MammaKajsa skrev 2025-04-18 14:54:14 följande:
Jag har också hemmorojder och har en del frågor:
- hade du problem med blödning också av dina hemorojder?
- fick du tid via remiss från vårdcentral
- var det lång väntetid
- var du sövd eller bara lokalbedövad
- hur gick själva ingreppet till?
- var det problem med ont efteråt?
- är alla problem med besvär och ev. blödning borta nu.
Dom blödde ibland men inte så ofta
Jag gick först till vårdcentralen som körde upp en kamera i analen och sen skicka remiss till sjukhuset
Från beslut om operation till operation var några månaders väntetid och första tiden fick jag avboka för tydligen var man tvungen att vara rökfri 6 veckor innan operation och det hade jag inte koll på. Remissen fick jag 4 veckor innan planerad operation. Så därför fick jag vänta ytterligare 3 månader på en tid.
Jag var sövd under operationen
Har väl inte exakt koll på hur allt gick till, har läst men förstår inte doktorspråk så väl men dom skar av såväl inre som yttre hemorrojder och sen lämna dom såret öppet.
Jag hade sjukt jävla ont i 3 veckor innan det började gå bättre. Jag både grät och skrek när jag behövde göra nummer 2. Och kände smärta även dygnet runt annars också. Stod mycket i duschen och låg mycket på spikmatta för att förvirra smärtan. Detta trots rejält med smärtstillande.
Var sjukskriven totalt 4 veckor och det tog nog 8 veckor innan jag inte alls kände av operationen mer.
Idag har jag inga besvär längre men det gäller att vara försiktig för en operation är absolut ingen garanti för att det inte återkommer