• Anonym (Jag)

Någon relativt ung som opererat in biologisk klaff?

Har medfödd aortastenos och tvingas snart välja mekansik eller biologisk... jag vill verkligen inte ha mekanisk, men enligt kardiologen lär en biologisk hålla kanske fem år för mig, trots att allt jag läst säger 10-15.

Snälla någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Någon relativt ung som opererat in biologisk klaff?
  • Anonym (BMA)

Hej!
    Jag jobbar med att kontrollera klaffarna på opererade personer. Är det att du måste ta blodförtunnande medicin som du är orolig för eller att bli stört av klickljudet? Nuförtiden finns ju mätare som man kan ha hemma för att kontrollera blodet så du behöver ju inte åka på sjukhus var och varannan vecka för kontroll, det kan du göra hemma. Ljudet vänjer man sig vid.
    Mekaniska klaffar håller väldigt länge om man sköter medicineringen så det är ju att föredra, än att behöva operera om klaffen relativt snart igen, för du har ju väldigt många år kvar om du är ung nu. 
    Det kommer att gå bra! 

• Anonym (Jag)
    Anonym (BMA) skrev 2025-04-16 07:28:52 följande:

Hej!
    Jag jobbar med att kontrollera klaffarna på opererade personer. Är det att du måste ta blodförtunnande medicin som du är orolig för eller att bli stört av klickljudet? Nuförtiden finns ju mätare som man kan ha hemma för att kontrollera blodet så du behöver ju inte åka på sjukhus var och varannan vecka för kontroll, det kan du göra hemma. Ljudet vänjer man sig vid.
    Mekaniska klaffar håller väldigt länge om man sköter medicineringen så det är ju att föredra, än att behöva operera om klaffen relativt snart igen, för du har ju väldigt många år kvar om du är ung nu. 
    Det kommer att gå bra! 

Tack för ditt svar!

Det är väldigt många tankar som spökar, men efter att ha läst hur man själv hör ljudet konstant och att vissa tom fått svårt att sova pga det känner jag bara ännu mer att det inte kommer gå. Jag har autism och repetitiva ljud är tortyr för mig. Jag är snart 35, så varken ung eller gammal...
  • Anonym (Jag)

Snälla, någon?

• Anonym (H)
    Anonym (Jag) skrev 2025-04-16 17:59:08 följande:
    Tack för ditt svar!

Det är väldigt många tankar som spökar, men efter att ha läst hur man själv hör ljudet konstant och att vissa tom fått svårt att sova pga det känner jag bara ännu mer att det inte kommer gå. Jag har autism och repetitiva ljud är tortyr för mig. Jag är snart 35, så varken ung eller gammal...
    Men tanke på att du har typ 50 år kvar att leva så skulle jag säga att du är ung. 
  • Anonym (Jag)

Någon? Behöver verkligen prata med någon som genomgått det. Kollat klipp på youtube om hur den mekaniska låter och får bara mer panik, jag kommer aldrig kunna leva med det ljudet, så då återstår bara biologisk... men tanken att behöva göra om det snart igen känns jättetung... hur stor är chansen att de kan göra tavi nästa gång då? Hittar inget om det.

Svar på tråden Någon relativt ung som opererat in biologisk klaff?