• Anonym (Hus)

Hur är husmarknaden ?

Vi går i planerna och letar efter hus. Vi började kolla när räntorna var väldigt höga o nästan varje hus såldes här såldes till under utgångspris. Här omkring kostar ett hus runt 2 mkr o då är det ett fint hus. I vilket fall så blev det nästan aldrig budgivning o nästan varje hus såldes till lägre. Sen sänktes räntorna o det blev betydligt fler på visningarna o nästan bud på varje hus och över utgångspriset.
    hur ska man tänka kring husmarknaden egentligen? Värderade mäklaren priset lägrw på hus när räntorna p efterfrågan var lägre? nu tex är de värderade till ett lägre pris men säljs betydligt högre för det blir budgivning. Tex så kollade jag ett hus som hade utgångspris 2,1 mkr men såldes för 2 mkr när räntorna var höga. nu kollade jag ett hus som låg ute för 1,9 men som landade på 2,4.

• Svar på tråden Hur är husmarknaden ?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hus)
    82573 skrev 2025-04-17 21:45:04 följande:

Det här är toppen ? marknadspriserna är på väg att sjunka kraftigt.

Jag arbetar inom investment banking.

Hur kommer det sig?
  • Anonym (Mäklarenn)

Det var det dummaste jag hört hittils idag.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nej nej)

Lyssna inte på detta.
    Trumps tullar kommer kräva lägre räntor för att ekonomin ska återhämta sig.  Med lägre räntor så kommer bostäder att vara vinnare. 
    Men sen är det svårt att timea marknaden.  Tänk också på att när du väl tänkt sälja huset och byta bostad så kommer även nästa bostad att följa marknaden.  Så går huset ner i pris så går även andra bostäder ner.
  • Anonym (Hus)
    Anonym (Mäklarenn) skrev 2025-04-17 21:56:03 följande:
    Det var det dummaste jag hört hittils idag.
    Är du mäklare ? Vad avgör utgångspriset på ett hus tex ?
    Tex då så var det ett hus ute för ett år sedan. det var väldigt stort, inte det modernaste men väldigt bra skick på allt .parkett golv mm. Sen nu var det ute ett hus där exakt allt var modernt, man behövde inte göra något men det var ute för lägre pris 
Svar på tråden Hur är husmarknaden ?