• Anonym (Beatrice 80)

Olagligt?

Är det olagligt skicka ett anonymt brev till en kvinna och tipsa att hon bör kolla upp sin partner och ge tips på vilka hon kan vända sig till ( personer) ? Och skriva att det ska handla om både otrohet och att mannen verkar ha problem med dragning till yngre tjejer? Kan det räknas som förtal? I tipset sägs det inte hur saker säkert ÄR, men varnas för att det inte ser bra ut, men hon kan kolla upp mer med de personer jag ger henne. 

• Svar på tråden Olagligt?
  • Anonym (?)
    Anonym (Beatrice 80) skrev 2025-04-12 17:09:26 följande:
    Olagligt?

Är det olagligt skicka ett anonymt brev till en kvinna och tipsa att hon bör kolla upp sin partner och ge tips på vilka hon kan vända sig till ( personer) ? Och skriva att det ska handla om både otrohet och att mannen verkar ha problem med dragning till yngre tjejer? Kan det räknas som förtal? I tipset sägs det inte hur saker säkert ÄR, men varnas för att det inte ser bra ut, men hon kan kolla upp mer med de personer jag ger henne. 

Ja, det kan räknas som förtal. Men flera saker gör att det med största sannolikhet inte kommer leda till en fällande dom
    Brevet är anonymt
    Förtal faller inte under allmänt åtal och skulle den förtalade verkligen vilja driva detta till domstol?
    Det är riktat till en person och inte flera
  • Anonym (Rosen)

Dom flesta män har dragning till yngre kvinnor. Det är heller inte olagligt att vara otrogen. 

Oavsett så har jag mycket svårt att se att det skulle kunna orsaka juridiska problem för dig. Är det av moraliska skäl du vill outa personen? Känner du honom?

• Anonym (Beatrice 80)
    Anonym (Rosen) skrev 2025-04-12 20:18:46 följande:

Dom flesta män har dragning till yngre kvinnor. Det är heller inte olagligt att vara otrogen. 

Oavsett så har jag mycket svårt att se att det skulle kunna orsaka juridiska problem för dig. Är det av moraliska skäl du vill outa personen? Känner du honom?

Det handlar om dragning till yngre tjejer. Typ 14-15-16 åringar. Och förmodligen även yngre. Ja det är av moraliska skäl. Och för att skydda mig själv och mitt liv. Svårt gå in på alla detaljer. 
  • Anonym (Rosen)
    Anonym (Beatrice 80) skrev 2025-04-12 21:33:12 följande:
    Det handlar om dragning till yngre tjejer. Typ 14-15-16 åringar. Och förmodligen även yngre. Ja det är av moraliska skäl. Och för att skydda mig själv och mitt liv. Svårt gå in på alla detaljer. 
    Om det handlar om 14-åringar så kan du anmäla till polisen istället.
  • Anonym (Berätta)

Olagligt eller inte?. du lär inte bli dömd iaf. Så jag tycker du ska berätta för kvinnan. Betydligt värre brott om han gör något mot ett barn!

• Anonym (P)
    Anonym (Beatrice 80) skrev 2025-04-12 17:09:26 följande:
    Olagligt?

Hur ska ett anonymt brev kunna bli olagligt, det säger väl sig självt att det inte är. 
  • Cheers
    Anonym (P) skrev 2025-04-14 01:18:38 följande:
    Hur ska ett anonymt brev kunna bli olagligt, det säger väl sig självt att det inte är. 
    Bra synpunkt. Du ser till praktiken, d.v.s. vem ska åtalas om ingen vet vem som skrev.

I teorin är det väl åtalbart i princip om det kommer fram vem som skrivit och pekat ut mannen som brottslig eller klandervärd.

Men en allmän åklagare skulle dock knappast åtala eftersom det brukar krävas rätt mycket för ett allmänt åtal i förtalsmål. Det här är ju inte ett sådant fall.

• Anonym (Gdlll)

Klart du ska skriva och berätta!

Hade jag haft en otrogen pedofil till karl så hade jag verkligen velat veta. Det är jag inte ensam om kan jag lova!

Svar på tråden Olagligt?