• Ggiana

Det här med bröstpumpning?!

Har miljarder frågor känns det som, och tycker det är lite svår att googla mig fram, kan inte riktigt sätta så bra meningar på mina frågor. 

jag helammar vanligtvis, men ska iväg i helgen några timmar bara och ska då testa pumpa så att min kille kan mata bebis. Men det verkar så jädra krångligt, 

täknte testa pumpa nu, satt i kanske 10-15 min och pumpade men det kom endast några droppar, vääldigt långsamt. Gör jag fel eller ska det ta så lång tid? När jag klämmer själv med handen på bröstet så liksom blir det som en stråle.. 

Så jag tänkte ta en liten paus, kanske 40 min, kan den flaskan jag påbörjat med då stå framme tills jag testar igen? hur Länge kan mjölken stå framme? 

finns det någon erfaren här som möjligtvis vill komma med alla tips du kan så är jag tacksam!! 

• Svar på tråden Det här med bröstpumpning?!
  • Fjäril kär

Det finns många olika pumpar . För mig funkade det bäst med mekanisk  handpump , då fick jag samma typ av sug i bröstet som vid amning . Testade jag nån form av elektrisk pump hände ingenting. 

Du kan förstås också handmjölka direkt i en flaska om du tycker det känns bättre. 

All mjölk ska förvaras i kylskåp.  Värm i vattenbad .

• Ggiana
    Fjäril kär skrev 2025-04-09 20:32:25 följande:

Det finns många olika pumpar . För mig funkade det bäst med mekanisk  handpump , då fick jag samma typ av sug i bröstet som vid amning . Testade jag nån form av elektrisk pump hände ingenting. 

Du kan förstås också handmjölka direkt i en flaska om du tycker det känns bättre. 

All mjölk ska förvaras i kylskåp.  Värm i vattenbad .

Hm okej, ja jag har en elektrisk pump från medela, hört att dom ska vara bra.. 

så den flaskan jag påbörjat med ska stå i kylen, och sen kan jag fylla på med ny bröstmjölk i samma flaska?
  • Anonym (X)

Fyll inte på med varm mjölk i en flaska med kylskåpskall, utan se till så båda är kylda innan du slår ihop dem. 

Finns jättebra information på 1177 både kring att pumpa och förvara bröstmjölk. Det tar ett tag att få in tekniken, är man obekväm och spänd är det inte säkert att man släpper mjölken alls. Bäst för mig har varit efter en varm dusch och sen sitta nära bebis/ha honom i knät när jag pumpar. Då "lurar" man kroppen lite att det är bebisen som äter. 

• Anonym (Snuttjulle)

Lyllos er som får barn som tar flaska. Har två barn och ingen av dem tog flaska, eller en provade i alla fall men blev total diss efter typ 10 sekunder.
    Ville verkligen avlasta mammorna men - om inte ungen vill så ....
    Dock funkade inga bröstpumpar alls. 
    Låter väl lite "sådär" men handmjölkning var överlägset.
    Men som sagt, var ju tvärnobb på flaska ändå.
    Dock överlevde alla inblandade utan problem.

• Ggiana
    Anonym (X) skrev 2025-04-09 21:21:55 följande:

Fyll inte på med varm mjölk i en flaska med kylskåpskall, utan se till så båda är kylda innan du slår ihop dem. 

Finns jättebra information på 1177 både kring att pumpa och förvara bröstmjölk. Det tar ett tag att få in tekniken, är man obekväm och spänd är det inte säkert att man släpper mjölken alls. Bäst för mig har varit efter en varm dusch och sen sitta nära bebis/ha honom i knät när jag pumpar. Då "lurar" man kroppen lite att det är bebisen som äter. 

Jaha okej ska läsa lite där!!

tack för infon och tipset! Ska testa
Svar på tråden Det här med bröstpumpning?!