• Anonym (Andra barnet)

Vecka 19 - Kände sparkar tidigare veckor, men nu ingenting??

Det här är min andra graviditet och jag började känna fosterrörelser flera veckor tidigare den här gången (har även moderkakan i bakvägg den här gången, sist var den i framvägg). Är i vecka 19 nu och i vecka 17 kände jag ganska tydligt, någon gång per dag. Nu har jag däremot inte känt något alls på en vecka. Bör jag vara orolig? Jag vet att bebisen fortfarande är liten och att den kan ha ändrat position och sparkar mot ryggen, men borde jag inte ha känt något på en vecka? Jag hade inte tänkt på det alls om jag inte hade börjat känna sparkar än, men blir lite orolig när jag faktiskt har känt av bebisen innan.

Vi har RUL nästa vecka så då får vi ju se hur det står till där inne. Men kommer oroa mig väldigt mycket inför RUL om jag inte hinner känna något igen innan dess.  

• Svar på tråden Vecka 19 - Kände sparkar tidigare veckor, men nu ingenting??
  • Anonym (qwerty)

Drick ett stort glas Fanta eller något liknande med mycket socker (ej koffein) och lägg dig på rygg, efter ca 1520  minuter når sockret bebisen och då rör den sig. 
    Om du inte får någon reaktion efter 30 min så kan du ringa MVC och se vad de säger. Tänk också på att bebisar i magen har en annan dygnsrytm och det är möjligt att din sover på dagtid.

• Anonym (Andra barnet)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-17 13:15:30 följande:

Drick ett stort glas Fanta eller något liknande med mycket socker (ej koffein) och lägg dig på rygg, efter ca 1520  minuter når sockret bebisen och då rör den sig. 
    Om du inte får någon reaktion efter 30 min så kan du ringa MVC och se vad de säger. Tänk också på att bebisar i magen har en annan dygnsrytm och det är möjligt att din sover på dagtid.

Tack jag ska testa det! Har pratat med min BM och hon sa som jag redan visste, att det är för tidigt för att känna regelbundna sparkar och att bebisen troligtvis ligger på ett sätt så att det inte känns just nu. Men kan ju inte låta bli att känna att det känns olustigt att känna något varje dag och sen ingenting helt plötsligt. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Andra barnet) skrev 2025-04-17 20:38:24 följande:
    Tack jag ska testa det! Har pratat med min BM och hon sa som jag redan visste, att det är för tidigt för att känna regelbundna sparkar och att bebisen troligtvis ligger på ett sätt så att det inte känns just nu. Men kan ju inte låta bli att känna att det känns olustigt att känna något varje dag och sen ingenting helt plötsligt. 
    Jag förstår dig helt och fullt. Min bebis var en nattbebis som satt igång att sparka runt 3 på natten, så jag låg vaken (med ångest) tills jag kände sparkar för först då kunde jag sova.
    På dagtid kändes ingenting och då var jag ju orolig hela vägen fram till natten.

Så förhoppningsvis har du bara en liten sjusovare där inne.
  • Anonym (Lisa)

Förstår dig och din oro men vid den tidpunkten (tidigt) så kände jag inte av sparkarna regelbundet. Det blev sparkarna senare. lite senare

• Anonym (Milla)

Tycker inte du behöver vara orolig, kan vara lite olika hur man känner i början. Är själv i vecka 16+5 och kände första "sparkarna" för ett par dagar sen men inget sen dess. Men är femte barnet för mig och vet att det kan variera hur ofta man känner de här veckorna. Inget att vara orolig för.
    På 1177 står det att man bör känna fosterrörelser varje dag från och med vecka 24, annars ska man söka hjälp. Lycka till med ultraljudet!

Svar på tråden Vecka 19 - Kände sparkar tidigare veckor, men nu ingenting??