• Anonym (Rumpan)

Opererat bort hemorrojder, fråga vad ni vill

Hej.

För ett år sedan opererade jag bort mina hemorrojder som varit till besvär för mig i många år. Tycker det fanns så dåligt information om folk som gjort de och hur dom upplevde det så om någon har frågor så ska jag försöka svara

• Svar på tråden Opererat bort hemorrojder, fråga vad ni vill
  • MammaKajsa

Jag har också hemmorojder och har en del frågor:   

- hade du problem med blödning också av dina hemorojder?
    - fick du tid via remiss från vårdcentral
    - var det lång väntetid
    - var du sövd eller bara lokalbedövad
    - hur gick själva ingreppet till?
    - var det problem med ont efteråt?
    - är alla problem med besvär och ev. blödning borta nu.

• Anonym (Undrande)
    Behövde du betala för det?

Hur gick det att göra nr 2 på toaletten efteråt?

Har hemmorojden kommit tillbaka?
  • Anonym (Rädd)

Var det hemorojderna eller flikar som blir kvar efter dem som du opererade bort?
    Har du mycket smärta nu?
    Har du märkt någon förbättring?

Det kanske gått för kort tid?
    Jag behöver verkligen göra det med, men jag är livrädd samtidigt. Har hört skräckhistorier om att folk svimmat av smärta efteråt (när de gått på toa). Jag hoppas det inte är så illa :(

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-04-18 18:27:16 följande:

Var det hemorojderna eller flikar som blir kvar efter dem som du opererade bort?
    Har du mycket smärta nu?

Jag behöver verkligen göra det med, men jag är livrädd samtidigt. Har hört skräckhistorier om att folk svimmat av smärta efteråt (när de gått på toa). Jag hoppas det inte är så illa :(

Snabb läsning. Såg att du gjort det för ett år sen.

/hoppas på svar
  • Anonym (Rumpan)
    MammaKajsa skrev 2025-04-18 14:54:14 följande:

Jag har också hemmorojder och har en del frågor:   

- hade du problem med blödning också av dina hemorojder?
    - fick du tid via remiss från vårdcentral
    - var det lång väntetid
    - var du sövd eller bara lokalbedövad
    - hur gick själva ingreppet till?
    - var det problem med ont efteråt?
    - är alla problem med besvär och ev. blödning borta nu.

Dom blödde ibland men inte så ofta

Jag gick först till vårdcentralen som körde upp en kamera i analen och sen skicka remiss till sjukhuset

Från beslut om operation till operation var några månaders väntetid och första tiden fick jag avboka för tydligen var man tvungen att vara rökfri 6 veckor innan operation och det hade jag inte koll på. Remissen fick jag 4 veckor innan planerad operation. Så därför fick jag vänta ytterligare 3 månader på en tid.

Jag var sövd under operationen 

Har väl inte exakt koll på hur allt gick till, har läst men förstår inte doktorspråk så väl men dom skar av såväl inre som yttre hemorrojder och sen lämna dom såret öppet.

Jag hade sjukt jävla ont i 3 veckor innan det började gå bättre. Jag både grät och skrek när jag behövde göra nummer 2. Och kände smärta även dygnet runt annars också. Stod mycket i duschen och låg mycket på spikmatta för att förvirra smärtan. Detta trots rejält med smärtstillande. 
    Var sjukskriven totalt 4 veckor och det tog nog 8 veckor innan jag inte alls kände av operationen mer.

Idag har jag inga besvär längre men det gäller att vara försiktig för en operation är absolut ingen garanti för att det inte återkommer
  • Anonym (Rumpan)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-04-18 15:25:17 följande:
    Behövde du betala för det?

Hur gick det att göra nr 2 på toaletten efteråt?

Har hemmorojden kommit tillbaka?
    Fick betala vanlig avgift på 300:- .

Det var fruktansvärt att gå på toa. Nu hade jag ont dygnet runt i ungefär 3 veckor men om jag behövde göra nr 2 så både skrek och grät jag.

Har inte fått nya hemorrojder och ber till gud att inte få det. Gör aldrig om operationen
  • Anonym (Rumpan)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-04-18 18:27:16 följande:

Har du mycket smärta nu?

Det var både hemorrojder och flikar som skars bort.

Idag har jag ingen smärta och jag har inte fått tillbaka så definitivt förbättring.

Jag förstår din rädsla, jag hade aldrig gjort det om jag vetat vilken smärta jag skulle ha. Att jag skulle ha ont när jag gick på toa räkna jag med men jag räknade inte med att ha ont dygnet runt i 2 veckor trots starka mediciner.
    Men det är skönt att bli av med det och några veckors smärta på ett helt liv är i det stora hela kanske inte så farligt men hemskt när man är uppe i det. Är glad det är över och gör aldrig om det
  • Anonym (F)

Varför lämnades såret öppet? Brukar man göra så? 
    Jag kan tänka mig att det gjorde mycket ont, låter hemskt! 

• Anonym (Rumpan)
    Anonym (F) skrev 2025-04-18 23:27:36 följande:

Varför lämnades såret öppet? Brukar man göra så? 
    Jag kan tänka mig att det gjorde mycket ont, låter hemskt! 

Vet inte, antar att det läker bättre då.
    Tror man brukar lämna det öppet efter vad jag fick fram när jag googlade inför operationen
Svar på tråden Opererat bort hemorrojder, fråga vad ni vill