• Anonym (fundersam)

Varför vill F-kassan veta vad för typ av sjukdom vid VAB?

Varje gång man ska anmäla VAB så ska man fylla i vad för typ av sjukdom barnet har. Varför är det så himla viktigt? Kommer de ringa och kontrollera mig och ifrågasätta varför hen var hemma pga "ont i halsen"? Borde inte hen ha kunnat vara på förskolan ändå? Eller ditt barn ska ju enligt skolan ha haft prov i engelska den dagen, varför var hen då hemma från skolan pga "ont i magen"?

• Svar på tråden Varför vill F-kassan veta vad för typ av sjukdom vid VAB?
  • Anonym (J)

För att folk fuskar väl 

• Elis73

Fullt rimligt. På samma sätt som du berättar för ett försäkringsbolag vad som hänt när du begär ersättning från dem. Och anledningen är säkert främst för att kunna få fram regional och nationell statistik på sjukdomsläget i landet. 

• Anonym (tror)
    Anonym (fundersam) skrev 2025-04-15 06:45:14 följande:
    Varför vill F-kassan veta vad för typ av sjukdom vid VAB?

Varje gång man ska anmäla VAB så ska man fylla i vad för typ av sjukdom barnet har. Varför är det så himla viktigt? Kommer de ringa och kontrollera mig och ifrågasätta varför hen var hemma pga "ont i halsen"? Borde inte hen ha kunnat vara på förskolan ändå? Eller ditt barn ska ju enligt skolan ha haft prov i engelska den dagen, varför var hen då hemma från skolan pga "ont i magen"?

Det kan nog handla om statistik. Vilka sjukdomar som är vanligas att ta ut VAB för, vilka sjukdomar som är vanligast i olika åldrar mm. 

VAB är ju et samhällssystem, så alla data de samlar in är nog inte relevanta på individnivå. 
  • Anonym (Milo)

Kanske därför vi vet att barnen ofta är sjuka när det t ex är februari och OS.

• Anonym (Ellen)

För att kunna föra statistik, skulle jag gissa. 

• Core

För att det finns en mängd bidragsfuskare och annat bös under här landet. Det är för att hitta mönster, är du hemma på ovanligt mycket VAB vill de ju se orsaken. Och är det feber eller halsont väldigt ofta kräver de  sjukintyg om det spårar ur. Eller om mönstret ser konstigt ut på något annat sätt kollar de med arbetsgivaren om denne även jobbat den dagen.

• Anonym (qwerty)

För att folk fuskar fattar du väl.
    Har du inget att dölja borde det inte var så svårt att skriva dit sjukdomsorsaken.

• Anonym (Precis..)
    Core skrev 2025-04-15 20:21:57 följande:

För att det finns en mängd bidragsfuskare och annat bös under här landet. Det är för att hitta mönster, är du hemma på ovanligt mycket VAB vill de ju se orsaken. Och är det feber eller halsont väldigt ofta kräver de  sjukintyg om det spårar ur. Eller om mönstret ser konstigt ut på något annat sätt kollar de med arbetsgivaren om denne även jobbat den dagen.

Så är det. Ovanligt många som VAB:ar i tid och otid idag.
  • Anonym (Mika)
    Anonym (Milo) skrev 2025-04-15 10:43:07 följande:

Kanske därför vi vet att barnen ofta är sjuka när det t ex är februari och OS.

Enligt en kompis som arbetar på FK så är det fler män som vabbar vid stora sportevenemang än det brukar vara en random månad utan OS eller VM. 
  • Anonym (Meh)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-15 23:00:58 följande:

För att folk fuskar fattar du väl.
    Har du inget att dölja borde det inte var så svårt att skriva dit sjukdomsorsaken.

Ja för man kan ju inte bara klicka in vilken random sjukdom som helst av alla förslagen menar du? 

Jag gissar också att det är pga statistik men jag fattar ändå ts fråga. Det känns dels som ett slags "förhör" varför man är hemma med barnet samtidigt som man ju kan klicka i precis vad som helst och bara tokljuga.

Och jag tolkar det som att det är just det som ts menar. Att man kan ju kryssa i precis vad som helst. 
  • Anonym (Meh)
    Anonym (J) skrev 2025-04-15 07:06:13 följande:

För att folk fuskar väl 

Och det kan man inte bara för att man ska kryssa i sjundomsorska menar du? Det är ju inget läkarintyg som behövs. Bara ett litet kryss.
  • Anonym (O)
    Anonym (Meh) skrev 2025-04-16 22:45:34 följande:
    Och det kan man inte bara för att man ska kryssa i sjundomsorska menar du? Det är ju inget läkarintyg som behövs. Bara ett litet kryss.
    Då kan man ju fråga sig varför ts anser det vara så jobbigt?
    Det är samma om man sjukanmäler sig själv från jobbet, man berättar varför man sjukanmäler sig.
  • Anonym (O)
    Anonym (Meh) skrev 2025-04-16 22:44:19 följande:
    Ja för man kan ju inte bara klicka in vilken random sjukdom som helst av alla förslagen menar du? 

Jag gissar också att det är pga statistik men jag fattar ändå ts fråga. Det känns dels som ett slags "förhör" varför man är hemma med barnet samtidigt som man ju kan klicka i precis vad som helst och bara tokljuga.

Och jag tolkar det som att det är just det som ts menar. Att man kan ju kryssa i precis vad som helst. 
    Söker man pengar från någonstans, oavsett vart så måste man förstås ange varför man har rätt till pengarna.
Svar på tråden Varför vill F-kassan veta vad för typ av sjukdom vid VAB?