• Gorran

Är det lätt att få ledighet från skolan för resor i lågstadiet/högstadiet?

Vi får vårt andra barn nu till sommaren och börjar planera för alla roliga saker vi vill göra med dem när de blir äldre. Framförallt vill vi prioritera att resa mycket med dem. Det kommer vara lätt att göra så länge de går på förskolan men hur blir det när de går i skolan om man vill göra det under terminen? Brukar det vara lätt att få ledigheten godkänd för 1-2 veckor per år om barnet ligger i fas med skolan? Prisskillnaden att åka under jullov/sportlov/påsklov och under terminen är trots allt stor. Vad har ni för erfarenhet?

• Svar på tråden Är det lätt att få ledighet från skolan för resor i lågstadiet/högstadiet?
  • Erkki

Nej det brukar det inte vara. 

fler och fler kommuner verkar också ha börjat bötfälla föräldrar som tar barnen från skolan utan lov. 

• Anonym (Linda)

Nej skolan är oerhört hårda med ledighet. Ni får hålla er till skollov.. 
    Skolplikten är inte förhandlingsbar på den punkten  och det hjälper inte att eleven är i fas med skolarbete. 

Många kommuner har infört böter för dom som tar ledigt under terminen utan godkännande. Barn högre upp i ålder riskerar att bli av med studiebidrag (och har blivit det också) 

Jag kan låta krass men om flertalet elever är frånvarande hipp som happ pga resor blir det störande för undervisning på flera sätt . 

• Gorran
    Erkki skrev 2025-04-17 15:31:48 följande:

Nej det brukar det inte vara. 

fler och fler kommuner verkar också ha börjat bötfälla föräldrar som tar barnen från skolan utan lov. 

Jo det är sant att det finns en del uppmärksammade fall med böter de senaste åren men verkar som att alla de fallen har varit månader långa resor och inte kortare semestrar på 1-2 veckor en gång per år. När jag gick i grundskolan fick jag godkänt för semester 4-5 olika gånger under hela skoltiden en vecka åt gången. Men de kanske har blivit striktare med sånt nu?
  • Fjäril kär
    Gorran skrev 2025-04-17 15:52:31 följande:
    Jo det är sant att det finns en del uppmärksammade fall med böter de senaste åren men verkar som att alla de fallen har varit månader långa resor och inte kortare semestrar på 1-2 veckor en gång per år. När jag gick i grundskolan fick jag godkänt för semester 4-5 olika gånger under hela skoltiden en vecka åt gången. Men de kanske har blivit striktare med sånt nu?
    Det har blivit mycket striktare med ledighet för att det tyvärr har missbrukats alldeles för mycket tex genom att sjukanmäla sitt barn ett par tre gånger per termin plus ledighet  och när dom kommer tillbaka är dom solbrända och pratar om att dom badat i Medelhavet... eller åkt skidor i alperna. 

Att få ledigt en fredag eller måndag för att kunna besöka farmor i Kiruna som  fyller 90 är betydligt enklare 
  • Gorran
    Fjäril kär skrev 2025-04-17 16:06:26 följande:
    Det har blivit mycket striktare med ledighet för att det tyvärr har missbrukats alldeles för mycket tex genom att sjukanmäla sitt barn ett par tre gånger per termin plus ledighet  och när dom kommer tillbaka är dom solbrända och pratar om att dom badat i Medelhavet... eller åkt skidor i alperna. 

Att få ledigt en fredag eller måndag för att kunna besöka farmor i Kiruna som  fyller 90 är betydligt enklare 
    Lite ironiskt att de blivit striktare nu när vi faktiskt har så mycket verktyg att medverka på distans i undervisningen. Men det verkar ju skilja sig lite mellan kommuner och rektorer hur strikta de är så man får väl se om man har tur. Jag kan förstå att det är problematiskt om man är borta i veckor åt gången flera gånger per år, framförallt i högstadiet/gymnasiet. Men 1-2 veckor i januari när man går i lågstadiet känns rätt harmlöst.
Svar på tråden Är det lätt att få ledighet från skolan för resor i lågstadiet/högstadiet?