• Anonym (Ensamstående Mamma)

Försörjningsstöd ge bort egendom?

Hej!
    jag undrar om det finns någon som varit i en liknande situation?

Jag skall för första gången söka försörjningsstöd från min kommun då jag i dagsläget är arbetslös och inte längre får ekonomin att gå runt.
    problemet är att jag sedan 2 år tillbaka är separerad från barnens pappa men tillsammans  fortfarande äger (enligt uppgifter på deklaration) 50% av ett fritidshus på arrenderad mark med där min exmake bor och är skriven. 

Jag undrar om det är möjligt att ge bort min 50% av fritidshuset till min exmake som gåva utan att han behöver kompensera mig ekonomiskt för att han skall kunna bo kvar där med våra barn på halvtid och så att jag kan söka försörjningsstöd och bostadsbidrag (bor i själv i en hyresrätt) utan att socialtjänsten skall se det äta som att jag ?gömt undan/gjort mig av med tillgångar? och anse att jag ej har rätt till försörjningsstöd.

Är det någon som varit i en liknande situation och hur bedömde er handläggare det?
    Min exmake har inte ekonomisk möjlighet att lösa ut mig och jag vill inte göra barnen hemlösa på sina pappa-veckor. 

• Svar på tråden Försörjningsstöd ge bort egendom?
  • Anonym (Soc-sek)

Du behöver lämna in din senaste deklaration när du söker försörjningsstöd och där kommer din bostad synas. Man behöver göra allt man kan för sin egen försörjning. Du kan "ge bort" egendomen men det kommer räknas som inkomst oavsett om du fått pengar eller inte. Samma sak gäller om man har exempelvis en bil. Du kan "ge bort den" men värdet av bilen räknas ändå som en inkomst.

Detta är för att det inte ska fuskas, att folk exempelvis skriver bilen på en kompis istället för att sälja den. Självklart ger man inte bort varken bilar eller bostäder, så vi räknar uppskattat värde för en bil eller bostad som inkomst även om sökande de facto inte fått någon inkomst när sökande uppger att de helt plötsligt gett bort egendom som de har möjlighet att sälja för att få pengar till sin försörjning.

• Anonym (M)

Om du behöver hjälp akut så kan du söka i dagsläget. Det är då troligt att din handläggare kommer att ge dig ett rådrum. Dvs du har t ex 3 månader på dig att sälja din del av fritidshuset. Efter det kan din tillgång belasta ansökan och resultera i avslag.

Då har ni åtminstone lite tid att försöka reda ut detta. Ni kanske kan sälja till utomstående och ditt ex kan flytta någon annanstans? 

Du kan inte bara ge bort din del utan att det får konsekvenser. Har du ännu inte sökt bidrag utan ska göra det i framtiden så finns det vissa gråzoner och sätt för att komma runt detta problem. Dessa är ej olagliga men tänker inte skriva hur man kan göra utan det får du klura ut på egen hand isåfall.

• Tom Araya

Det blir nog svårt eftersom du skulle kunna tvinga ditt ex till försäljning av ert gemensamma hus om han inte kan lösa ut dig.

Det bästa vore nog om du gjorde upp med exet en slags avbetalning av din del i huset.

Om du inte kräver något av detta från ditt ex så kan du nog inte anses ha gjort allt du kan för att försörja dig själv.

• Anonym (qwerty)

Det kommer ändå att synas i deklarationen, och du kommer få nej för att du "gett bort" huset istället för att sälja. Då skulle du enligt  dem haft pengar.

Såå ditt bästa alternativ är att sälja 50% till maken.

Svar på tråden Försörjningsstöd ge bort egendom?