• Anonym (Orolig)

Soc och tradera

Hej. Någon som varit med om samma situation eller nån som jobbar inom soc som kan svara på detta?...

..om man har sålt grejer på Tradera och gjort utbetalningen in på kontot, det räknas ju som att man får en inkomst eller hur? Och om man köper en massa grejer för dem pengarna, och det rör sig om flera tusen kronor, betyder det att man får mycket mindre i ekonomiskt bistånd då? 

Och låt säga att man blev utbetald hälften av vad man brukar få, en vecka innan utbetalning ska ske i normalt fall, betyder det att det är allt man får denna månad? Eller kommer den andra hälften efterhand? Låt säga att summan man fick bara räcker till hyran och inget annat.

Bör man oroa sig? 
    För om så är fallet att man inte får mer än hälften,,hur ska man då klara sig? Hur tänker soc då egentligen? För inkomst från tradera är inget absolut.
    Tänk om man nu lyckas få ihop lite mer pengar från tradera, bara för att kunna betala räkningar och mat (i värsta fall om soc vägrar betala ut) då kommer man ju vara fast i en ond spiral..
    Men  
    Men l

• Svar på tråden Soc och tradera
  • Anonym (Elvira)

Tanken är att man inte ska köpa en massa grejer för traderapengarna. Man ska spara dem, så att man har något att leva på nästa månad.

Är det dig själv som detta handlar om? Har du, i så fall, fått någon hjälp med hur du ska budgetera? Kommunen ska erbjuda sådan hjälp.

• Anonym (Orolig)

Ja det gäller mig själv. Verkar som jag har begått ett mycket stort misstag då

Jag har mailat min soc sekreterare och inväntar svar nu efter påskledigheten. Hoppas på det bästa för annars vet jag ej hur jag ska klara mig

Jag har alltid haft svårt att hantera pengar tbh. Har ingen i nuläget som hjälper mig med det. 

• Anonym (Q)

Du får inte ha någon inkomst, inte ens låna pengar av en vän, om du har försörjningsstöd. Allt som kommer in på ditt konto räknas som en inkomst. Så har du sålt saker och fått in pengarna på ditt konto, så dras den summan av från ditt försörjningsstöd.
    Trodde du att du kunde tjäna pengar samtidigt som du hade försörjningsstöd? Reglerna kring försörjningsstöd är väldigt snäva. 

Du får gå ut och leta pantburkar eller se om kyrkan kan hjälpa dig med mat. 

• Anonym (J)

Hej hej! Jag jobbar på soc. All inkomst som kommer in på ditt konto räknas som inkomst. Du får alltså mindre i bidrag och du har mer i inkomst. Du bör också ha fått ett beslutsmeddelande och en beräkning där det framkommer. Informationen om att all inkomst, tex swish, räknas bör du ha fått när du var ny klient på soc.

• Anonym (J)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-04-18 20:59:58 följande:

Ja det gäller mig själv. Verkar som jag har begått ett mycket stort misstag då

Jag har mailat min soc sekreterare och inväntar svar nu efter påskledigheten. Hoppas på det bästa för annars vet jag ej hur jag ska klara mig

Jag har alltid haft svårt att hantera pengar tbh. Har ingen i nuläget som hjälper mig med det. 

Sök akuta matpengar från soc om det är kris. Klarar du av att betala hyra och el? Det är det viktigaste. 
    Har du använt pengarna du tjänat in för att tex betala av hyresskulder? Sånt skulle åtminstone jag kunna godkänna och inte räkna som inkomst. Socialsekreterare gör lite olika bedömningar. Vad är kravet som ställs på dig för att ga rätt till ekonomiskt bistånd? Ska du söka jobb? Är du sjukskriven?

Tanken med ekonomiskt bistånd är att det ska vara kortvarigt då rätten prövas varje månad och beloppet ligger på existensminimum. 
Svar på tråden Soc och tradera