• Anonym (40+)

Giftemål. Ålder etc

Vid vilken ålder är det vanligast att man gifter sig? Tror ni att det håller bättre om man gifter sig som äldre än som yngre? 

Hur många gånger skulle ni kunna tänka er att gifta om er? Själv tänker jag att om jag själv hade gift mig 2 gånger så hade jag nog valt att inte gifta mig en 3:e gång.

Nu har jag aldrig varit gift och det är först nu vid 40 + som jag kan tänka mig det nu med min nuvarande då vi kommer så bra överens, ingen svartsjuka, bråk och vi låter varandra göra saker på egen hand. Vi vet var vi har varandra. Bara för att man är ett par så behöver man inte alltid sitta ihop och heller inte alltid behöva be om lov för allt. 

• Svar på tråden Giftemål. Ålder etc
  • Anonym (mellan)

De flesta jag känner som gift sig har antingen gjort det mellan 20 och 25 eller mellan 35 och 50.  Det är ungefär lika många som hållit ihop som inte gjort det i båda åldrarna.

Själv anser jag att äktenskap är en förlegad institution och kommer aldrig gifta mig. 

• Anonym (A)

Gifte mig när jag var 40 år, 25 år senare så är vi gifta och har det bra.

• Tecum

i min generation gifte sig de flesta mellan 30 och 40, när barnen kommit.
    Tror att det är större chans att det håller om man gifter sig senare, men viktigast är att man varit sambo x antal innan bröllopet.

• Anonym (90talist)

Bland mina vänner födda på slutet av 80 och början på 90 talet har de flesta gift sig mellan 25-30 och innan barn. 

min man är född i början på 80 talet och har bara nån enstaka vän som är gift, då efter barn

• Cartjan1

Jag var 20 när jag gifte mig och om jag ser till de vänner jag har som också valt att gifta sig var de flesta mellan 25-30. Nu har mitt äktenskap hållt i många år men generellt så tror jag ändå att relationer som varat längre innan äktenskap och där parterna är äldre än vad jag var, har större sannolikhet att hålla över tid och då även  äktenskapet.

Om jag skulle finna mig själv singel igen så känns det i dagsläget inte som att jag känner att jag behöver gifta om mig för det men kanske skulle den känslan ändras om jag träffade någon ny jag vill leva med. Däremot så skulle jag nog isf inte känna att jag behöver ha ett stort bröllop utan en mindre borglig vigsel skulle räcka. Men det är ju för att jag redan haft ett stort bröllop så vore det min nya mans första äktenskap så kanske en ordentlig ceremoni känns viktigt för honom - så då får man ju diskutera det.

• Anonym (Håller längst om...)

De par som hållt längst jag känner blev ihop i gymnasiet och gifte sig strax efter 20. Det håller då 15-20 år. De som träffas senare och gifter sig senare kanske halva det. Nu känner jag många skilsmässopar :) Men de som hade det bäst ihop de åren de var ihopvoch höll längst är helt klart den unga gruppen.

Önskar jag hade gift mig med min tonårskärlek och fått 20 lyckliga år jag med. Bättre än 2bra och 1 dåligt :/

Svar på tråden Giftemål. Ålder etc