• Anonym (Makkans)

Byta efternamn TILL mitt barns?

Hejsan alla!

Har en liten märklig fråga till er.

Jag har ett väldigt vanligt efternamn som många i Sverige har. Min dotter har dock ett väldigt ovanligt och fint efternamn som hon tog efter sin mamma. Jag och mamman är tyvärr inte tillsammans längre och hon ville inte gifta sig under tiden vi var tillsammans. Men vi är bra vänner fortfarande.

Men jag har alltid viljat ha samma efternamn som mitt barn har. Känns lite mer som en familj då haha. Mitt egna efternamn är jag inte så intresserad av.

Detta går inte alls att lösa väl? Måste man gifta sig för att kunna få det ovanliga efternamnet? (bärs av mindre än 2000 personer såklart). Har försökt googla men får inte ordentliga svar för Google tror jag vill byta efternamn på mitt barn.

Tacksam för svar!

Mvh

• Svar på tråden Byta efternamn TILL mitt barns?
  • Anonym (A)

Eftersom färre än 2000 personer har namnet krävs särskilda skäl för att få byta. Oklar om det är särskilt skäl att man vill heta samma som sitt barn. Det är bara att fråga skatteverket. 

• trollhona

Det behövs särskilda skäl och ett godkännande från en eller flera med det efternamnet. Så fråga ditt ex först och främst, om du får hennes godkännande samt dotterns så bifogar du det med ansökan om namnändring till skatteverket.

• Xenia

Ja, du får väl fråga Skatteverket. Eller kanske du måste skicka in en ansökan och betala (även om du får nej).

Även om ditt ex säger ja, så kan ju någon annan i släkten säga nej. Om du sedan gifter dig så får din fru samma efternamn som ditt ex (om hon vill). På så sätt sprids det ovanliga efternamnet till obesläktade (och blir vanligre).

• Anonym (Johanna)

Är nog bäst att börja med att fråga ditt ex. Din relation till henne lär inte bli så bra annars. 

• Anonym (Ovanligt)

Jag bytte från ett vanligt till ett ovanligt när jag gifte mig och det ångrar jag då jag inte är lika anonym längre. är ensam om den namnkombo jag har nu. I Sverige där allt är så öppet var man bor och sånt är det inte kul. så tänk ett varv till. 

• Anonym (ABC)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-04-20 16:08:56 följande:

Är nog bäst att börja med att fråga ditt ex. Din relation till henne lär inte bli så bra annars. 

Ja, det är första steget att ta.
  • Anonym (Bella)

Känns inte det lite konstigt? Eller vad har ni för relation? Är ni bra vänner? Tycker absolut du ska fråga henne först. Varför har inte barnet ditt efternamn också? 

Jag är vän med mitt ex som jag har barn med (har barn med min nuvarande partner också) men jag skulle tycka det kändes väldigt konstigt om jag tog exets  efternamn. Hur blir det om du träffar nån ny (om du inte redan har gjort det)? 

Men ja alltså alla gör ju som de vill och om exet är ok med det och Skatteverket tillåter det så finns det väl inget hinder. 

Svar på tråden Byta efternamn TILL mitt barns?