• Anonym (sjuk)

Sjukdom = feber, alltid, bara, enligt min partner

Med några undantag som cancer osv, då.

Jag är tjej, och detta är min partners, också tjej, inställning. Vi har inte varit ihop så länge, bara 6 månader,och på den tiden har jag inte varit sjuk i typ förkylning osv. Förutom min kroniska sjukdom är jag ganska frisk av mig. 

Men nu i veckan blev jag sjuk. Först gick jag två dagar med sjukdomskänsla och skrovlig i halsen, men ingen feber och inte så dålig känsla att jag inte fungerade som vanligt. Det där "ok, jag kommer bli sjuk"-läget.  Dag 3 kännde jag mig riktigt dålig, hade hosta, yrsel, var tvungen att stanna och orientera mig när jag gick, ibland hålla tag i räcken osv. Men eftersom jag inte hade feber var jag ju inte sjuk enligt henne. Dag 4 hade jag rejält med feber, över 39 vid flera tillfällen, men som vanligt när jag är sjuk, kände mig bättre. Sen idag är febern igen borta, så jag är ju frisk, men jag mår sämre än någon annan dag. Men eftersom jag inte har feber...

Jag har också märkt att hon undviker allt jag behöver göra kring min kroniska sjukdom, diabetes-1/lada. Jag sköter det så klart helt utan hennes input men när saker kommer upp, även om jag inte säger något, blir hon väldigt obekväm.

Jag undrar om det verkligen är en sån person jag vill vara ihop med, eller ens kan? Tänk om något händer som gör att hon måste ingripa?

• Svar på tråden Sjukdom = feber, alltid, bara, enligt min partner
  • Anonym (B)

Det bästa är väl att fråga henne rakt ut vad hon känner kring din diabetes,om hon tycker det är jobbigt, om hon har några frågor etc. Rädsla för något okänt kan göra att man tar avstånd från det. 
    Sedan är sjukdom en subjektiv upplevelse. Ingen annan kan tala om för någon när man är sjuk. Det finns ingen tydlig definition av sjuk. 
    Själv känner jag mig sjuk när jag har ont i halsen och ledvärk-behöver inte ha feber för det. Det låter ju som ni borde prata om det här också. "Din upplevelse av att vara sjuk är att du definierar dig som sjuk när du har feber. Min upplevelse är att...." osv. Man kan tycka olika och ändå vara ihop. Men man måste diskutera och resonera kring olikheterna för att kunna dra jämt. 

Svar på tråden Sjukdom = feber, alltid, bara, enligt min partner