• shitvadjaghatar

Låta dottern somna hungrig????

Vår dotter äter som en fågelunge.
    (Hon är 6 år)
    Hon säger att hon hatar all sorts mat , mat som hon glufsar i sig i massor när hon är borta tex creme fraiche,bacon,fläskfilé osv.
    (Idag tyckte hon inte ens om spagetti)

vi försöker få henne att äta, smaka, sitter kvar vid bordet tills hon ätit någolunda osv.
    hon får ingen glass efter maten om hon inte äter.

vi har försökt att äta så sent som möjligt för att verkligen få henne hungrig.
    Hon får inte småäta på dagarna, bara frukost,lunch och nån frukt i den mån det går.

Och varje gång hon påstår att hon är proppmätt eller inte tycker om så förklarar vi att hon inte får nåt på kvällen.

MEN så när det är läggdags och hon ligger i sängen så är hon såå hungrig..
    Vad gör vi, jo vi säger först nej, men sen klarar vi inte av att låta henne somna hungrig utan gör iordning en smörgås eller risifrutti eller nåt iallfall.

Ska vi låta henne äta smörgås vid nio eller vara stenhårda och säga nej så att hon fattar att hon MÅSTE äta middagen??

Vad tycker ni?
    Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Låta dottern somna hungrig????
  • evaviola

Har samma problem med min systerson! Han äter jättelite och säger att han inte är hungrig. Vi försöker med alla medel att få han att äta. En halvtimme efter att han ätit sin lilla lilla portion så är han jättehungrig o vill ha en macka eller nåt!
    Jag har ingen aning varför han gör så. Han är oxå 6 år

Nån annan som vet?

• Trossens mamma
    Hmm min brorsdotter är 8 år å äter hellre snask än mat å är rätt benig. äter hon mat så är det 5-6 tuggor på 5 minuter medans hennes syrra 1 år yngre vrider i sej mat å tycker det är gott.
    tror nog många barn är såna
    *Stolt mamma och Ålänning*
  • Sussieluskan

Jag har en 6-åring och äter inte hon så får hon inget annat. Kanske hårt, men jag vill inte att hon ska äta sig mätt på mackor eller snask.
    Däremot om hon äter mat så kan hon få något godare på kvällen om det finns hemma. Svårt, man vill ju inte göra nån grej av det hela, men man vill ju att de ska äta vettigt.

• anna68

Hon VET ju att om hon struntar i att äta vid middagen, så får hon macka eller risifrutti lite senare, något som hon hellre vill ha! ENDA sättet att komma ur det här är ju att vara konsekvent - "i den här familjen äter vi middag tillsammans när den serveras. Väljer du att inte äta nu, så kommer du att vara hungrig när du ska lägga dig. Och då får du vänta ända till frukosten imorgon innan du får äta....det är DU som väljer". Hon driver ju med er! Låt henne somna hungrig en kväll, det är inget farligt att vara hungrig! Hon äter garanterat middag om ni visar att ni menar allvar!

• shitvadjaghatar

Jaha, det verkar ju vara ett lite vanligt problem iallafall.

anna 68,

Det låter ju så bra när du skriver det!
    Att man ska vara konsekvent och förklara, men det är ju sååå svårt när hon låter alldeles ledsen och säger att hon har ont i magen osv.

Men man får väl vara stenhård helt enkelt....

• Svana

Eller så kan ni prova att spara maten som var till middag och värma upp den när hon är hungrig. Då får hon i sig det hon behöver OCH ha ingen ursäkt, hon är ju hungrig. Jag tycker barn ska äta det som bjuds och det de andra äter, hon håller ju bara på att spela med er låter det som. Ni måste vara steget före :=) Annars har jag ingen erfarenhet, men jag tycker det låter smart om man nu inte vill att hon ska somna hungrig. Hoppas ni hittar en lösning!

• anna68

Tyvärr får du vara stenhård om du vill ha en förändrig! Lycka till!

*(Annars kan du ju lika gärna ge henne en risifrutti vid bordet när ni andra äter middag...!)*

• emcjoh

Svana: Precis så har vi gjort med vår lille kille (4år) o. det har fungerat
    är han hungrig så äter han annars får han vänta t. frukost. Då äter han....

• benetide

Håller nog med dem andra så gör vi med nämligen äter intebarnen när de finns matpå bordet får dem vara hungriga till nästa mål.. Ger man efter o ger dem när dem vill ha slutar de nog med att dem bestämmer helt hon testar dig helt klart för att kolla hur långt hon kan gå med er så gör min 5 åring nu med oss fast nu gäller de inte mat med henne längre nu testar hon annat som hon måste göra innan sängen eller just när hon ligger isängen... Man måste vara konsekvent o sten hård annars kör dem hejdlös med en sen...

• Inja

Jag hade samma problem med min 6åring. Han har aldrig varit stor i maten men helt plötsligt var ingenting gott här hemma. I skolan äter han allt, men inga jätteportioner. Vid middagen här hemma åt han nästan ingenting och precis som din dotter blev han hungrig när han skulle lägga sig, varje kväll. Vi försökte som du skriver med att inte bjuda på någon "nattmacka" men då tog det jätte lång tid för honom att somna. Vi borde kanske varit hårda men jag såg ingen anledning att bråka, så vi bestämde att han var tvungen att sitta med vid middagen tills alla ätit upp. Vi tjatade ingenting på honom om att äta utan lät honom sitta och pilla i sin mat men han fick inte gå från bordet förrän alla var klara. Sedan innan läggdags så serverade vi honom smörgås och mjölk, sen sov han gott. Jag vet inte hur länge detta höll på men det var ett bra tag och rätt vad det var så åt han middagen med oss andra och slutade begära på mackan. Nu vill han ibland ha smörgås på kvällen men det är inte ens en gång i veckan. Jag vet att vi tog den "lätta" vägen men det kändes rätt för oss då jag inte tyckte detta var något att bråka om.

Svar på tråden Låta dottern somna hungrig????