Anonym (Massarbetslöshet) skrev 2025-04-11 18:02:20 följande:
Innan man ger sig in på denna diskussion. Måste man även se till nuvarande situation.
Våran arbetslöshet ligger nu på över 10 procent. Det är att jämföra med Reinfeldts tid, när den låg på 5-6. Vi är alltså uppe i det dubbla nästan.
Folk kan säkert ta andra jobb. Jag upplever dock att dom med universitetets utbildningar och masters och annat är dom kräsnaste. Men alla kan inte heller bli Foodora bud som en skribent skrev. Många av dessa låg kvalificerade jobb har nästan försvunnit helt på arbetsmarknaden. Samtidigt skriker näringslivet att problemet är kompetensbrist.
Alla passar dessutom och ska inte heller arbeta med vissa yrken, detta speciellt när det handlar om människor i vården. Även dessa jobb har blivit svåra att " bara få" då det krävs att man har tidigare erfarenhet eller är utbildad vårdbiträde, helst USKA för att få ett långvarigt jobb. Man kan arbeta på timmar. Och eftersom det oftast är ett säsongsburet. Brukar man ha som mest med arbeten under sommaren. När ordinarie är lediga. Det är inte mycket pengar att klara sig på en längre period. Vill man bli fast. Måste man utbilda sig, allra helst till USKA. Alla som arbetar inom vården vill inte det heller. Man måste verkligen ha ett intresse för att klara en utbildning.
Många kommuner har dåligt med pengar. Våran ekonomi i Sverige är inte den bästa. Och kommunerna har fått mindre pengar av denna regering. Som ex kan jag nämna två inom min släkt. Som ena arbetar inom vård och andra inom barnomsorg. Båda har gemensamt att dom tvingas arbeta extra. Istället för att ta in vikarier.
Dessutom har vi en ekvation som inte går ihop. Vi har mer arbetslösa än vad vi faktiskt har jobb. Jag upplever ibland att folk inte riktigt förstår eller tar in hur det ser ut. Det är extremt svårt att få ett arbete idag. Redan vid 40, sätter åldersdiskrimineringen igång. En forskare inom ämnet. Hade likställt det vid att det är lättare att vinna på lotto. Än att få ett arbete. Dessutom måste det vara en skälig lön. Folk har hyra, mat och annat stt betala som inte blivit billigare. Då menar jag inte att man ska ha 40.000 efter skatt. Men det är heller inte rimligt att tjäna 70 kr i timmen efter skatt. Nyckelordet här är, skälig.
Det är inte så att vi har ett begränsat antal jobb som ska fördelas på alla invånare?. Även om det är tufft nu för många, så får man ju fundera på vad man ska göra istället? det handlar inte om att bli vårdbiträde eller arkitekt.. Om man vill ha bättre lön så får man ju jobba sig uppåt. Det är inte lätt att få ett nytt jobb som arbetslös.
Personen som är arbetslös statsvetare t ex skulle ju mycket väl kunna söka jobb som verksamhetsansvarig på ett LSS boende. Inte att man ska jobba med brukarna men jobba som typ chef.