellan 21-22. 

Har provat olika ADHD-mediciner i omgångar men inte hittat någon som hjälpt mig. Haft kontakt med vården men man får tyvärr bara höra att det är svårt att hitta medicin till ADD. 

På helgerna orkar jag inte göra det där roliga som man har sätt fram emot. Väljer jag det roliga får jag inte tid att återhämta mig. Väljer jag att återhämta mig får jag inget gjort, samtidigt som återhämtningen inte är 100%. 

• Svar på tråden Hur klarar man av livet med ADD?
  • burleskburkläsk

Det är väldigt individuellt, jag har också ADD.

Det man måste tänka på är att ta tag i saker...har man viljan och försöker så kommer orken...samma gäller t.ex om du tar Ritalin...ligger du fortfarande och degar så händer inget men om du faktisk försöker att göra när du tar Ritalin så kommer det gå lättare.

Jag blir också helt dränerad, gårdagen hända en del saker som annars inte händer, fick migrän och senare på kvällen/natten den värsta spänningshuvudvärk jag haft på några år.

Energi sökes! 😅

• Anonym (Gifter sig med bra, psykiskt normal man)

Jag tror att vissa diagnoser blir för jobbiga/destruktiva att kunna leva med och hantera som singel. Tex. ADD, adhd, borderline, histrioni, kronisk depression, ocd, social fobi. En behöver normal lugn manlig energi, inte så feministiskt att erkänna men det hjälper. Destruktiv relation har motsatt effekt så det skall vara en bra relation givetvis.

Det här mår ju normala kvinnor bra av med givetvis men det är extra viktigt för oss. Det ger energi och livsglädje. Att vara singel som psykiskt sjuk blir väldigt destruktivt.

Så fokus bör ligga där, att få detta. Mycket av ens problem/mående löser sig av sig självt utan att en behöver tänka på det om en har det 

• Anonym (Addddddeluxe)

Jag är också trött på det här förbaskade add:n.

Har verkligen tusen idéer. Är konstnär och kreativ när det väl händer att jag får energi. Men får sällan klart något.

Har varit så introvert att jag aldrig kan knyta värdefulla kontakter i branschen. Vilket gjort att jag dragits till ett jobb där jag för det mesta jobbar ensam. Men blir extremt utmattad av jobbet att jag aldrig kan göra det jag vill när jag är ledig.

Skjuter omedvetet upp saker för att jag glömmer saker. Är en förbaskad sista minuten människa.

Jag orkar inte heller med detta. Förut tog jag amfetamin ibland och då blev det fart i flera dygn och sen crachade jag och sov länge. Vill inte ta droger för att kunna göra nåt. Saknar någon startmotor eller att min motor hela tiden går på tomgång.

Det är typ bara två nivåer på mig. 0 eller 100... Inte att jag bara kan njuta av den sköna dagen utan ska alltid finnas ett stressmoment. Typ jag är ledig och bestämmer mig för att läsa en bok. En sida har jag glömt bort vad jag läst och tankarna har ersatts med "Du är värdelös, du borde göra nåt, varför ska du sitta här och slappna av? Du kommer inte komma någonstans, jävla latmask" och sen ger jag upp och är utmattad och lägger mig i sängen och tittar upp i taket medan hjärnan bombarderas med negativa tankar och ännu en dag går utan få något vettigt gjort. Trots att jag kanske redan gjort allt jag behöver men kan aldrig bara slappna av. Samma sak om jag ska göra något jag vill s får jag dåligt samvete.

Jag avskyr detta. 

• Ascendere

Tränar du på gym och lyfter tungt?
    Det är nyckeln, särskilt om du har ADD/ADHD

• burleskburkläsk
    Ascendere skrev 2025-04-09 13:28:50 följande:

Tränar du på gym och lyfter tungt?
    Det är nyckeln, särskilt om du har ADD/ADHD

Det är inte ett dumt tips 👍
  • Ascendere
    burleskburkläsk skrev 2025-04-09 13:35:44 följande:
    Det är inte ett dumt tips 👍
    Ja jag överdriver inte när jag säger att det har förändrat mitt liv 
  • Anonym (Tubb)

Frågan är om du är arbetsför på heltid? Kanske att du skulle kunna få sjukersättning på 25 %? Så att du orkar lite mer på fritiden.

Motion en gång per dygn hjälper lite, det har de sett i forskning.Hjälper till att reglera energin. Det behövs inga maratonlopp.

Gillberggruppen på Göteborgs universitet forskade på om fiskolja hjälper. För en liten undergrupp inom ADD gjorde det det. Men inte på hela gruppen med ADHD/ADD.

• Anonym (Tubb)
    Anonym (Addddddeluxe) skrev 2025-04-09 13:07:55 följande:

Jag är också trött på det här förbaskade add:n.

Har verkligen tusen idéer. Är konstnär och kreativ när det väl händer att jag får energi. Men får sällan klart något.

Har varit så introvert att jag aldrig kan knyta värdefulla kontakter i branschen. Vilket gjort att jag dragits till ett jobb där jag för det mesta jobbar ensam. Men blir extremt utmattad av jobbet att jag aldrig kan göra det jag vill när jag är ledig.

Skjuter omedvetet upp saker för att jag glömmer saker. Är en förbaskad sista minuten människa.

Jag orkar inte heller med detta. Förut tog jag amfetamin ibland och då blev det fart i flera dygn och sen crachade jag och sov länge. Vill inte ta droger för att kunna göra nåt. Saknar någon startmotor eller att min motor hela tiden går på tomgång.

Det är typ bara två nivåer på mig. 0 eller 100... Inte att jag bara kan njuta av den sköna dagen utan ska alltid finnas ett stressmoment. Typ jag är ledig och bestämmer mig för att läsa en bok. En sida har jag glömt bort vad jag läst och tankarna har ersatts med "Du är värdelös, du borde göra nåt, varför ska du sitta här och slappna av? Du kommer inte komma någonstans, jävla latmask" och sen ger jag upp och är utmattad och lägger mig i sängen och tittar upp i taket medan hjärnan bombarderas med negativa tankar och ännu en dag går utan få något vettigt gjort. Trots att jag kanske redan gjort allt jag behöver men kan aldrig bara slappna av. Samma sak om jag ska göra något jag vill s får jag dåligt samvete.

Jag avskyr detta. 

Om man tar medicin mot ADHD så reglerar man den så att det inte blir för mycket.
  • Anonym (Addddddeluxe)
    Anonym (Tubb) skrev 2025-04-09 13:47:25 följande:
    Om man tar medicin mot ADHD så reglerar man den så att det inte blir för mycket.
    Har ingen diagnos så får inte medicin. Så har alltid självmedicinerat. Men vill ju inte det heller.
Svar på tråden Hur klarar man av livet med ADD?