Pappan vill inte ge bort dagar och inte heller vara hemma med barnet
Vad gör man i en sån situation? Jag kan inte vara hemma utan föräldrapenning och hon kan ju inte börja på förskola när hon är 7-8 månader när mina dagar tar slut (behövde ta ut lite mer än en månad i slutet av graviditeten också).
Han säger att han kan ge bort dagarna med lägstanivå men inte de andra för jag har så mycket sämre föräldrapenning än han. Det är sant för han jobbar och jag pluggade (högskoleutbildning, är i 35-årsåldern) innan jag blev gravid. Men ska han ha kvar dagarna måste han ju vara hemma med henne, inte bara spara för att ta ut som semester då och då (verkar vara det han har tänkt).
Vi är särbo / sambo på deltid olika anledningar, mest att jag bor för långt från hans jobb men kan inte flytta närmare på grund av att mitt äldre barn från ett tidigare förhållande har kompisar och skola och allt här. Vi har inte gemensam ekonomi men han ger mig motsvarande underhållsstöd för våra två gemensamma barn och så handlar båda mat och sånt när han är här.
Vill han inte ge bort dagarna måste han ju antingen vara hemma med dottern eller hjälpa mig med pengar så jag kan vara hemma utan föräldrapenning. Hur får jag honom att förstå det? Och vad gör jag om han bara låter mig vara hemma och vara utan helt (då är såklart relationen över).
Dottern är snart 3 månader gammal nu och helammad men hon kommer ju inte vara helammad när mina dagar är slut för då är hon över 6 månader och kan äta också och så kan jag pumpa eller så får han ge välling om han är pappaledig.