• Anonym (Mamma)

Råd kring trettonårig tjej med omedicinerad adhd

Som rubriken lyder. Är ensamstående med tre barn. Trettonåringen har väldigt kort stubin (och har alltid haft, så är inte en tonårsgrej), framför allt om hon är trött, hungrig eller på annat sätt över- eller understimulerad. Då blir det rejäla raseriutbrott som hon själv sen blir väldigt ledsen över när hon hunnit landa igen. Dessa utbrott går främst ut över hennes yngre syster (hon är mellanbarnet) som hon delar rum med. Har inte möjlighet att ge alla egna rum. Alla tre barn inkl jag har npf, men det är bara mellanbarnet som har de här utbrotten. Medicin kan hon inte få.

Någon med råd?

• Svar på tråden Råd kring trettonårig tjej med omedicinerad adhd
  • Mammarebecca94

varför kan hon inte få medicin?

min dotter på 11år hade fruktansvärda utbrott och nu har hon äntligen fått medicin mot detta, concerta. 

Det tipset jag fick innan hon fick medicin insatt var att sänka kraven på dottern, se henne som 3 år yngre än vad hon är. Rutiner är det som har fungerat mest hos oss. Man märker snabbt vilket humör barnet är på och då vet man om man ska backa eller inte

• Anonym (a)

Hon behöver lära sig att känna igen tecknen och kunna gå undan. Det behöver finnas möjlighet till att inte svämma över. Motverka och använda hjälpmedel för de saker som tar mer energi och hålla mer koll på mellanmål etc.

• Anonym (Mamma)
    Mammarebecca94 skrev 2025-04-10 18:32:16 följande:

varför kan hon inte få medicin?

min dotter på 11år hade fruktansvärda utbrott och nu har hon äntligen fått medicin mot detta, concerta. 

Det tipset jag fick innan hon fick medicin insatt var att sänka kraven på dottern, se henne som 3 år yngre än vad hon är. Rutiner är det som har fungerat mest hos oss. Man märker snabbt vilket humör barnet är på och då vet man om man ska backa eller inte

Inget jag vill gå in på för att hålla tråden fokuserad på det jag vill ha råd om.

Varför se henne som yngre? Hon är snarare väldigt mogen för sin ålder. De krav hon har är inte mycket mer än att sköta skolan och hålla efter sina saker. Ibland gå och slänga sopor och dyl.

• Anonym (a)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-10 18:35:26 följande:

Varför se henne som yngre? Hon är snarare väldigt mogen för sin ålder. De krav hon har är inte mycket mer än att sköta skolan och hålla efter sina saker. Ibland gå och slänga sopor och dyl.

Vilket är stora krav för ett barn med npf med allt annat som ingår.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (a) skrev 2025-04-10 18:39:26 följande:
    Vilket är stora krav för ett barn med npf med allt annat som ingår.
    De kraven är inte för stora för henne.
  • Anonym (a)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-10 18:44:24 följande:
    De kraven är inte för stora för henne.
    Ja för hennes meltdowns tyder på....?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (a) skrev 2025-04-10 19:25:16 följande:
    Ja för hennes meltdowns tyder på....?
    De har inte med skolan att göra.
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-10 18:35:26 följande:

Inget jag vill gå in på för att hålla tråden fokuserad på det jag vill ha råd om.

För att barn med dessa nedsättningar ligger efter med ca 10% i utvecklingen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2025-04-10 20:08:44 följande:
    För att barn med dessa nedsättningar ligger efter med ca 10% i utvecklingen.
    Definitivt inte mina barn.
  • Anonym (Klotty)

Barn med npf kan få sammanbrott pga för hög belastning. Det kan vara för mycket intryck eller för högt ställda krav. För vissa är det för mycket att gå i skolan. Mitt barn klarar i nuläget ett par lektioner per dag. Just nu har det varit ett par andra orosmoment i ett par veckor och då får vi ta bort kravet att hon håller ordning på sitt rum, annars blir det för mycket. Min erfarenhet är att får varnet utbrott så måste man dra ner på något. 

Att din dotter får sammanbrott är ett tydligt tecken på omognad, tycker jag. Nu utgår jag från egen erfarenhet, men att se på barnet som tre år yngre funkar rätt bra. Intellektuellt ligger mitt barn längre fram än många jämnåriga, men känslomässigt långt bakom. 

Svar på tråden Råd kring trettonårig tjej med omedicinerad adhd