• AnJar

IVF, dålig äggkvalitet och kosttillskott

Hej alla där ute! 

Jag känner att jag måste försöka dela med mig av min erfarenhet om det så skulle hjälpa ens en annan person där ute. 

Jag har försökt så länge, 13 år nu, alltså sedan jag var 27 år. Det har kostat mig mer än en relation och alla mina tidigare partners har skaffat egna barn efter våra uppbrott. Det finns säkert många som vandrat den vägen jag gjort..  

Sjukvården har aldrig kunnat ge ett svar på varför jag inte blir gravid och jag har alltid haft regelbundna ägglossningar och menstruationer. 

Jag är nu nyss fyllda 40 och har genomgått två vändor IVF med två olika partners. Den första omgången behandlade de med Bemfola och jag fick ut 7 ägg varav 3 befruktades. Ett återfördes men blev dessvärre en kromosomavvikelse. Efter det separerade vi och jag träffade en ny partner ett par år senare. Den första IVF-behandlingen vi genomgick valde läkaren ett annat preparat och vi fick inte igång mer än en äggblåsa (som ändå hade skött sig själv utan hormoner). Därefter sattes Bemfola in igen. Läkaren sade att han trodde att jag har dålig äggkvalitet. Andra försöket genererade tre ägg varav två blev befruktade och ett återfördes men klarade sig inte. Det andra embryot överlevde inte heller  

Efter det började jag läsa lite om huruvida det går att förbättra äggkvaliten och började äta Omega 3 i högre mängd än jag redan gjorde och köpte även två nya tillskott. Det ena var Q10 och jag körde på med 300mg per dag efter ett par dagars lägre dos för invänjning. Jag köpte även något som heter NAC complex som bland annat innehåller selen och aminosyror. 
    På tredje försöket då jag ätit tillskotten (samt fortsatt med min vanliga multivitamin osv) fick vi ut 5 ägg och alla blev befruktade och ett återfört på dag 3 men den klarade sig inte. Övriga 4 gjorde dock det och vi kunde sätta tillbaka ett femdagars embryo för första gången! 
    I skrivande stund står jag här i vecka 21 och med genomfört rutinultraljud som ser bra ut! 

Jag har såklart ingen aning om det var tillskotten som gjorde den sista skillnaden men finns det en enda chans att det för någon annan gör samma skillnad det gjorde för mig så är det värt att dela! 

Kram på er alla som kämpar där ute!

• Svar på tråden IVF, dålig äggkvalitet och kosttillskott
  • Anonym (Väntans tider)

Tack att du delar med dig och grattis ❤️❤️❤️

Svar på tråden IVF, dålig äggkvalitet och kosttillskott