Anonym (Mamma) skrev 2025-04-08 19:08:59 följande:
Omvårdnadsbidrag adhd/autism
Hejsan!
Har nyligen avslutat utredningen på bup med mitt 11 åriga barn, och fastställande av diagnoser: adhd (kombinerad, svår), autismspektrumstörning av desintegrativ störning samt språkstörning och selektiv ätstörning. Adhd-diagnosen fanns sedan tidigare.
Vi har inte tidigare sökt omvårdnadsbidrag men bup tryckte på och vi har nu bestämt oss för att söka detta. Jag arbetar deltid för att kunna möta upp före och efter skoltid (anpassad skolgång). Barnet är inte alls självständigt, i utredningen beskrivs självständighetsförmågan att motsvara en 6-åring. Hen kräver närvaro av vuxen (i närheten) och mycket stödinsatser i hemmet.
Ni som sökt för samma eller snarlika diagnoser/omvårdnadsbehov, har ni blivit beviljade omvårdnadsbidrag och i vilken omfattning?
Under de år min son var som mest krävande så hade vi ett halvt omvårdnadsbidrag. Se sänktes det till ett fjärdedels när han växte upp och blev lite mindre krävande.
Reglerna ändras lite över tid, men ett halvt till ett helt borde ni kunna få utifrån de diagoserna och omfattande hjälpbehov. Beskriv noga allt ni gör som man inte behvöer göra med ett normalfungerande barn. Det är en trist sak att göra, rada upp sitt barns alla tillkortakommanden, men det är det som behvös för att verkligen beskriva situationen.
Jag besker dagarna från morgon till kväll,. typ.
Morgon:
väcker och tjatar på att stiga upp.
lagar frukost, sitter med och stöttar i att äta.
hjälper till med påklädning, tandborstning, kamma håret.
hjälper till med ytterkläder, se till att väskan till skolan är packad.
gör mellanmål som ska med till skolan.
följer till skolan.
Osv resten av dagen.
Och sen alla grejer man inte gör varje dag, men ofta, tex läkarbesök/andra besök minst en gång per månad och måste då ta dagen ledigt från jobbet, kurs om diagnosen, en kurs nu och en kurs till i höst, 3 dagar. osv.