• Anonym (nytt jobb)

Löneväxla?

När är det värt att löneväxla?
    Ledarna säger 54.200kr men Samla skriver såhär:

* Statlig inkomstskatt betalas av höginkomsttagare med en beskattningsbar inkomst över en viss gräns

* Skiktgränsen för 2025 är 625 800 kronor i beskattningsbar inkomst

* Du betalar 20 % i statlig skatt på den delen av inkomsten som överstiger gränsen

* Brytpunkten för 2025 är 643 100 kronor för alla under 66

* År 2024 låg skiktgränsen på 598 500 kronor

Vid vilken nivå bör man börja löneväxla 2025?

• Svar på tråden Löneväxla?
  • Anonym (K)

Lönen ska efter löneväxling vara minst 54.200kr inkl semesterersättning. Gränsen baseras på 8,07 inkomstbasbelopp, dvs gränsen för intjänande av allmän pension. Gräns för statlig skatt har inte med detta att göra, även om nivåerna brukar hamna ganska lika.

Tänk på att karensdag för sjukdom och avdrag för vissa bilförmåner gör att inkomsten sjunker. 

• Anonym (nytt jobb)

Hej! Så en grundlön som löneväxlar allt över 54.200? Så om man har en lön på 53.000 är det inte värt att löneväxla?

• Anonym (Ellen)
    Anonym (nytt jobb) skrev 2025-04-17 09:37:12 följande:

Hej! Så en grundlön som löneväxlar allt över 54.200? Så om man har en lön på 53.000 är det inte värt att löneväxla?

Svar nej.
    Skatten är inte lika viktig att hålla reda på som gränsen för intjänande till allmän pension. Du vill inte växla bort allmän pension eftersom den avsättningen är så pass hög som 18,5%

Så beräknas din pension | Pensionsmyndigheten | Pensionsmyndigheten
  • Anonym (K)
    Anonym (nytt jobb) skrev 2025-04-17 09:37:12 följande:

Man brukar säga att man kan löneväxla allt över 54.200kr. Så tjänar du 56.200kr kan du löneväxla 2000kr/mån. 
    Tjänar du under 54.200kr/mån och löneväxlar kommer din beskattningsbara inkomst minska så mycket att det kommer påverka avsättningen till din allmänna pension. 

Avsättning till allmän pension räknas ut i din deklaration och det är din totala inkomst för året som räknas i det sammanhanget. Så har du varit sjuk mycket och många karensdagar kommer det dra ned.

Man ska också förstå effekterna av löneväxling. Vissa försäkringar baseras på din lön EFTER löneväxling. T ex om du blir långvarigt sjuk kommer försäkringen du har från kollektivavtalet räkna på det lägre beloppet.  Bara så man är medveten om det.

Jag började löneväxla för 25 år sedan, ett belopp motsvarande ca 1200 kr idag. Nettolönen minskas med 600 kr, vilket inte är så mycket, men effekten över så lång tid blir riktigt bra. Så jag är absolut FÖR löneväxling om man har möjlighet, men man kan starta med ett mindre belopp till att börja med.
  • Anonym (Löneväxling)

VARNING: Jag löneväxlade med Skandia Pension i många år. Nu är jag 55+ och sjuk, så tänkte ta ut min tjänstepension, men nej, det gick inte om man inte valt återbetalningsskydd. Om man vill ta ut tjänstepensionen innan 65 måste man ha friskhetsintyg som dels är dyrt och ktångligt och dels går jag inte igenom då jag är sjuk. Kolla alla regler noga.

• Anonym (K)
    Anonym (Löneväxling) skrev 2025-04-17 15:43:08 följande:

VARNING: Jag löneväxlade med Skandia Pension i många år. Nu är jag 55+ och sjuk, så tänkte ta ut min tjänstepension, men nej, det gick inte om man inte valt återbetalningsskydd. Om man vill ta ut tjänstepensionen innan 65 måste man ha friskhetsintyg som dels är dyrt och ktångligt och dels går jag inte igenom då jag är sjuk. Kolla alla regler noga.

Men fy vad dåligt!

Ja det gäller att kolla upp fondbolaget AG samarbetar med.
Svar på tråden Löneväxla?