• Anonym (Vem är jag?)

Vad är sant?

Ligger här i sängen och ät både arg och ledsen. Jag vet inte vad som är sant. Min sambo anklagar mig för att vara egoistisk och elak och att han är rädd för mig. Samtidigt är jag rädd för honom och trött på hans sura och negativa attityd. Han har legat i soffan hela helgen utan att prata med mig. Jag har frågat vad han vill göra på påsklovet men han säger att han inte vill göra någonting. Jag behöver åka till mina föräldrar och byta däck på bilen så jag planerade in det. Då tycker han att jag bara gör det som passar mig. Vi har en gemensam dotter på 7 år och så har jag två barn (17 och 14). De pratar han inte med. Han tycker att jag bara bryr mig om mig själv och de stora barnen. Han mår dåligt psykiskt och har ont i kroppen. Han ligger mest på soffan och ser på tv och pratar inte med någon annan än gemensamma dottern. Jag vet inte var jag har honom. Om han är sur eller bara trött. Vi bor trångt och han sover på soffan så ingen annan kan se på tv. Han säger att jag pikar vår gemensamma dotter och ställer högre krav på henne än på de stora barnen. Jag har flera gånger sagt att jag vill gå i parterapi för jag vill förstå honom men han vägrar. Jag är så arg på honom och tycker att han är en idiot men samtidigt är jag rädd. Tänk om han har rätt. Tänk om jag är en elak egoist.

• Svar på tråden Vad är sant?
  • Grässtrå77

Kan du ta med alla barnen och bo hos dina föräldrar i påsk? Känns som att ni akut behöver ett break från varandra.

• Anonym (Vem är jag?)

De stora barnen är hos sin pappa och jag ska åka till mina föräldrar i morgon men då tycker min sambo att jag tar hans dotter och åker iväg. 

• Grässtrå77

Jag är övertygad om att din dotter mår bra av att komma ifrån den usla stämningen i ert hem. Om din sambo orkar så kan han ansluta senare, om han inte orkar så behöver han lägga fokus på att börja må bättre.

• Anonym (Ensamstående pappa till äldre barn.)
    Anonym (Vem är jag?) skrev 2025-04-14 00:17:11 följande:
    Vad är sant?

Ligger här i sängen och ät både arg och ledsen. Jag vet inte vad som är sant. Min sambo anklagar mig för att vara egoistisk och elak och att han är rädd för mig. Samtidigt är jag rädd för honom och trött på hans sura och negativa attityd. Han har legat i soffan hela helgen utan att prata med mig. Jag har frågat vad han vill göra på påsklovet men han säger att han inte vill göra någonting. Jag behöver åka till mina föräldrar och byta däck på bilen så jag planerade in det. Då tycker han att jag bara gör det som passar mig. Vi har en gemensam dotter på 7 år och så har jag två barn (17 och 14). De pratar han inte med. Han tycker att jag bara bryr mig om mig själv och de stora barnen. Han mår dåligt psykiskt och har ont i kroppen. Han ligger mest på soffan och ser på tv och pratar inte med någon annan än gemensamma dottern. Jag vet inte var jag har honom. Om han är sur eller bara trött. Vi bor trångt och han sover på soffan så ingen annan kan se på tv. Han säger att jag pikar vår gemensamma dotter och ställer högre krav på henne än på de stora barnen. Jag har flera gånger sagt att jag vill gå i parterapi för jag vill förstå honom men han vägrar. Jag är så arg på honom och tycker att han är en idiot men samtidigt är jag rädd. Tänk om han har rätt. Tänk om jag är en elak egoist.

Är det livet du vill leva? Ha en sambo som ligget i soffan hela helgen och inte säger ett skit? Hör du inte själv hur det låter? I mina ögon är hans beteende sjukt. Hans beteende är som en liten unge och borde inte vara någonting som varken du eller barnen ska behöva utsättas för. Med tanke på allt du har försökt med så är det konstigt att du är kvar överhuvudtaget. 
  • Anonym (Sanela)

Du verkar inte vara varken elak eller egoistisk. Men, oavsett hur DU är så är HAN väldigt elak. Han får dig att tvivla på dig själv, han pratar inte ens med dina barn, han projicerar och manipulerar. 

Att inte prata med/svara/tilltala någon kallas för silent treatment och är en form av maktspel. Det är långt ifrån okej att göra så mot sin familj, det är en form av psykisk misshandel. 

• Anonym (jeez....)
    Anonym (Vem är jag?) skrev 2025-04-14 00:17:11 följande:
    Vad är sant?

Du måste ta alla dina tre barn och åka därifrån. Hur kan en vuxen människa vara så elak att han inte ens pratar med två barn som bor i hemmet? Det är psykisk misshandel - även mot er gemensamma dotter. För tro mig, inget barn gillar att vara utvald och den enda som är "okej" enligt pappa. Skuldkänslorna växer sig stora hos ett barn som har det så.

Ni behöver komma bort från varandra. Be honom fixa en soffa hemma hos någon annan där han kan bo och så bor du och dina barn ihop. Till dess hoppas jag du kan bo hos dina föräldrar. 

Ibland får man tänka såhär - skulle JAG vilja ha en pappa som betedde sig på det viset? Om svaret är Nej, så måste man ta sig ur den situationen. För barnens skull. 
  • Anonym (Vem är jag?)

Tack alla för svar. Det är egentligen det jag vet innerst inne. Jag vill inte ha en sån relation som jag har nu. Vi skrev till varandra i söndags kväll och i måndags morse försökte han bli sams men jag var fortfarande arg och sa att den här gången är det över på riktigt. Jag och gemensamma dottern åkte till mina föräldrar. När vi skrev senare skrev han att han till och med kan tänka sig familjerådgivning. Jag har tjatat om det så länge men han har vägrat. Efter ett par dagar la sig ilskan och jag började sakna honom. Nu har jag kommit hem. Det var väldigt jobbigt. Jag grät och han kom och kramade mig. Nu är han och dottern och äter lunch med hans pappa och jag sitter hemma helt förvirrad. Han skrev att jag ska säga en sak som han ska jobba med tills vi får gå på samtal. Jag vet vad jag ska säga. Jag ska säga att han ska jobba med relationen till mina barn. Men går det verkligen att laga det här? Jag har ju tjatat om familjerådgivning så länge. Varför skulle det bli annorlunda nu? Jag saknar den han var innan ångesten tog över hans liv. Han har ångest som gör att han undviker det som är jobbigt. T ex äta mat med mina barn. Han misstolkar mig hela tiden och tror saker som jag inte alls menat. 

• Anonym (Vem är jag?)

Ska lägga till att vår gemensamma dotter är pappas flicka. Hon har ringt honom varje dag nu när vi varit hos mormor och morfar och igår sa hon att den hon tycker mest om i familjen är pappa. 

• Anonym (J)

Men vänta. 

För det första. Sover han alltid på soffan? Även om nötterna? Det behöver ni ändra på. 

Det här låter som mina föräldrar innan. Stackars pappa sov i soffan hela tiden. Han fick aldrig bra sömn. Till slut fick han stroke. De påstod också att de bodde för litet. 

Ni kan ha det såhär. Det är ju uppenbart. 

Ni måste tänka på er HÄLSA. Innan det är försent.

- Flytta till större. Dyrt? Omständigt? Ja kanske, men skaffa en lägenhet då. Han måste få sova. först då kan han bli på bättre humör. Smärta och surhet uppkommer av att man inte mår bra, helt normalt. Om än trist. 

- Inte råd? Gå till en skuldrådgivare , de finns på kommunen. Få hjälp med er ekonomi (isåfall).

- Parterapi? 

- När åkte ni iväg med varann senast? hitta på något med varann. 

Men först, hälsan. Var ifrån varandra lite. Sen leta upp ett nytt boende. Starta om. 

• Anonym (J)
    Anonym (Vem är jag?) skrev 2025-04-16 13:12:14 följande:

Ska lägga till att vår gemensamma dotter är pappas flicka. Hon har ringt honom varje dag nu när vi varit hos mormor och morfar och igår sa hon att den hon tycker mest om i familjen är pappa. 

Ja antagligen för hon är orolig över sin pappa. Jag har också pappas flicka. 
Svar på tråden Vad är sant?