• Anonym (TS)

Hur kan man hellre vara arbetslös än att arbeta med någon man inte helt vill?

Har personer som blivit arbetslösa nu pga lågkonjukturen. Dom har minst 4-5 år på universitetet. Vissa av dessa har varit arbetslösa i över ett år, men dom vill enbart söka jobb som är vad dom är utbildade till. Dessa arbeten har en död marknad för tillfället. Dom mår piss av att vara arbetslösa, men det är väl ändå nu ett val eller? 

• Svar på tråden Hur kan man hellre vara arbetslös än att arbeta med någon man inte helt vill?
  • fornminne

Naturligtvis borde de bredda sitt sökande. Sen beror det förstås på vad de har kompetens för och passar för. Alla passar inte för alla jobb.

De bör fortsätta söka jobb inom sin utbildning MEN jobba med annat under tiden. Det ser bättre ut i cv:t att ha jobbat än att ha varit arbetslös en längre tid, och det brukar vara lättare att få nytt jobb om man redan har ett.

• Anonym (TS)
    fornminne skrev 2025-04-11 17:09:14 följande:

Naturligtvis borde de bredda sitt sökande. Sen beror det förstås på vad de har kompetens för och passar för. Alla passar inte för alla jobb.

De bör fortsätta söka jobb inom sin utbildning MEN jobba med annat under tiden. Det ser bättre ut i cv:t att ha jobbat än att ha varit arbetslös en längre tid, och det brukar vara lättare att få nytt jobb om man redan har ett.

Det är ju det jag menar. Har en kompis som är utbildad träslöjdslärare t ex. Han blev av med jobbet då skolan han arbetade på lades ner. Då tog han jobb på gymnasiets byggprogram. Det är inte hans behörighet eller åldersgrupp. Men alternativet hade varit arbetslöshet. Om vissa branscher nu är helt döda, så får man ju försöka söka bredare tills det går att få ett jobb igen inom det man vill ha. Just nu ser prognosen inom vissa branscher mycket mörk ut 
  • Anonym (näääää)

Få saker är så själadödande som att jobba med/där man absolut inte vill, passar eller klarar. Det är väldigt nedbrytande och det slutar bara med att man tappar kompetensen och lusten för det man faktiskt har utbildat sig för.

Att byta från träslöjd i grundskolan till bygg på gymnasium, som även det innehåller en hel del snickeri och snideri, är inte ett stort steg. Hade han haft valet mellan arbetslös och handeln, kundtjänst eller dyl hade valet förmodligen inte varit lika självklart.

• Anonym (gg)

Inom vården finns ofta mycket jobb, men jag tycker inte man ska söka jobb inom vården om man inte passar för det, så många gör det, och det blir inte bra för patienterna.

• Anonym (qwerty)

Säg åt dem att växa upp och bita i det sura äpplet. Vissa jobb är ju kanske inte ens drömjobb men det är en brygga till nästa.

Men detta land får skylla sig självt, uppfostrat mjäkiga menlösa muppar som lever som samhällsparasiter och belönas för det.

• Anonym (TS)
    Anonym (näääää) skrev 2025-04-11 17:26:34 följande:

Få saker är så själadödande som att jobba med/där man absolut inte vill, passar eller klarar. Det är väldigt nedbrytande och det slutar bara med att man tappar kompetensen och lusten för det man faktiskt har utbildat sig för.

Att byta från träslöjd i grundskolan till bygg på gymnasium, som även det innehåller en hel del snickeri och snideri, är inte ett stort steg. Hade han haft valet mellan arbetslös och handeln, kundtjänst eller dyl hade valet förmodligen inte varit lika självklart.

Nej men det är ju den här typen av byten jag tänker i första hand på? Det går inte att gå runt och vara arbetslös år in och år ut för att man inte får det jobbet man önskar. En konstnär som gått på Konstfack kanske inte kan försörja sig på detta? men kan komplettera sin utbildning för att undervisa i bild eller börja jobba extra inom ett studieförbund med skapande kurser?

Så det står inte mellan att vara konstnär och att sopa gator och skrapa tuggummi på marken? Men om man fortfarande efter över 1 års jobbsökande ändå inte fått ett jobb får man nog fundera lite till. Eller tycker du det är rimligt att betala ut bidrag till folk i oändlighet för att den inte kan jobba med precis exakt vad den vill? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (gg) skrev 2025-04-11 17:27:13 följande:

Inom vården finns ofta mycket jobb, men jag tycker inte man ska söka jobb inom vården om man inte passar för det, så många gör det, och det blir inte bra för patienterna.

Det ska man absolut inte göra nej. Men man måste ju vara villig att bredda sig vad man kan arbeta med. Man kan inte bara säga att jag är utbildad inom historia och har en master i detta, jag ska jobba som historisk guide, punkt?. Och så finns det inga jobb inom detta, man går arbetslös i många år men man ska jobba som guide. Men det är ingen större efterfrågan? då får man nog titta på andra jobb där ens historia kompetens kan vara till nytta som historielärare eller jobb på museum. Om inte detta går får man ju söka ännu bredare, men man ska inte bara kunna sitta och vänta på drömjobbet. 
  • Anonym (Massarbetslöshet)

Innan man ger sig in på denna diskussion. Måste man även se till nuvarande situation.

Våran arbetslöshet ligger nu på över 10 procent. Det är att jämföra med Reinfeldts tid, när den låg på 5-6. Vi är alltså uppe i det dubbla nästan.

Folk kan säkert ta andra jobb. Jag upplever dock att dom med universitetets utbildningar och masters och annat är dom kräsnaste. Men alla kan inte heller bli Foodora bud som en skribent skrev. Många av dessa låg kvalificerade jobb har nästan försvunnit helt på arbetsmarknaden. Samtidigt skriker näringslivet att problemet är kompetensbrist.

Alla passar dessutom och ska inte heller arbeta med vissa yrken, detta speciellt när det handlar om människor i vården. Även dessa jobb har blivit svåra att " bara få" då det krävs att man har tidigare erfarenhet eller är utbildad vårdbiträde, helst USKA för att få ett långvarigt jobb. Man kan arbeta på timmar. Och eftersom det oftast är ett säsongsburet. Brukar man ha som mest med arbeten under sommaren. När ordinarie är lediga. Det är inte mycket pengar att klara sig på en längre period. Vill man bli fast. Måste man utbilda sig, allra helst till USKA. Alla som arbetar inom vården vill inte det heller. Man måste verkligen ha ett intresse för att klara en utbildning. 

Många kommuner har dåligt med pengar. Våran ekonomi i Sverige är inte den bästa. Och kommunerna har fått mindre pengar av denna regering. Som ex kan jag nämna två inom min släkt. Som ena arbetar inom vård och andra inom barnomsorg. Båda har gemensamt att dom tvingas arbeta extra. Istället för att ta in vikarier.

Dessutom har vi en ekvation som inte går ihop. Vi har mer arbetslösa än vad vi faktiskt har jobb. Jag upplever ibland att folk inte riktigt förstår eller tar in hur det ser ut. Det är extremt svårt att få ett arbete idag. Redan vid 40, sätter åldersdiskrimineringen igång. En forskare inom ämnet. Hade likställt det vid att det är lättare att vinna på lotto. Än att få ett arbete. Dessutom måste det vara en skälig lön. Folk har hyra, mat och annat stt betala som inte blivit billigare. Då menar jag inte att man ska ha 40.000 efter skatt. Men det är heller inte rimligt att tjäna 70 kr i timmen efter skatt. Nyckelordet här är, skälig.

• Anonym (TS)
    Anonym (Massarbetslöshet) skrev 2025-04-11 18:02:20 följande:

Innan man ger sig in på denna diskussion. Måste man även se till nuvarande situation.

Våran arbetslöshet ligger nu på över 10 procent. Det är att jämföra med Reinfeldts tid, när den låg på 5-6. Vi är alltså uppe i det dubbla nästan.

Folk kan säkert ta andra jobb. Jag upplever dock att dom med universitetets utbildningar och masters och annat är dom kräsnaste. Men alla kan inte heller bli Foodora bud som en skribent skrev. Många av dessa låg kvalificerade jobb har nästan försvunnit helt på arbetsmarknaden. Samtidigt skriker näringslivet att problemet är kompetensbrist.

Alla passar dessutom och ska inte heller arbeta med vissa yrken, detta speciellt när det handlar om människor i vården. Även dessa jobb har blivit svåra att " bara få" då det krävs att man har tidigare erfarenhet eller är utbildad vårdbiträde, helst USKA för att få ett långvarigt jobb. Man kan arbeta på timmar. Och eftersom det oftast är ett säsongsburet. Brukar man ha som mest med arbeten under sommaren. När ordinarie är lediga. Det är inte mycket pengar att klara sig på en längre period. Vill man bli fast. Måste man utbilda sig, allra helst till USKA. Alla som arbetar inom vården vill inte det heller. Man måste verkligen ha ett intresse för att klara en utbildning. 

Många kommuner har dåligt med pengar. Våran ekonomi i Sverige är inte den bästa. Och kommunerna har fått mindre pengar av denna regering. Som ex kan jag nämna två inom min släkt. Som ena arbetar inom vård och andra inom barnomsorg. Båda har gemensamt att dom tvingas arbeta extra. Istället för att ta in vikarier.

Dessutom har vi en ekvation som inte går ihop. Vi har mer arbetslösa än vad vi faktiskt har jobb. Jag upplever ibland att folk inte riktigt förstår eller tar in hur det ser ut. Det är extremt svårt att få ett arbete idag. Redan vid 40, sätter åldersdiskrimineringen igång. En forskare inom ämnet. Hade likställt det vid att det är lättare att vinna på lotto. Än att få ett arbete. Dessutom måste det vara en skälig lön. Folk har hyra, mat och annat stt betala som inte blivit billigare. Då menar jag inte att man ska ha 40.000 efter skatt. Men det är heller inte rimligt att tjäna 70 kr i timmen efter skatt. Nyckelordet här är, skälig.

Det är inte så att vi har ett begränsat antal jobb som ska fördelas på alla invånare?. Även om det är tufft nu för många, så får man ju fundera på vad man ska göra istället? det handlar inte om att bli vårdbiträde eller arkitekt.. Om man vill ha bättre lön så får man ju jobba sig uppåt. Det är inte lätt att få ett nytt jobb som arbetslös.

Personen som är arbetslös statsvetare t ex skulle ju mycket väl kunna söka jobb som verksamhetsansvarig på ett LSS boende. Inte att man ska jobba med brukarna men jobba som typ chef. 
  • Sahara95
    Anonym (näääää) skrev 2025-04-11 17:26:34 följande:

Bättre att vara en parasit och leva på andra, eller hur? Ser säkert bättre ut för CV:t också.
Svar på tråden Hur kan man hellre vara arbetslös än att arbeta med någon man inte helt vill?