• Anonym (En ledsen kvinna)

Elakt att hålla partner utanför?

Jag genomgår något väldigt jobbigt med hälsan. Min partner insisterar på att han finns för mig osv, men jag upplever inte att han gör det. Han har många bekväma offerkoftor och skiftar ofta fokus till att handla om hur han mår iom min hälsa, jag får väldigt sällan vara i fokus på riktigt. Igår blev det så pass att jag la på och grät till sömns.

Vi har pratat och pratat, han lovar förändring som aldrig kommer. Han menar inte illa, men han tycker permanent synd om sig själv. Nu känner jag att om jag öht ska orka fortsätta förhållandet kommer jag sluta berätta för honom om hur jag mår och vad som händer sjukdomsmässigt, för han klarar uppenbart inte vara ett stöd för mig.

Jag vet att han kommer ta illa upp, men vad säger ni, är det elakt? Han har fått så många chanser och igår körde han över mina känslor totalt i sitt behov att prata om hur han mår i min kris.

• Svar på tråden Elakt att hålla partner utanför?
  • Anonym (Du i fokus)

Om ni inte kan vara ett stöd för varandra så ska han vara ditt stöd. Han själv behöver hitta någon att prata med för att inte belasta dig. 

• Anonym (Titti)

Nej, det är inte elakt. Du behöver prioritera dig själv i det här läget.

• Anonym (Sofia)

Är han bra för övrigt? Det kanske bara är så att han helt enkelt inte fixar att vara ditt samtalsstöd angående din hälsa. Jag tror det är värt att testa om det funkar om du pratar om hur du mår etc med någon annan och att du och din sambo pratar om andra saker. 
    Vi är alla bra på olika saker, och detta verkar inte vara hans starka sida. Det betyder inte att han är en dålig person för det.

Anonym (Sofia) skrev 2025-04-08 20:30:49 följande:

Är han bra för övrigt? Det kanske bara är så att han helt enkelt inte fixar att vara ditt samtalsstöd angående din hälsa. Jag tror det är värt att testa om det funkar om du pratar om hur du mår etc med någon annan och att du och din sambo pratar om andra saker. 
    Vi är alla bra på olika saker, och detta verkar inte vara hans starka sida. Det betyder inte att han är en dålig person för det.

Grejen är ju att han envisas med att vilja vara ett stöd, det är inga förväntningar jag lagt på honom, men jag kan ibland inte ens nämna att jag har en tung dag för honom utan att det plötsligt handlar om honom. Han är inte en dålig person, men hans sätt att hantera det här sårar mig ofta.
    Anonym (Du i fokus) skrev 2025-04-08 19:11:57 följande:

Om ni inte kan vara ett stöd för varandra så ska han vara ditt stöd. Han själv behöver hitta någon att prata med för att inte belasta dig. 

Han har ingen annan att prata med och han vägrar söka professionell hjälp.
  • Anonym (Titti)
    Anonym (En ledsen kvinna) skrev 2025-04-08 20:43:02 följande:
    Han har ingen annan att prata med och han vägrar söka professionell hjälp.
    I slutändan är det ju hans val och inte något som du har ansvar för. 
Svar på tråden Elakt att hålla partner utanför?